2026-06-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Du beskriver inte verkligheten neutralt, du väljer en väldigt snäv definition och kallar den verklighet och frågan är varför just den koloniala avgränsningen ska väga tyngre än folkets egen identitet och politiska anspråk?

för att den fanns, och dina fantasier kring "folket egna identitet och politiska anspråk" krockar för mycket med den etablerade fantasin, dvs arafats och den som lajvas av FN, som du av någon anledning vänder dig emot.

ni kan ha båda era fantasier, och hur många till ni önskar, det är ett återkommande problem , likt "den ädla vilden", och gärna försöka integrera den runt verkligheten (dvs den jag bara presenterat). ni har precis lika mycket rätt och fel till det som era känslor säger.
Citera
2026-06-25, 20:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slö
för att den fanns, och dina fantasier kring "folket egna identitet och politiska anspråk" krockar för mycket med den etablerade fantasin, dvs arafats och den som lajvas av FN, som du av någon anledning vänder dig emot.

ni kan ha båda era fantasier, och hur många till ni önskar, det är ett återkommande problem , likt "den ädla vilden", och gärna försöka integrera den runt verkligheten (dvs den jag bara presenterat). ni har precis lika mycket rätt och fel till det som era känslor säger.

Det är inte en fråga om “fantasier”, utan om vilka historiska och politiska definitioner man använder och varför just din skulle vara mer bindande än andra och att avfärda FN:s och Arafats definitioner som “lajv” medan din egen framställs som “verklighet” är bara ett påstående, inte ett argument och om du säger att du bara beskriver verkligheten, måste du också förklara varför din avgränsning ska väga tyngre än den politiska och historiska utveckling som faktiskt har format palestinsk identitet, anspråk och självbestämmande? Och om du vill tala om etablerade konstruktioner, gäller det i så fall alla nationella identiteter och inte bara den du ogillar för då blir frågan inte om identiteter är “äkta”, utan vilken definition som är mest konsekvent och användbar.
Citera
2026-06-25, 20:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du blandar ihop statsmannaskap, institutionsbyggande och rätten till självbestämmande

Nej, du gör det. Inte jag.
Citera
2026-06-25, 20:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja absolut och i sammanhanget av palestinierna så är det extra fånigt att försöka insinuera att statsmannaskap är samma sak som självbestämmande. Jag fattar inte att du bara orkar hålla på. Många av de amerikanska urinvånarna har betydligt mer avancerade koncept av samhällsbyggnad än vad palestinierna har.

Det är fortfarande en felaktig jämförelse och statsmannaskap, institutionsbyggande och självbestämmande är inte samma sak och att ett folk har svagare eller mer splittrade institutioner betyder inte att deras rätt till en politisk framtid blir ogiltig och jämförelsen med amerikanska urinvånare stärker inte heller din poäng, eftersom den snarare visar att folk kan ha begränsat självstyre, komplexa samhällsstrukturer och ändå inte vara fullvärdigt suveräna stater och det motsäger alltså inte självbestämmande, det visar bara att självstyre kan se olika ut så frågan är därför inte om palestinier redan har byggt en perfekt stat, utan varför just de skulle nekas rätten att försöka?
Citera
2026-06-25, 20:22
Medlem
Citat:
Det är inte en fråga om “fantasier”, utan om vilka historiska och politiska definitioner man använder och varför just din skulle vara mer bindande än andra och att avfärda FN:s och Arafats definitioner som “lajv” medan din egen framställs som “verklighet” är bara ett påstående, inte ett argument och om du säger att du bara beskriver verkligheten,

det handlar inte om vad du tycker elelr känner, det är bara vad det är. har du synpunkter på det så presentera dem gärna, men att bekräfta dina fantasier som du inte ens kan formulera eller förklara varför de stämmer och arafats fantasier är helt groteska (han utropade ju endå ett "palestina" med ett "palestinskt folk" om än inte ditt eller mitt (nåja, mitt kan ju inkluderas i det, såtillvidare man pratar om två olika palestinska folk, och två palestinor (nåja, det är ju samma palestina rent geografiskt)

Citat:
måste du också förklara varför din avgränsning ska väga tyngre än den politiska och historiska utveckling som faktiskt har format palestinsk identitet, anspråk och självbestämmande?

för att den är sann, oavsett om du förstår det, gillar det, eller inte accepterar det.

eller menar du på att det är fel, i objektiv mening?

Citat:
Och om du vill tala om etablerade konstruktioner, gäller det i så fall alla nationella identiteter och inte bara den du ogillar för då blir frågan inte om identiteter är “äkta”, utan vilken definition som är mest konsekvent och användbar.

så då håller du med om att palestina = britiska palestinamandatet och palestienr = medborgare i sagda mandat

är etablerat?
Citera
2026-06-25, 20:27
Avstängd
Citat:
det handlar inte om vad du tycker elelr känner, det är bara vad det är. har du synpunkter på det så presentera dem gärna, men att bekräfta dina fantasier som du inte ens kan formulera eller förklara varför de stämmer och arafats fantasier är helt groteska (han utropade ju endå ett "palestina" med ett "palestinskt folk" om än inte ditt eller mitt (nåja, mitt kan ju inkluderas i det, såtillvidare man pratar om två olika palestinska folk, och två palestinor (nåja, det är ju samma palestina rent geografiskt)

för att den är sann, oavsett om du förstår det, gillar det, eller inte accepterar det.

eller menar du på att det är fel, i objektiv mening?

så då håller du med om att palestina = britiska palestinamandatet och palestienr = medborgare i sagda mandat

är etablerat?

