2026-06-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Men gå och snyt dig nu. Det behöver inte ens redovisas. Alla vet. Israel är en bidragsdrottning som byggts upp utav bidrag inte bara från USA utan också bland annat Förintelse-bidrag från Tyskland. Kristna organisationer i USA som också öst bistånd över maffia-staten genom åren också. Bosättningarna på västbanken? Nästan helt finansierat utav amerikanska skattemedel (och även privatsektorn som tex Kushner familjen).

Och det Israel inte skänkts har de stulit. PROMIS-INSLAW affären bland annat. Därför Ghislaines far Robert Maxwell fick statsbegravning i Israel. För han var en väldigt duktig tjuv och även vapensmugglare 1948 åt dem.

Ditt judehatardravel är inte fakta. Värdet av det amerikanska stödet till Israel framgår av statsbudgeten. Enligt det gällande 10-årsavtalet uppgår det till 3,8 miljarder USD per år.
Citera
2026-06-25, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Tack, vilken komplimang! Både att bli ansedd som oduglig av dig, samt att jämföras med Vargen som jag tycker verkar vara en ytterst klok individ och också en duktig debattör. Jag är inte riktigt flitig som han är dock, klart slöare.

Gällande att stimulera ekonomin så kostar det mer än det smakar för ett militärindustriellt lands ekonomi att sluta kriga. I våras satt ni allihopa i Israelbrigaden och använde just detta argumentet till er fördel som svar på påståendet att Iran för ett ekonomiskt krig.

Då var det minsann bara positivt för den israeliska ekonomin. Reflekterar du inte själv över hur mycket du svänger runt i åsikterna?
Vindflöjel

Skifta inte fokus. Du hävdade ett inlägg upp att Israel behöver starta krig mot Turkiet för att stimulera ekonomin. Att du inte fortsätter hävda det tolkar jag som att du inser att det var ett idiotiskt påstående, men du klarar inte av att erkänna det.
Citera
2026-06-25, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ditt judehatardravel är inte fakta. Värdet av det amerikanska stödet till Israel framgår av statsbudgeten. Enligt det gällande 10-årsavtalet uppgår det till 3,8 miljarder USD per år.

Jag är egentligen inte judehatare. Men det är du för korkad för att förstå. Jag hatar inte enskilda individer bara för att de råkar vara judar. Jag gillar inte religionen dock. Men jag ogillar faktiskt Kristendomen och Islam ännu mer.

Och statsbudgeten? Det förtäljer inte hela historien. Och det vet du.
Citera
2026-06-25, 16:18
Medlem
Citat:
Jag är egentligen inte judehatare. Men det är du för korkad för att förstå. Jag hatar inte enskilda individer bara för att de råkar vara judar. Jag gillar inte religionen dock. Men jag ogillar faktiskt Kristendomen och Islam ännu mer.

Och statsbudgeten? Det förtäljer inte hela historien. Och det vet du.

Jag utgår från siffror. Det amerikanska budgeterade stödet är 3,8 miljarder USD per år. Under kriget mot Hamas och Iran har extra stöd i form av ammunitionspåfyllnad utgått.

Du sitter och hävdar saker men redovisar inga siffror. Du hittar på.

Israels BNP är 50 procent större än dina kompisar i Irans BNP. Israels BNP per capita befinner sig på västeuropeisk nivå. Tel Aviv är ett tech-kluster och Nvidias framgångar baseras i stort på israelisk know-how. Jensen Huang kallar Israel Nvidias "andra hemland". Elon Musk kallas Israel världens mest innovativa ekonomi. Det krävs en hög grad av idioti och av judehat förblindat sinne för att tro att Israel är beroende av amerikanska allmosor.
Citera
2026-06-25, 16:23
Avslutad
Citat:
Jag utgår från siffror. Det amerikanska budgeterade stödet är 3,8 miljarder USD per år. Under kriget mot Hamas och Iran har extra stöd i form av ammunitionspåfyllnad utgått.

Du sitter och hävdar saker men redovisar inga siffror. Du hittar på.

Israels BNP är 50 procent större än dina kompisar i Irans BNP. Israels BNP per capita befinner sig på västeuropeisk nivå. Tel Aviv är ett tech-kluster och Nvidias framgångar baseras i stort på israelisk know-how. Jensen Huang kallar Israel Nvidias "andra hemland". Elon Musk kallas Israel världens mest innovativa ekonomi. Det krävs en hög grad av idioti och av judehat förblindat sinne för att tro att Israel är beroende av amerikanska allmosor.

Jag hittar inte på ett skit. Och jag redovisade faktiskt mer än vad du gör med enbart statsbudgeten (som är ett spottstyvar jämfört med allt annat). Men du ignorerar det och går i cirklar. Klassisk hasbara.

Ja Israels BNP är högt. Och tack för att du går in på deras tech-sektor där Israel är en stormakt pga kontrakts-mygleri i USA. Det är USA som i praktiken skänkt Israel denna edge också.

Ska vi gå in på Unit 8200, Talpiot och hur Israel har spyware-skit inbyggda i nästan varenda jävla dator som säljs i väst idag? Vill du det? Vill du verkligen det?
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-25 kl. 16:25.
Citera
2026-06-25, 16:34
Medlem
Citat:
Jag hittar inte på ett skit. Och jag redovisade faktiskt mer än vad du gör med enbart statsbudgeten (som är ett spottstyvar jämfört med allt annat). Men du ignorerar det och går i cirklar. Klassisk hasbara.

