Citat:
Ursprungligen postat av
Browser
Fast åklagaren behöver inte en formell delgivning utan det räcker att man säger med ord att du är misstänkt för narkotikabrott därför tar vi hårprov också.
Så åklagaren far inte med någon osanning. Oavsett vilket är Katja rökt. Hon blir bara mer pinsam för varje gång hon yttrar sig i media.
Jo, det behöver åklagaren göra, och det sker som regel vid ett förhör och via ett delgivningskvitto. Detta eftersom det följer med vissa rättigheter för den som är delgiven misstanke om brott. Men det är egalt i det jag kommenterade, eftersom det är åklagaren som direkt motsäger sin egen utsaga.
I januari och i februari sa åklagaren att Katja inte delgivits misstanke ännu.
I juni säger han att hon delgavs misstanke i december.
Antingen for han med osanning han i januari och februari eller så far han med osanning nu. Det är inte en åsikt, det är ett obestridligt faktum vilket framgår med all önskvärd tydlighet av de länkar jag postat.
Men ja, Katja är rökt och som jag skrev så är det bara rent självplågeri från hennes sida. Nästan lite rättshaveristiska tendenser.
För egen del tycker jag det var helt rätt att ta hårprov, vilket jag också tog upp i tråden långt innan det framkom att det skett. Huruvida åklagaren hade fog för det kan säkert diskuteras, givet den praxis som finns kring hårprov, men jag är övertygad om att ingen domstol, eller JO, skulle underkänna åklagarens motivering på den punkten i detta fallet. Vad gäller JO kommer vi ju få veta det. Huruvida åklagaren behövde hårprovet för att säkra bevisning mot Katja kan också det diskuteras. Jag anser dock att så är fallet, just eftersom Katja inte samarbetade vid förhören och åklagaren därför inte kunde veta vad hon skulle kunna tänkas hitta på som eventuellt bortförklaring för att väcka rimligt tvivel. Med provresultaten från hårprovet finns inga rimliga bortförklaringar, som du skriver, Katja är rökt. På den punkten har utredarna gjort helt rätt. Det var säkert någon utredare mer intelligent än åklagaren som föreslog den åtgärden.