2026-06-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Om du säger "jag har bara sex med dig utan kondom om du är oskuld. Annars vill jag använda kondom". Och hon säger "jag är oskuld". Ni ligger med varandra utan kondom. Du kommer i henne. Och precis då säger hon "du förresten, jag har legat med 200 män och har aldrig testat mig för könssjukdomar". Så ja, då hade du haft fog att anmäla henne för våldtäkt. Eftersom villkoret var:
Oskuld, ok med sex utan kondom. Icke oskuld så ska kondom användas.

Men vad har detta med fallet att göra?

Va? Varför tjatar du om att säga direkt efter att man ljög? Vad spelar det för roll om man gör det direkt efter eller om man får reda på det i efterhand?
Citera
2026-06-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glonky
Precis, eller om mannen villkorat sitt samtycke mot att kvinnan använder preventivmedel och ljuger om det. Det är enligt definitionen våldtäkt, men vi vet alla att det inte skulle bli några konsekvenser för kvinnan. Människor är inte lika inför lagen, det kan vi konstatera, om det är så det ska vara eller inte är som sagt en annan fråga.

Exakt, mannen kan inte dömas i det omvända läget eftersom han placerar rekvisiten för brottet där det inte ska vara. Vill det sig riktigt illa motanmäler hon honom för våldtäkt, det ska inte vara lätt att vara man.

Fram för hårdare tag mot kriminaliteten!
Citera
2026-06-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Så, du skulle alltså känna dig våldtagen i det fallet. Ja, men dåså. Varför tramsar du i detta ärendet för? Då borde du ju fatta att kvinnan i det här fallet har blivit våldtagen och att domen är korrekt. Bra.

Den enda som tramsar är du. Vad jag skulle känna och vad som faktiskt skett är två olika saker. Om min fru är otrogen mot mig så skulle jag känna mig väldigt sårad, men det betyder inte att jag har blivit utsatt för grov misshandel.
Citera
2026-06-25, 22:54
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Innan varje juck ska ett kontrakt vara upprättat och godkänt med BankID.

Inte ens det räcker för kvinnan kan ångra sig mitt i jucket.
Citera
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Eller också kan man bara respektera varandras krav och önskemål.

Det ska man ju göra men för den skull behöver ju inte allt vara våldtäkt. Om nu mannen faktiskt inte hade någon könssjukdom och hans simmare inte kan göra barn skulle det ändå vara våldtäkt?

Finns det även andra villkor som skulle leda till våldtäkt? Har getts en del exempel tidigare i tråden?

Skulle ju vara intressant att höra om du tycker att det skulle vara våldtäkt ifall kvinnan sagt att villkoret för samlag var att det inte skulle användas kondom men att det sedan visade sig att han hade kondom vid samlaget?
Villkoret för samlaget brutet, skulle det vara en våldtäkt med 3 års fängelse och saftigt skadestånd enligt dig?
Citera
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Min citering var inte exakt, nej, men anser du att det du skrev inte beskyller offren? "Om man inte vill ha X eller Y ska man inte göra Z" är precis vad det här handlar om. En kvinna ska kunna stå på gatan, särade ben och bjuda in alla förbipasserande så länge de använder kondom. Skulle en av de inte göra det har han begått en våldtäkt. Så simpelt är det (använder extrema exempel så du kanske kan förstå får nyanser verkar inte vara din starka sida).

Det han gjort är svinigt. Det bör vara brottsligt. Men att kalla det för våldtäkt är att urvattna begreppet våldtäkt ännu mer än det redan är idag. Att ge honom ett så högt straff är ett hån mot alla kvinnor som faktiskt blivit våldtagna på riktigt.

Om en kvinna står på gatan med särade ben som du beskrivit så kommer hon dra till sig en massa svin och samla på sig massvis med könssjukdomar. Exakt det jag skrev innan. Kondomen kommer inte skydda henne mot herpes, hpv, hepatit, syfilis, svamp, ebola eller galna dansfebern. Och svinet som inte använde kondom har inte begått en våldtäkt. Däremot kanske man skulle kunna klassa det som misshandel. Hur som helst är det ju han som får betala det högsta priset när kuken börjar svida dagen efter.
Citera
2026-06-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Eller också kan man bara respektera varandras krav och önskemål.