Nej, jag håller inte med om att “Palestina = brittiska Palestinamandatet” och “palestinier = medborgare i mandatet” är den enda etablerade betydelsen och det är en historisk avgränsning, inte en objektiv slutdefinition och samma ord har använts geografiskt, politiskt och nationellt i olika perioder, så din formulering är en tolkning bland flera och inte ett facit och om du vill hävda att just din definition är den enda giltiga, får du förklara varför den administrativa mandatdefinitionen ska väga tyngre än den senare politiska och nationella användningen av begreppen och varför skulle just den ensam få avgöra vad “Palestina” och “palestinier” betyder i dag?
Citera
2026-06-25, 20:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, du gör det. Inte jag.

Om du inte blandar ihop självbestämmande med färdig stat, varför använder du då statens nuvarande svaghet som argument mot rätten att ens försöka?
Citera
2026-06-25, 20:30
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
det är ju du som insistierar på att israelisk högsta domstol har rätt?

jag har inga invändingar mot att du tycker det.

Jag skrev bland annat israeliska domstolen. Men även FN, EU och andra internationella organisationer har fastställt att Israel är en ockupationsmakt.
Citera
2026-06-25, 20:35
Medlem
Citat:
Nej, jag håller inte med om att “Palestina = brittiska Palestinamandatet” och “palestinier = medborgare i mandatet” är den enda etablerade betydelsen och det är en historisk avgränsning, inte en objektiv slutdefinition och samma ord har använts geografiskt, politiskt och nationellt i olika perioder, så din formulering är en tolkning bland flera och inte ett facit och om du vill hävda att just din definition är den enda giltiga, får du förklara varför den administrativa mandatdefinitionen ska väga tyngre än den senare politiska och nationella användningen av begreppen och varför skulle just den ensam få avgöra vad “Palestina” och “palestinier” betyder i dag?

för att din politiska och nationell använding inte existerar, åtminstonde inte bortom din fantasi, som du inte heller kan förklara i text, inte ens på ett så enkelt sätt så du kan bygga på den elelr förklara varför den är relvant tillskillnad från arafats.

min kan du ju bara acceptera, och sen bygga på med fantasier, eller låna någon annans fantasier.

jag har altså gett dig en objektiv slutdefintion, gillar du den inte så får du förklara varför din är bättre än arafats fantasi åtminstonde? även om ni både är ute och cyklar om man frågar hamas.

att "politisk vilja" på något sätt är "det enda som behövs" för att sen krydda fantasierna med lite ännu mer konstighter för att "folk" ska manifestera sig och en "identiet" ska finnas är ju precis som det låter, ingeting och allting.
Citera
2026-06-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Var femåriga Hindi Rajab medlem i Hamas?

Att civila dör i krig är svårt att undvika. Internationell humanitär rätt säger inte att det är förbjudet med krig om civila riskerar att dödas.

Det låter väldigt mycket som att du förespråkar att man likt Hamas skall kunna begå folkmord mot judar under immunitet. Det är nämligen omöjligt att föra krig mot assymetrisk motståndare i urban miljö utan att civila drabbas.
Citera
2026-06-25, 20:39
Avstängd
Citat:
det är ju du som insistierar på att israelisk högsta domstol har rätt?

jag har inga invändingar mot att du tycker det.

Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Jag skrev bland annat israeliska domstolen. Men även FN, EU och andra internationella organisationer har fastställt att Israel är en ockupationsmakt.

Faisals arabiska styrkor var med och slog osmanerna i området långt före 1948 och 1967 och det förändrar inte frågan om ockupation senare men det visar att historien i regionen inte började med Israels bildande.
Citera
2026-06-25, 20:41
Avstängd
Citat:
för att din politiska och nationell använding inte existerar, åtminstonde inte bortom din fantasi, som du inte heller kan förklara i text, inte ens på ett så enkelt sätt så du kan bygga på den elelr förklara varför den är relvant tillskillnad från arafats.

min kan du ju bara acceptera, och sen bygga på med fantasier, eller låna någon annans fantasier.

jag har altså gett dig en objektiv slutdefintion, gillar du den inte så får du förklara varför din är bättre än arafats fantasi åtminstonde? även om ni både är ute och cyklar om man frågar hamas.

att "politisk vilja" på något sätt är "det enda som behövs" för att sen krydda fantasierna med lite ännu mer konstighter för att "folk" ska manifestera sig och en "identiet" ska finnas är ju precis som det låter, ingeting och allting.

Du kan kalla det en “objektiv slutdefinition” men det är fortfarande bara en historisk avgränsning, inte en slutgiltig sanning och redan 1916 var området under osmanskt sammanbrott och europeisk omritning och det gör just den tidpunkten till ett övergångsskede och inte ett facit för vad Palestina “är” i all framtid och din politiska och nationella användning kanske inte är den enda möjliga men det betyder inte att den är “ingenting” och samma sak gäller Arafats definition att den är också en historisk och politisk tolkning, inte en naturgivna sanningen så frågan är därför inte om någon har “fantasier”, utan varför just din definition skulle väga tyngre än andra historiska och politiska sätt att förstå Palestina före och efter 1916?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in