2026-06-24, 17:47
Medlem
Citat:
Åklagaren om Katja Nybergs anmälan: ”Blir mörkrädd”

Hon delgavs redan när hon kom in på polisstationen efter att ha blivit tagen, säger Anders Jakobsson.

https://omni.se/aklagaren-om-katja-nybergs-anmalan-blir-morkradd/a/3pRPqq

Tja i det här fallet väger allmänintresset stort, så åklagaren lär inte kritiseras.
Citera
2026-06-24, 18:26
Medlem
Hon/hennes juridiska ombud har förstått att håranalysen är ytterst besvärande för henne då det bekräftar hennes missbruk och visar på ett mer långsiktigt missbruk. Det kommer även vara en stark del i bevisningen mot henne så då attackerar hon desperat processen för att försöka få bort håranalysen i rättegången och generellt flytta fokus.
Citera
2026-06-24, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://omni.se/aklagaren-om-katja-nybergs-anmalan-blir-morkradd/a/3pRPqq

Tja i det här fallet väger allmänintresset stort, så åklagaren lär inte kritiseras.

Där far åklagaren med osanning, bedrövligt. En tid in i utredningen bekräftade åklagaren att Katja inte delgivits misstanke om brott gällande händelserna kring nyår, nu helt plötsligt påstår han att hon delgavs redan på station efter att hon blivit tagen.

Nu påstår åklagaren

Citat:
I anmälan skriver Nyberg att det var ”obehövligt, ogrundat och oproportionerligt”. Hon hävdar att hon inte hade delgivits misstanke om brott när beslutet om provtagning fattades den 19 januari, flera veckor efter gripandet.

– Jag blir nästan mörkrädd. Hon delgavs redan när hon kom in på polisstationen efter att ha blivit tagen, säger Anders Jakobsson.

Men den 22a januari sa åklagaren till TV4 att

Citat:
Ingen är delgiven misstanke om brott

https://www.tv4.se/artikel/3Zhki5uwyxrhIa3siiEczd/regeringen-katja-nyberg-sd-entledigas-fran-insynsrad-foere-manadens-slut

Den där åklagaren är, som jag sagt tidigare, inkompetent och opålitlig.
Det är märkligt att han ska hålla på på det där viset, lika mediakåt som Katja han är.

Och så sent om den 27e februari rapporterar Epoch Times att Katja ännu inte delgivits misstanke om brott.

Citat:
Publicerad 2026-02-27
...
hon är fortfarande inte delgiven misstanke om brott. Nu uppger överåklagare Anders Jakobsson att Åklagarmyndigheten inväntar besked innan beslut kan fattas.

https://www.epochtimes.se/aklagaren-vantar-pa-besked-i-arendet-mot-katja-nyberg
Senast redigerad av Veridictores 2026-06-24 kl. 18:47.
Citera
2026-06-24, 19:41
Medlem
Det spelar ingen roll när hon blev delgiven då det ingår i kroppsbesiktning.

Citat:
Rättslig grund: Att ta hårprov räknas som en kroppsbesiktning i svensk lag och kan beordras av polis eller andra myndigheter vid exempelvis misstanke om narkotikabrott

Lawline
Citat:
En kroppsbesiktning är ett tvångsmedel som innebär undersökning av kroppens yttre och inre eller provtagning. Åtgärden kan genomföras även om du inte blivit formellt delgiven misstanke om brott. Det krävs dock att du är skäligen misstänkt för brott och att misstanken har delgetts dig i samband med att ingripandet inleds.

Åklagaren

Citat:
– Hon lämnade överhuvudtaget i stort sett inte några kommentarer under utredningen och jag har ju en skyldighet att objektivt utreda ärendet. Att få fram bevisning som talar både till fördel och emot
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/katja-nyberg-ifragasatter-aklagarens-tidslinje-i-jo-anmalan
Senast redigerad av Browser 2026-06-24 kl. 19:44.
Citera
2026-06-24, 20:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Lawline

Åklagaren

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/katja-nyberg-ifragasatter-aklagarens-tidslinje-i-jo-anmalan

Det enda rimliga är väl att ingen ska bedömas som delgiven innan de är överbevisade om det?

Katja lägger säkert upp bollen för straffspark i sin pajasadvokats hittepåförsvar. Kanske spelar det roll för brottet exakt när Pundarkatja blev delgiven misstanke?

