2026-06-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
De som säger att svenskarna inte vill ha dessa jobb för att de är lata har helt fel. Svenskar tar inte längre dessa jobb för man orkar inte vara ensam svensk på en arbetsplats i Sverige. Hade man jobbat utomlands accepterar man den situationen, men inte i sitt eget land.

Exakt!

Ibland var jag på nån avdelning med bara svenskar som personal. funkade helt otroligt perfekt!
Dom brydde sig verkligen om gamlingarna, och började varje pass med att oroligt fråga hur den och den mådde idag.
Var underbart att se.
Men ovanligt som sagt med bara vanliga svenskar som faktiskt får lov att göra sitt jobb utan svartskallen. När blatten är enstaka glider dom lite, när dom är i majoritet blir dom en klan som motarbetar alla som tar arbetet på allvar.
Det märktes tydligt att dom hade blivit "tvångs-placerade" där via soc, och försökte bara få tiden att gå.

På min avdelning snodde en stor babian-neger till och med hem mat från gamlingarna!
Fick dom glass tog hon med det hem till sina negerbarn.

Jag svär

Anmälde men det hände ingenting. Dom hade ju personalbrist.
Senast redigerad av OGfog 2026-06-25 kl. 12:47.
Citera
2026-06-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Så vad händer efter valet då, kommer alla dessa nya regler bara att upplösas?

Bra fråga, finns möjligtvis svar på det någonstans. Tror dock inte att alla dessa lagar kommer upplösas, däremot så kan de nog komma att justeras. Jag skulle tippa på att det avgörs i hur det går med regeringsbildningen. S är överens eller delvis överens i många frågor som rör migration, tror att Tidögänget i många fall kommer att rösta med S i dessa frågor och således minskar V och MP inflytande.
Citera
2026-06-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Blir på riktigt så glad över hur du beskriver jobbet, är helt övertygad om att de äldre du hjälpte till är otroligt glada över att ha dig där. Gällande människovårdande yrken är personlig lämplighet. Dina kollegor verkar helt enkelt vara på fel plats, de skulle säkert tycka att det var roligare att jobba med något de trivs med.

Ja, det är tråkigt.
För det är verkligen ett givande jobb.
man blir kompisar med dem, och det är tråkigt när de dör.
Dom är så otroligt rara. Som små oskyldiga barn, fast kan prata.
Jag blir så rasande att folk kan va elaka mot dem. Och att kommunen anställer mestadels folk som inte ens vill ta hand om dem bara för att komma ner i lön och göra besparingar så den kan delas ut som socialbidrag till folk som inte ens borde vara här.

Ibland är det fan bättre att dom går hemma, än att dom kommer ut i arbete.
Bäst hade varit om dom fick socialbidrag från sverige fast i hemlandet.
Citera
2026-06-25, 13:07
Medlem
Citat:
Blir på riktigt så glad över hur du beskriver jobbet, är helt övertygad om att de äldre du hjälpte till är otroligt glada över att ha dig där. Gällande människovårdande yrken är personlig lämplighet. Dina kollegor verkar helt enkelt vara på fel plats, de skulle säkert tycka att det var roligare att jobba med något de trivs med.

Tack.
Ja, det var sorgligt att känna att man måste välja sitt psyke. Att behöva ha ont i magen varje gång man ska jobba har jag bara upplevt inom äldrevården Och det var pga personalstämningen 100%
och varenda en av dem var utlänningar.

+
Nattpersonalen var så fräck att han gick runt utan tröja på sig!
En arab,, han bara tog av sig skjortan och vankade runt som om han var hemma i sitt vardagsrum!
Helt respektlöst
Råkade se detta en gång då jag stämplat ut sent, och tog hissen,
Han var själv på avdelning
Nu i efterhand blir man förfasad vad han kan ha gjrort under sina pass , efter allt som kommit fram -nåt man inte ens i sin vildaste fanstasi kunde ens tro förr

allt detta är så sant att jag hade kunnat svära på det under ed.
Jag tog ett smygfoto på fanskapet, har även annan dokumentation , men cheferna i kommunen tog allt med en nypa salt och jag är liksom inte Elon Musk som har tid eller råd eller mental kapacitet att driva detta vidare

Med det sagt finns det faktiskt folk som VILL jobba inom äldrevården, men Kan inte för det har blivit ett GAza
Senast redigerad av OGfog 2026-06-25 kl. 13:16.
Citera
2026-06-25, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGfog
Exakt!

Ibland var jag på nån avdelning med bara svenskar som personal. funkade helt otroligt perfekt!
Dom brydde sig verkligen om gamlingarna, och började varje pass med att oroligt fråga hur den och den mådde idag.
Var underbart att se.
Men ovanligt som sagt med bara vanliga svenskar som faktiskt får lov att göra sitt jobb utan svartskallen. När blatten är enstaka glider dom lite, när dom är i majoritet blir dom en klan som motarbetar alla som tar arbetet på allvar.
Det märktes tydligt att dom hade blivit "tvångs-placerade" där via soc, och försökte bara få tiden att gå.

