2026-06-25, 12:46
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Alla dessa beg.bilhandlare har lite av skojarstämpel på sej.
Bilarna kan ha kända fel som dom hoppas kunden ej märker vid provkörning.

Riddermark är inte värst. Kamux leder den ligan stort.
Börjar bli ganska less på det här faktiskt. Har varit på 4-5 ställen och jag har pratat med rätt många i telefon - och 80% av alla man har att göra med känns hala eller störiga. En del tar ens uppgifter och lovar att återkomma dan efter när de kollat upp lite saker, vilket de sen inte gör. Osv.

Bilköpande borde ju vara en lustfylld upplevelse men nu har jag kommit till den punkten att jag bara vill hitta nåt och få det överstökat.

Eller så är det jag som inte är kompatibel med försäljartyper. :/
Citera
2026-06-25, 12:48
Medlem
Freebops avatar
Håll dig borta från skojarna hos riddermark
Citera
2026-06-25, 13:19
Medlem
Problemet är inte priset, problemet är att det är riddermark som säljer den. Skulle aldrig någonsin köpa en bil av detta företag. Alla bilar är inte skräp men alldeles för många för att jag skulle chansa
Citera
2026-06-25, 13:34
Medlem
Abscess1122s avatar
Mycket svårt att säga så generellt som folk här försöker få det. Det du kan göra är att försöka se eventuella fel som inte syns på annonsen, tex repor eller bristfällig service. Det ger dig möjlighet att gå under annonserat pris. Men min erfarenhet är att bilsäljare sällan ger stora prisavdrag nuförtiden då priset är redan pressat för att kunna tex synas på Blocket.

Akta dig för billån och spendera 300k för en så gammal plug in hybrid....jag hade tänkt ett varv till. Kan du ladda hemma kan du lika gärna köra 100% el. Plug in hybriden är bok i sig med diverse fällor.
Citera
2026-06-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Börjar bli ganska less på det här faktiskt. Har varit på 4-5 ställen och jag har pratat med rätt många i telefon - och 80% av alla man har att göra med känns hala eller störiga. En del tar ens uppgifter och lovar att återkomma dan efter när de kollat upp lite saker, vilket de sen inte gör. Osv.

Bilköpande borde ju vara en lustfylld upplevelse men nu har jag kommit till den punkten att jag bara vill hitta nåt och få det överstökat.

Eller så är det jag som inte är kompatibel med försäljartyper. :/
handla bil i uppsala ska du passa dig för iaf
Citera
2026-06-25, 13:50
Medlem
Maureliuss avatar
Riddermarks, hahaha! Dom skickar ut erbjudanden om värdering på din bil utan att ens titta på den, så får du ett skambud som heter duga! Dom säger att din bil är så svår att sälja! Skulle lita mer på hästhandlare!

Till bilhandlarnas försvar kan jag säga att förtjänsten är ganska dålig idag, man gör mer pengar på finansieringen än vinsten på bilen!
Senast redigerad av Maurelius 2026-06-25 kl. 13:53.
Citera
2026-06-25, 13:55
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Mycket svårt att säga så generellt som folk här försöker få det. Det du kan göra är att försöka se eventuella fel som inte syns på annonsen, tex repor eller bristfällig service. Det ger dig möjlighet att gå under annonserat pris. Men min erfarenhet är att bilsäljare sällan ger stora prisavdrag nuförtiden då priset är redan pressat för att kunna tex synas på Blocket.

Akta dig för billån och spendera 300k för en så gammal plug in hybrid....jag hade tänkt ett varv till. Kan du ladda hemma kan du lika gärna köra 100% el. Plug in hybriden är bok i sig med diverse fällor.
Lån är inte aktuellt och har funderat på om det är klokt med laddhybrid också. Behöver inte det egentligen, men har hittat en som är kul att köra och ser rätt skaplig ut.

Finns ju så jääävla mycket bilar! Har ingen lust att hålla på längre med detta.
Citera
2026-06-25, 14:13
Medlem
BritishSmiles avatar
Har hittat en annan kärra på nätet som matchar den jag hade tänkt att åka och kolla på. Den är bättre utrustad och 10k billigare och typ samma mil.

Är det något man kan ta upp med säljaren? Typ, du får matcha priset mot denna annars blir det ingen deal.

Det är sånt här jag tycker är så lurigt. Jag har ingen aning om hur mycket de tjänar på sina beg bilar. Hur mycket svängrum har dom egentligen?
Citera
2026-06-25, 14:28
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Köpte en Mercedes på riddermark för tio år sen. Prutade ner den till 180 från 210.

Så det går, men det gör man på plats såklart
Citera
2026-06-25, 14:35
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Köpte en Mercedes på riddermark för tio år sen. Prutade ner den till 180 från 210.

Så det går, men det gör man på plats såklart
Vad säger man då? Jag hatar sånt här kohandlande.
Citera
2026-06-25, 16:03
Medlem
Citat:
Vad säger man då? Jag hatar sånt här kohandlande.

Inspektera bilen och anmärk på småskador samt att vinterdäck inte medföljer och du får betala skatten vid påställning. Bilhandlare har en marginal på ca 20% så 10% kan du utan problem pruta ner den med.
Citera
2026-06-25, 17:23
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Så min fråga till er är - hur ”fasta” ÄR de i sina priser som de går ut med online? Bara tanken på att gå in till en bilhandlare och betala begärt pris får mig att må illa. Jag vet ärligt talat inte om jag skulle klara det psykologiskt. I synnerhet om de också är ovilliga att inte skicka med vinterhjul, eller någon dyrare service, eller nåt annat som ger mervärde.

Man vill ju trots allt känna att man gjort en bra affär som kund.

Vi pratar bil för ungefär 300k med några år på nacken.

Jag tycker du tänker fel. Skulle du vara mer nöjd om du fick pruta ned bilen från 330K till 300K jämfört med att köpa samma bil från en annan handlare för begärt pris 300K? För det är ju inte så att alla handlare har samma priser. En bra affär är när du fått en bil inkl. eventuellt extra till lägre pris jämfört med andra handlare.

Har ingen aning hur Riddermark ligger i pris. Gissar dock att man måste betala extra för vinterdäck för att begärt pris för bilen ska framstå som lägre än hos andra. Självklart måste du justera för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in