Det är ju extremt misstänkt att åklagarens tidslinje är felaktig, så det är bra att Katja har JO-anmält honom [läs: "det lata fanskapet"] så det blir utrett en gång för alla.

Det är skönt att Katja har förtroende för processen och välkomnar den rättsliga prövningen åtminstone.
Citera
2026-06-24, 22:36
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det enda rimliga är väl att ingen ska bedömas som delgiven innan de är överbevisade om det?

Katja lägger säkert upp bollen för straffspark i sin pajasadvokats hittepåförsvar. Kanske spelar det roll för brottet exakt när Pundarkatja blev delgiven misstanke?

Det är ju extremt misstänkt att åklagarens tidslinje är felaktig, så det är bra att Katja har JO-anmält honom [läs: "det lata fanskapet"] så det blir utrett en gång för alla.

Det är skönt att Katja har förtroende för processen och välkomnar den rättsliga prövningen åtminstone.

Men har hon förtroende för processen verkligen, eller är det något hon säger?
Citera
2026-06-24, 22:44
Medlem
Citat:

Lawline

Åklagaren

Varför, som jag skrev inledningsvis, JO rimligen lägger ner hennes anmälan. Den är ju mest bara rent självplågeri från Katjas sida, she's rubbing it in on her self, så att säga.

Illa bara hur rättsväsendet genom åklagaren far med osanning om hur det hela gick till. Det är ju långt ifrån första gången han pladdrar i nattmössan, den inkompetente åklagaren.
Citera
2026-06-24, 23:24
Medlem
Slaskmedias avatar
Att snöa in på delgivningen är verkligen att inte se skogen för alla träden. Katja Nybergs krampaktiga försök att hålla sig kvar på den politiska scenen är sannerligen patetiska. Det kommer inte att gå. Hon är totalrökt inom SD, och det finns inget annat seriöst parti som kommer ta i henne med tång.

Det mest klädsamma vore att tyst sitta ner i båten inför valet, ta domen i september, skatta sig lycklig åt två års fallskärm, och lägga tiden på att bygga upp något annat att tjäna pengar på.

Ingen köper bortförklaringarna. Återigen: Nyberg körde drograttfull in i en refug, i gott väglag och utan yttre påverkan. I hennes väska fanns kokain och ett rör att snorta med. Poliserna på plats upplevde henne som påverkad. Hårprovet visar att det inte är en engångsföreteelse.

Det känns ovärdigt att hålla på som hon gör. Man måste vara medvetet blåst för att tro på hennes förklaringar eller brist på kunskap om vad som hänt.

Hur eller när delgivningen skedde påverkar inte händelsekedjan. Det som hände, har hänt.
Citera
2026-06-25, 00:49
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Det kan bli straffrabatt för Katja:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminalvarden-aktuellt-med-straffrabatt-for-katja-nyberg

”Jag har svårt att förstå varför det anses finnas en sådan brådska att skilja en polis från anställningen..”
Vilken trög jävel det där är. Vad spelar det för roll nu eller sen? Du ska bli av med jobbet, punkt slut snuthora.
Citera
2026-06-25, 04:32
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men har hon förtroende för processen verkligen, eller är det något hon säger?

Hon har inget förtroende för någon process- dvs utöver den process hon själv bedriver- gentemot det system som hon själv varit en del av och påivrat. Fast bara så länge det tjänat henne själv förstås.
Hon tycker att låter snyggt helt enkelt, tror väl att det ska kunna lura folk/väljare/rättsväsende som i att ”bara utredningen görs så kommer ni få se att jag är så oskyldig”..
Det är en sjukt manipulativ subba.
Det var ungefär så hon uttryckte sig när hela skiten uppdagades- ”jag känner inte igen mig i den beskrivningen”, ”jag välkomnar utredningen” osv. Då hade hon ännu inte visat vad hon gick för så då tänkte man (jag) fortfarande lite att det kanske ändå blivit något misstag, hon kanske är oskyldig, för att någon skulle vara så sjuk i huvet att tvärljuga på det sättet när hon VISSTE vad hon gjort och vad som skulle komma fram trodde jag faktiskt inte.

