2026-06-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nu finns det faktiskt konkreta fakta som visar allting.

Vad du säger är att ditt hus brinner, men att det nog går bra att sitta kvar och göra inget.

Haha, det är just den typen av liknelser som är själva problemet.

Om mitt hus faktiskt brinner finns det konkreta bevis för att det kommer att brinna ner inom minuter om jag inte agerar. Klimatet är betydligt mer komplext än så.

Eller du får gärna presentera något konkret, men då får du leta länge. För någon sådan fakta existerar inte.

Jag föredrar att diskutera data, risker och proportionerliga lösningar framför larviga domedagsmetaforer.
Citera
2026-06-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, jag kan tänka mig att du har en god man eller förvaltare. I övrigt har din liknelse inte ett dugg med klimatet att göra. Det som har betydelse för uppvärmningen är energibidragen från olika källor. Bidraget från ökad absorberad solstrålning genom minskad albedo är flera gånger större än bidraget från ökad CO2.
Problemet är ju bara att du inte förstår eller snarast trollar varför absorberad solinstrålning ökar. Det är ju exakt som MacArthur skriver. Du hänvisar till någon magi som plötsligt hänt. Som att Gandalf svingat sitt trollspö OCH plötsligt ökar solinstrålningen, trots att forskningen så tydligt visar att det är CO2 och inte en magiker från en barnbok
Citera
2026-06-25, 20:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Du accepterar alltså vetenskapens ståndpunkt. Det var bra att veta.

Att du sedan menar dig vara en övermänniska som skiter i djur- och växtliv och klarar dig själv, ja, det är ju faktiskt en annan fråga, och har inte så mycket med klimatvetenskap att göra, eller hur?
Vadå vetenskapens ståndpunkt? Är du klimatfanatiker och tror att alla andra förnekar att det blivit lite varmare stundtals på vissa ställen.
Har väl inget med att göra att veka människor som ändå snart skulle dö får göra det lite tidigare. Vet de ens vem du svarade och vad du svarade på.
Citera
2026-06-25, 23:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nej. Om klimatet blir olidligt för människan är det bokstavligt talat en KLIMATkris - oavsett orsak.
Det är lite larvigt att prata om att klimatet är ”olidligt”.

Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Problemet är ju bara att du inte förstår eller snarast trollar varför absorberad solinstrålning ökar. Det är ju exakt som MacArthur skriver. Du hänvisar till någon magi som plötsligt hänt. Som att Gandalf svingat sitt trollspö OCH plötsligt ökar solinstrålningen, trots att forskningen så tydligt visar att det är CO2 och inte en magiker från en barnbok
Mätdata visar energiobalansen svart på vitt och aktuell forskning ger en tydlig bild av hur energibidragen fördelas. Att tjafsa mot det med tramsargument som dina är faktiskt obegripligt. Det är något riktigt skruvat med klimataktivister.
Citera
2026-06-26, 00:05
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

Mätdata visar energiobalansen svart på vitt och aktuell forskning ger en tydlig bild av hur energibidragen fördelas. Att tjafsa mot det med tramsargument som dina är faktiskt obegripligt. Det är något riktigt skruvat med klimataktivister.

Inte om man dör av det. Då är det bokstavligen olidligt; outhärdligt. Eller vilket ord föredrar du? Man måste väl inte nödvändigtvis lägga in en massa känslomässiga värderingar i allt som sker..? Jag föredrar att hålla mig till fakta.

Antingen är vädret behagligt: då trivs man och mår gott. Eller så är det olidligt - som i sahara eller antarktis t ex - då flyttar man helst nån annanstans. Men det tycker du alltså är..... töntigt? Inte tillräckligt coolt?

Jag tänker att coolhet och väder inte hör ihop över huvud taget. Väder kan liksom inte vara "töntigt" i min värld - det bara är vad det är

För övrigt är jag inte klimataktivist. Jag är bara medveten om att vi just nu befinner oss mitt i en klimatkris, och att det snart kommer välla in en massa klimatflyktingar i Sverige. Förstår du det också, eller är du i total förnekelse pga att du har hakat upp dig på själva ANLEDNINGARNA till klimatkrisen?
Senast redigerad av Berit85 2026-06-26 kl. 00:09.
Citera
2026-06-26, 01:05
Medlem
Citat:

Självklart har människan en påverkan på klimatet, delvis i och med allt utsläpp från fossilt bränsle som fastnar i atmosfären.

Men jag håller med om att klimataktivister, aka Greta Thunberg och gänget, är riktigt obehagliga. Som med alla politiska frågor finns det en liten högljudd klick som överdriver och mest bara förstör.
Citera
2026-06-26, 09:22
Medlem
Riksreptilens avatar
Detta verkar första gången det blivit röd varning och nerstängning av musikfestival i Nederländerna.

https://www.svt.se/kultur/nederlandska-festivalen-defqon1-stalls-in-pa-grund-av-varmen

Enligt festivalen är det första gången som Nederländerna utfärdat en röd värmevarning på grund av hög temperatur.

”Vi är förkrossade. Tiotusentals hängivna krigare bor just nu på campingplatsen. Många har rest långt och förberett sig i månader”, skriver festivalledningen.