På min avdelning snodde en stor babian-neger till och med hem mat från gamlingarna!
Fick dom glass tog hon med det hem till sina negerbarn.

Jag svär

Anmälde men det hände ingenting. Dom hade ju personalbrist.

Kanske hade varit bra att göra, då tvingas socialtjänsten agera och sätta press på det upphandlade företaget (om det är privat, annars agera internt). Är skyddsombud på min arbetsplats och det är alldeles för få som anmäler saker.

Jag jobbar inom socialtjänsten och har ett par klienter som är förstagenerationsinvandrare och andragenerationsinvandrare som arbetat inom hemtjänsten. Båda beskriver arbetet nästintill exakt som du gör, vidare håller de båda på att plugga till undersköterska för att få fastanställning. Jag tror som sagt att man behöver få bort de som utan tvekan är olämpliga för att jobba med människor och istället få in de som tycker det är kul.

Med det sagt har jag hört liknande historier som du beskriver. Viktigt i dessa lägen att gå till botten med vad det egentligen handlar om.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-25 kl. 13:24.
Citera
2026-06-25, 13:23
Medlem
Citat:
Tack.
Ja, det var sorgligt att känna att man måste välja sitt psyke. Att behöva ha ont i magen varje gång man ska jobba har jag bara upplevt inom äldrevården Och det var pga personalstämningen 100%
och varenda en av dem var utlänningar.

+
Nattpersonalen var så fräck att han gick runt utan tröja på sig!
En arab,, han bara tog av sig skjortan och vankade runt som om han var hemma i sitt vardagsrum!
Helt respektlöst
Råkade se detta en gång då jag stämplat ut sent, och tog hissen,
Han var själv på avdelning
Nu i efterhand blir man förfasad vad han kan ha gjrort under sina pass , efter allt som kommit fram -nåt man inte ens i sin vildaste fanstasi kunde ens tro förr

allt detta är så sant att jag hade kunnat svära på det under ed.
Jag tog ett smygfoto på fanskapet, har även annan dokumentation , men cheferna i kommunen tog allt med en nypa salt och jag är liksom inte Elon Musk som har tid eller råd eller mental kapacitet att driva detta vidare

Med det sagt finns det faktiskt folk som VILL jobba inom äldrevården, men Kan inte för det har blivit ett GAza

Pratade du någon gång med dessa om vad det beror på? Är nyfiken vad de har att säga. I dessa frågor är det viktigt att vara kritisk, sen kan ju svaret ligga i din riktning men då är frågan hur vi ska angripa frågan, vilka åtgärder som tas etc.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-25 kl. 13:26.
Citera
2026-06-25, 13:28
Medlem
Citat:
Kanske hade varit bra att göra. Jobbar inom socialtjänsten och har ett par klienter som är förstagenerationsinvandrare och andragenerationsinvandrare som arbetat inom hemtjänsten. Båda beskriver arbetet nästintill exakt som du gör, vidare håller de båda på att plugga till undersköterska för att få fastanställning. Jag tror som sagt att man behöver få bort de som utan tvekan är olämpliga för att jobba med människor och istället få in de som tycker det är kul.

Ja.
Samt få bort stämpeln.
Att jobba på ålderdomshem är faktiskt inte värre än att jobba på dagis -som har högre status.
Skit som skit.
Man byter blöja på båda,, och då är gamlingar nästan lättare då de iaf förstår vad du säger till dem.

"Dålig Arbetsmiljö" kan betyda flera saker, inte alltid tunga lyft utan ännu oftare infiltrering av hatiska människor från tredje världen, som kom till att Sverige för att få bidrag, inte för att torka röv på svensken som dom hatar
Citera
2026-06-25, 13:33
Medlem
Citat:
Ja.
Samt få bort stämpeln.
Att jobba på ålderdomshem är faktiskt inte värre än att jobba på dagis -som har högre status.
Skit som skit.
Man byter blöja på båda,, och då är gamlingar nästan lättare då de iaf förstår vad du säger till dem.

"Dålig Arbetsmiljö" kan betyda flera saker, inte alltid tunga lyft utan ännu oftare infiltrering av hatiska människor från tredje världen, som kom till att Sverige för att få bidrag, inte för att torka röv på svensken som dom hatar

Har inte jobbat på äldreboende men tror inte det heller, gillar generellt att lyssna på gamla människors berättelse och hjälpa folk så tror att jag skulle trivas.

Måhända att du har rätt, men det är otroligt viktigt att inte se rött. Kanske är det i vissa fall nödvändigt att nyttja varsellagen men med det sagt så tror jag att vi tjänar mest på att jobba parallellt på flera fronter. Tror att vi behöver vara försiktiga med att ta till för drastiska åtgärder då det skapar polarisering i samhället, polarisering är farligt. Vi kanske behöver göra lite på en front och annat på en annan front så att de olika sidorna får lite som de vill och vi som folk kommer närmare varandra.