Ja Israels BNP är högt. Och tack för att du går in på deras tech-sektor där Israel är en stormakt pga kontrakts-mygleri i USA. Det är USA som i praktiken skänkt Israel denna edge också.

Ska vi gå in på Unit 8200, Talpiot och hur Israel har spyware-skit inbyggda i nästan varenda jävla dator som säljs i väst idag? Vill du det? Vill du verkligen det?

Jo, du hittar på allt hela tiden. Jag har aldrig sett dig styrka jota. Bara shitpostande dygnet runt. Vi vet vad det amerikanska stödet till Israel uppgår till. Vi vet att Nvidia köpte det israeliska företaget Mellanox och därför fick en brygga in i Israel som man har byggt till en hel hamn. Allt detta är fakta. Det du skriver är skit. Du framstår som en galning.

Unit 8200? Om du tycker det har relevans i en tråd om Irankriget så för all del. Enheten har förmodligen en mycket viktig roll även i kriget mot Iran och Hizbollah men varken du eller jag har någon som helst insyn där så det blir bara spekulationer.
Citera
2026-06-25, 16:35
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Skifta inte fokus. Du hävdade ett inlägg upp att Israel behöver starta krig mot Turkiet för att stimulera ekonomin. Att du inte fortsätter hävda det tolkar jag som att du inser att det var ett idiotiskt påstående, men du klarar inte av att erkänna det.

Vad pratar du om? Jag vidhåller exakt precis det i inlägget du citerar - att Israel som militärindustriell nation behöver fortsätta kriga för att stimulera ekonomin.
Citera
2026-06-25, 16:39
Medlem
Citat:
Vad pratar du om? Jag vidhåller exakt precis det i inlägget du citerar - att Israel som militärindustriell nation behöver fortsätta kriga för att stimulera ekonomin.

Då är du en idiot. Israels ekonomi lider just nu svåra kval eftersom högproduktiv personal från tecksektorn (men även alla andra soldater med jobb i den civila) är inkallade som reservister. En ingenjör i IDF kommer alltid bidra mer till Israels ekonomi på Nvidia än i Golanibrigaden.
Citera
2026-06-25, 16:47
Avslutad
Citat:
Jo, du hittar på allt hela tiden. Jag har aldrig sett dig styrka jota. Bara shitpostande dygnet runt. Vi vet vad det amerikanska stödet till Israel uppgår till. Vi vet att Nvidia köpte det israeliska företaget Mellanox och därför fick en brygga in i Israel som man har byggt till en hel hamn. Allt detta är fakta. Det du skriver är skit. Du framstår som en galning.

Nu börjar du bli väldigt histrionisk märker jag.

Ingen vet egentligen vad det amerikanska stödet till Israel uppgår till. Det överskrider statsbudgeten du pekar på med råge dock. Det är en sak som är säker.

Vet du vad BIRD är? Det är så Israel myglar till sig tech kontrakt från USA. Det har pågått länge.

Citat:
Unit 8200? Om du tycker det har relevans i en tråd om Irankriget så för all del. Enheten har förmodligen en mycket viktig roll även i kriget mot Iran och Hizbollah men varken du eller jag har någon som helst insyn där så det blir bara spekulationer.

Du säger ju emot dig själv i en och samma spalt här.

Noterar även att du helt ignorerar Talpiot.

På tal om Musk förresten. Vet du vem hans handler är? Som styrde upp hela hans deal med twitter? Som äger i princip hela nöjesindustrin i USA? Som var med och manufakturerade fram både Obama och Trump till presidenter? Ari Emanuel.
Citera
2026-06-25, 16:47
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Då är du en idiot. Israels ekonomi lider just nu svåra kval eftersom högproduktiv personal från tecksektorn (men även alla andra soldater med jobb i den civila) är inkallade som reservister. En ingenjör i IDF kommer alltid bidra mer till Israels ekonomi på Nvidia än i Golanibrigaden.

Så är det. Det är därför ni är så mån om få igång inkallandet av haredi istället, så dom kan hålla igång striderna medan mer kvalificerad personaler håller igång produktionen.

Bägge delar behövs dock.

Du försöker måla upp det som att det handlar om någonting moraliskt, att dessa ortodoxa latar sig på andras bekostnad, och inte ska komma undan. Det är bara intern-hasbara, det handlar givetvis om att man måste fortsätta kriga men också producera. Rävsax. Speciellt nu när kriget mot Iran blev en sån flopp.
Citera
2026-06-25, 16:51
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Du får ge en länk. Annars kommer personen fortsätta med sina fria fantasier. Men bara så du vet, jag tror alla andra känner till att det du skriver är sant och så inte är fallet med Engelbert.

As we move through the first quarter of 2026, economic data show a nation at a critical turning point. The core of the Israeli market is now facing heavy strain from a permanent jump in military costs, a disrupted workforce, and a much more difficult global trade landscape.
...
Calling up highly skilled reservists from the tech and service sectors created a massive shortage of workers. Although the number of people on active duty has dropped to about 0.4% of the workforce by early 2026, the ongoing burden of reserve duty remains high.

https://www.jpost.com/jerusalem-report/article-892431

Citat:
Problemet är att de interna stridigheterna inte verkar räcka för att stimulera ekonomin. Det behövs en utomstående fiende också, och den funktionen fyller Turkiet perfekt.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-25 kl. 17:00.
Citera
2026-06-25, 16:53
Avslutad
Citat:

Knappast lika svåra kval som Libanon skulle jag vilja påstå. Så torka krokodiltårarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in