Jag hoppas att hon ryker så det skriker om det. Förmodligen inte, för såna sluga ormar som hon kommer tyvärr ofta undan
Senast redigerad av Trolleholm702 2026-06-25 kl. 04:35.
Citera
2026-06-25, 08:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleholm702
Hon har inget förtroende för någon process- dvs utöver den process hon själv bedriver- gentemot det system som hon själv varit en del av och påivrat. Fast bara så länge det tjänat henne själv förstås.
Hon tycker att låter snyggt helt enkelt, tror väl att det ska kunna lura folk/väljare/rättsväsende som i att ”bara utredningen görs så kommer ni få se att jag är så oskyldig”..
Det är en sjukt manipulativ subba.
Det var ungefär så hon uttryckte sig när hela skiten uppdagades- ”jag känner inte igen mig i den beskrivningen”, ”jag välkomnar utredningen” osv. Då hade hon ännu inte visat vad hon gick för så då tänkte man (jag) fortfarande lite att det kanske ändå blivit något misstag, hon kanske är oskyldig, för att någon skulle vara så sjuk i huvet att tvärljuga på det sättet när hon VISSTE vad hon gjort och vad som skulle komma fram trodde jag faktiskt inte.

Jag hoppas att hon ryker så det skriker om det. Förmodligen inte, för såna sluga ormar som hon kommer tyvärr ofta undan
Det kan sitta några hjärnslöa nämndemän från SD i tingsrätten och då blir Pundarkatja så klart friad.

Vi vet redan att:
- Det preliminära snabbtestet som togs på polisstationen kan ha visat fel, vilket talar till Katjas fördel.

- Katja har lämnat sin väska obevakad i hallen på en vild knarkfest där knarkarna kom och gick innan hon blev gripen. Det knark som inte har hamnat i Katjas hår eller blodomlopp känner hon inte till något om. Även detta talar till Katjas fördel.

- Åklagaren är långsam och inkompetent, vilket talar för att åtalet är illa underbyggt enligt kunniga skribenter här i tråden. Även här är det till Katjas fördel.

- Katja var tvungen att flytta på bilen då det var städgata inne i parkeringshuset. Hade Expressens irriterande reporter inte varit där hade ingen vetat om att bilen flyttades. Även detta talar till Katjas fördal.

- Åklagarens tidslinje när Katja blev formellt misstänkt håller inte och gör att Katja inte kan ha begått det brott som tingsrätten ska pröva. Även här har Katja en hårfin fördel.

- De narkotikaklassade metaboliterna i Katjas blod kan bero på lagliga substanser enligt Katjas stolpskott till försvarsadvokat. Även detta talar till Katjas fördel.

- Katja har berättat på X att det är synd om hennes vuxna barn att ha en mamma som beter sig som Katja gör. Är nämndemännen empatiska friar de Katja bara på denna grund.
Det är mycket som talar för att Katja blir helt frikänd i tingsrätten.
Citera
2026-06-25, 08:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Att snöa in på delgivningen är verkligen att inte se skogen för alla träden. Katja Nybergs krampaktiga försök att hålla sig kvar på den politiska scenen är sannerligen patetiska. Det kommer inte att gå. Hon är totalrökt inom SD, och det finns inget annat seriöst parti som kommer ta i henne med tång.

Det mest klädsamma vore att tyst sitta ner i båten inför valet, ta domen i september, skatta sig lycklig åt två års fallskärm, och lägga tiden på att bygga upp något annat att tjäna pengar på.

Ingen köper bortförklaringarna. Återigen: Nyberg körde drograttfull in i en refug, i gott väglag och utan yttre påverkan. I hennes väska fanns kokain och ett rör att snorta med. Poliserna på plats upplevde henne som påverkad. Hårprovet visar att det inte är en engångsföreteelse.

Det känns ovärdigt att hålla på som hon gör. Man måste vara medvetet blåst för att tro på hennes förklaringar eller brist på kunskap om vad som hänt.

Hur eller när delgivningen skedde påverkar inte händelsekedjan. Det som hände, har hänt.
Katja lever som alla knarkare i självförnekelse, så att Katja inte ser sitt eget missbruk för alla drogerna är inte svårt att inse.

Katja har i hela processen så här långt varit tydlig med att hon saknar självinsikt om sina drogproblem.

När det gäller det egna vardagsknarkandet "känner Katja inte igen sig".

Nu ska tingsrätten ta ställning till om Pundarkatja gjort sig skyldig till en rad brott kopplade till hennes missbruk och därtill hörande dåligt omdöme.

Inte ens Sverigedemokraterna tyckte att knarktanten Katja var en värdig representant för partiet.

Att Katja blir helt frikänd finns inte på kartan då hon redan erkänt den grova olovliga körningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in