Fast om de nu har gjort men att det sen ändå skitit sig i slutändan. Mycket kan hända under sex och som sagt räcker det med att hon har mannens frön i jorden och gör en anmälan om våldtäkt till polisen. Man skulle kunna säga att man är ägd av kvinnan man planterade sin säd i i åtminstone 2 dygn (jag tror det är maxtiden för när man kan hitta medlemmarna i Judas simklubb AB.
Citera
2026-06-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Fast om de nu har gjort men att det sen ändå skitit sig i slutändan. Mycket kan hända under sex och som sagt räcker det med att hon har mannens frön i jorden och gör en anmälan om våldtäkt till polisen. Man skulle kunna säga att man är ägd av kvinnan man planterade sin säd i i åtminstone 2 dygn (jag tror det är maxtiden för när man kan hitta medlemmarna i Judas simklubb AB.
Dumt att plantera sin säd där då.
Citera
2026-06-25, 23:09
Medlem
Tre år, det får man väl knappt vid grov misshandel. Om han är tidigare ostraffad borde villkorlig och skadestånd vara fullt tillräckligt.

Men hur bevisas ens en sån här sak? Var mannen så dum att han erkände i förhör? Eller är svensk lagstiftning så sjuk att den dömer till kvinnans fördel när ord står mot ord?
Citera
2026-06-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Innan varje juck ska ett kontrakt vara upprättat och godkänt med BankID.

Här har du en mall som du kan skriva ut till nästa knull: https://imgtree.co/i/QheV0PWT

Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Har samtyckeslagen gått för långt, eller är det helt rätt att villkorat samtycke är svartvitt?

Samtyckeslagen måste kombineras med BankID för en unik touch.

Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Tre år, det får man väl knappt vid grov misshandel. Om han är tidigare ostraffad borde villkorlig och skadestånd vara fullt tillräckligt.

Men hur bevisas ens en sån här sak? Var mannen så dum att han erkände i förhör? Eller är svensk lagstiftning så sjuk att den dömer till kvinnans fördel när ord står mot ord?

Ja, visst är det märkligt. Vi behöver FUP / dom för en mer genomgripande förståelse. Det vi vet är att mannen ifrågasatte kondomkravet:
Enligt domen från Södertörns tingsrätt ifrågasatte mannen dock kondomkravet. Han uppfattade det som att anledningen till att kvinnan ville använda kondom var för hans skull, då hon haft sex med en annan man i närtid.
Det blir ju indirekt ett erkännande.
Senast redigerad av Toalettborste-AI 2026-06-25 kl. 23:22.
Citera
2026-06-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Nej, om samtycket är villkorat att han har kondom är det våldtäkt om han skippar den. Inte orimligt någonstans! Brudar bestämmer själva på vilka villkor de vill knulla och respekterar man inte det får man skaka galler (om man blir dömd, vilket man i princip aldrig blir till skillnad från vad vissa dumhuvuden tror lol).

Mycket bra sammanfattat!
Citera
2026-06-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Läste precis den här artikeln på Aftonbladet och det måste ju vara något lurt med hur lagen tolkas idag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrn83L/skippade-kondomkravet-doms-for-valdtakt

En kille har alltså blivit dömd till 3 års fängelse för våldtäkt (genom så kallad "stealthing"), enbart för att han struntade i att använda kondom trots att tjejen hade ställt det som krav.

Jag får inte riktigt ihop proportionerna här. Tre år?! Det är alltså minimistraffet för våldtäkt sedan 2022. Han får i princip samma straff som om han hade hoppat på någon i en mörk gränd med våld, enbart för att ett skydd saknades.

Visst, man ska inte bryta en överenskommelse, men går inte hela den här problematiken att lösa med ett vanligt p-piller? Om syftet är att undvika en oönskad graviditet så känns det helt orimligt att staten ska kliva in och dela ut tre års fängelse för ett samlag som båda från början var med på. Rätten pratar om "villkorat samtycke", men det känns som att lagen slår väldigt snett när ett saknat gummi jämställs med de grövsta övergreppen.

Diskussionsunderlag:

Tycker ni att 3 års fängelse är ett proportionerligt straff för att strunta i kondomen, speciellt om man jämför med "klassiska" överfallsvåldtäkter?

Om tjejen äter p-piller (och graviditetsrisken därmed är borta), borde det spela in i domstolens bedömning?

Har samtyckeslagen gått för långt, eller är det helt rätt att villkorat samtycke är svartvitt?

Folk är så känsliga nu för tiden.

Chefen gav samtycke att handla en ny laptop för 10k. Men det råkade bli 35k. Nu pratar dem om trolöshet mot huvudman och en massa grejer.

Det viktiga borde ju vara att jag hade samtycke att använda företagskortet. Inte exakt vad jag gjorde med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in