Vill förövrigt understryka att ditt perspektiv är viktigt, vidare vill jag understryka att jag inte har ork eller lust att vara naiv nu när Sverige ser ut som det gör. Vill dock att vi alltid fattar informerade beslut oavsett vad. Om frågan landar i etnicitet så är vi farligt ute och det vill jag undvika.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-25 kl. 13:37.
Citera
2026-06-25, 13:45
Medlem
Citat:
Pratade du någon gång med dessa om vad det beror på? Är nyfiken vad de har att säga. I dessa frågor är det viktigt att vara kritisk, sen kan ju svaret ligga i din riktning men då är frågan hur vi ska angripa frågan, vilka åtgärder som tas etc.

Jag frågade några ggr men då tyckte dom att jag kom och "lekte duktig",, och gaddade ihop sig mot mig.
Fick givetvis ingen direkt förklaring, för såna erkänner väl knappast att dom gör ett dåligt jobb

Så jag förstår inte riktigt vad du tycker att jag skulle ha gjort
Ställt upp alla på led som timanställd och delat ut nya scheman och rutiner?

Jag var timanställd skötare, inte arbetspsykolog med kommunikationsutbildning
Citera
2026-06-25, 13:51
Medlem
Citat:

Fråga istället vad kommunen gjorde, efter jag anmält.
Tog in mig på förhör, ifrågasatte, och sen sa vi hör av oss, och sen hörde jag ingenting.
Men mitt vikariat gick ut sen, så dom kunde fortsätta som förr.
Citera
2026-06-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ja, det är tråkigt.
För det är verkligen ett givande jobb.
man blir kompisar med dem, och det är tråkigt när de dör.
Dom är så otroligt rara. Som små oskyldiga barn, fast kan prata.
Jag blir så rasande att folk kan va elaka mot dem. Och att kommunen anställer mestadels folk som inte ens vill ta hand om dem bara för att komma ner i lön och göra besparingar så den kan delas ut som socialbidrag till folk som inte ens borde vara här.

Ibland är det fan bättre att dom går hemma, än att dom kommer ut i arbete.
Bäst hade varit om dom fick socialbidrag från sverige fast i hemlandet.

I sådana här jobb där samhörighet är så viktigt, ja det hade i princip varit bättre att dessa bara gick på bidrag än att de blir tvingade att vara på viktiga arbetsplatser där man jobbar med människor som de ej vill vara på. Ingen som jobbar på dagis eller äldrevård ska bli tvingad till det. Då är man inte rätt person för jobbet.

Det är ok om de är på arbetsplatser där de inte påverkar andra människor som lagerjobb eller liknande, där spelar det mindre roll. Men att sätta dessa på dagis eller äldrevård är ett svek mot de svagaste i samhället.

Jag är övertygad om man fick föra politiken med helsvenska dagis och äldrevård så hade många svenskar sökt sig dit, men detta är jättehemskt enligt vissa. Bättre att placera människor som hatar svenskar där istället enligt dem. Det är mer humant tydligen.
Citera
2026-06-25, 14:08
Medlem
Citat:
Jag frågade några ggr men då tyckte dom att jag kom och "lekte duktig",, och gaddade ihop sig mot mig.
Fick givetvis ingen direkt förklaring, för såna erkänner väl knappast att dom gör ett dåligt jobb

Så jag förstår inte riktigt vad du tycker att jag skulle ha gjort
Ställt upp alla på led som timanställd och delat ut nya scheman och rutiner?

Jag var timanställd skötare, inte arbetspsykolog med kommunikationsutbildning

Ett första steg är att chefen steppar in. Vi har alldeles för många chefer som bara månar om budget och har svårt att gå in och göra sitt jobb. På plats hade varit att göra upp en individuell handlingsplan med alla som inte sköter sitt jobb. Då får de som inte sköter sig ett val; skärpa sig eller bli utan jobb samt dåliga referenser. Naturligtvis ska det kunna komma att bita dom i arslet senare också, ingen rätt till a-kassa direkt pga uppsägningsskäl och eventuellt att det påverkar rätten till ekonomiskt bistånd. Får en person tydliga ramar för vilka konsekvenser, såväl positiva som negativa, så brukar det vara lättare att göra en förändring. Parallellt med detta bör de som sköter sitt jobb uppmärksammas med högre lön och mer frihet, sen kontinuerlig uppföljning. Chef som hakar på hembesök etc till och från. Efter en tid brukar saker och ting förändras, vidare vill fler börja arbeta.

Gällande timanställningar inom äldreomsorgen så är det vad jag har förstått svårt att få tillsvidaretjänster om man inte är undersköterska. Finns vissa regioner och kommuner som satsat på enskilda anställda i form av betald undersköterskeutbildning.

Jag har haft lyckan att ha haft två fantastiska chefer, varav en nu, under mitt arbetsliv och de lyckades vända arbetsplatserna till högfungerande arbetsplatser genom liknande åtgärder. Står eventuellt på tur för en betald utbildning som man i vanliga fall bekostar själv och kostar runt 120 000 kr. Detta är pga att jag gör mitt jobb och bidrar till arbetsplatsens utveckling och arbetsmiljö. Hade man fått såna perks för gott arbete så hade vi nog haft fungerande arbetsplatser i betydligt högre grad än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in