Defqon1 brukar locka över 250 000 besökare till nederländska Biddinghuizen för att dansa till snabb hardstyle-techno, skriver TT."
Citera
2026-06-26, 12:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Inte om man dör av det. Då är det bokstavligen olidligt; outhärdligt. Eller vilket ord föredrar du? Man måste väl inte nödvändigtvis lägga in en massa känslomässiga värderingar i allt som sker..? Jag föredrar att hålla mig till fakta.

Antingen är vädret behagligt: då trivs man och mår gott. Eller så är det olidligt - som i sahara eller antarktis t ex - då flyttar man helst nån annanstans. Men det tycker du alltså är..... töntigt? Inte tillräckligt coolt?

Jag tänker att coolhet och väder inte hör ihop över huvud taget. Väder kan liksom inte vara "töntigt" i min värld - det bara är vad det är

För övrigt är jag inte klimataktivist. Jag är bara medveten om att vi just nu befinner oss mitt i en klimatkris, och att det snart kommer välla in en massa klimatflyktingar i Sverige. Förstår du det också, eller är du i total förnekelse pga att du har hakat upp dig på själva ANLEDNINGARNA till klimatkrisen?
Vad som är ”kris” är en subjektiv uppfattning. Jorden befinner sig i en fas av uppvärmning efter en lång och ovanligt kall period. Samtidigt har antalet människor ökat till över 8 miljarder och levnadsstandarden och livslängden är högre än någonsin.

Jorden har alltid genomgått naturliga varma och kalla perioder, som den lilla istiden mellan 1300-talet och 1800-talet. Tack vare bättre infrastruktur, varningssystem och teknik har antalet människor som dör till följd av extrema väderhändelser minskat kraftigt jämfört med för 100 år sedan.
As the global population quadrupled over the century, the risk per million declined from 241 in the 1920s to 1.5 in the 2020s. This is a 99.38 percent decrease. Adjusted for population size differences, for every person who dies from climate today, there were over 160 who died in the 1920s.
https://humanprogress.org/freedom-from-climate-related-death-risk/

En annan källa är Our World in Data:
In the chart below, you can see estimates of average death rates — measured as the number of deaths per 100,000 people — by decade since the early 20th century. Over the last century, death rates have fallen by more than 90%.
https://ourworldindata.org/natural-disasters#death-rates-from-disasters-have-fallen-over-the-last-century
Citera
2026-06-26, 12:44
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Vad som är ”kris” är en subjektiv uppfattning. Jorden befinner sig i en fas av uppvärmning efter en lång och ovanligt kall period. Samtidigt har antalet människor ökat till över 8 miljarder och levnadsstandarden och livslängden är högre än någonsin.

Jorden har alltid genomgått naturliga varma och kalla perioder, som den lilla istiden mellan 1300-talet och 1800-talet. Tack vare bättre infrastruktur, varningssystem och teknik har antalet människor som dör till följd av extrema väderhändelser minskat kraftigt jämfört med för 100 år sedan.
As the global population quadrupled over the century, the risk per million declined from 241 in the 1920s to 1.5 in the 2020s. This is a 99.38 percent decrease. Adjusted for population size differences, for every person who dies from climate today, there were over 160 who died in the 1920s.

In the chart below, you can see estimates of average death rates — measured as the number of deaths per 100,000 people — by decade since the early 20th century. Over the last century, death rates have fallen by more than 90%.
https://ourworldindata.org/natural-disasters#death-rates-from-disasters-have-fallen-over-the-last-century

Nja. När folk börjar dö och fly i massor pga av outhärdligt väder, då är det kris - OAVSETT ORSAK.

Du kan ju inte sitta kvar i ett brinnande hus och säga "nej det här är helt naturligt för blixten har slagit ner här precis och jag hsr ju ingen åskledare". Då är man ju fullkomligt dum i huvudet och saknar all verklighetsuppfattning.
Citera
2026-06-26, 12:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nja. När folk börjar dö och fly i massor pga av outhärdligt väder, då är det kris - OAVSETT ORSAK.

Du kan ju inte sitta kvar i ett brinnande hus och säga "nej det här är helt naturligt för blixten har slagit ner här precis och jag hsr ju ingen åskledare". Då är man ju fullkomligt dum i huvudet och saknar all verklighetsuppfattning.
Ännu en alarmistisk och överdriven beskrivning.
Citera
2026-06-26, 14:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

En sak som är mer regel än undantag när riskbedömningar görs bland lekmän är att utgå ifrån dagsläget.

Uppvärmingen kommer att fortsätta och takten accelerera. Vi befinner oss i det kallaste decenniet globalt, för resten av våra liv.
Citera
2026-06-26, 14:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
En sak som är mer regel än undantag när riskbedömningar görs bland lekmän är att utgå ifrån dagsläget.

Uppvärmingen kommer att fortsätta och takten accelerera. Vi befinner oss i det kallaste decenniet globalt, för resten av våra liv.
Då är det bra att det finns teknik och kompetens för att anpassa samhället till naturen. Risken är dock stor att den politiska handlingsförlamningen och fokus på signalpolitik fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in