2026-06-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Kul att du till slut kom fram till samma poäng som jag redan hade från början och nästa gång kan du kanske spara oss båda lite tid och läsa det som faktiskt står.

uhm.. vad missade jag menar du?
Citera
2026-06-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det har jag redan skrivit?

jag försöker bara förstå vad du menar med när du skriver palestina resp palestiner.
jag skulle säga att 1916 palestinern inte existerar som etnisk grup idag (nu gjorde de väll inte det heller då på ett indivudellt eller för den delen fler individer i grup, men det är ovidkommande)

Citat:
uhm.. vad missade jag menar du?

Du missar att jag använder “palestinier” i historisk mening, inte som ett modernt etniskt test. Poängen är folk som levde i området från 1916 och framåt eller deras direkta ättlingar och om du menar något annat får du säga exakt vad.
Citera
2026-06-24, 22:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, det där är en falsk jämförelse och att diskutera historisk anknytning i Palestina har inget med svensk invandringsdebatt att göra och att vara född någonstans räcker inte som svar på frågan om historisk närvaro, familjekoppling och politiska anspråk i ett område med en så speciell historia som Palestina.

Är det inte jävligt spretigt att applicera olika regler på allt och alla?
Citera
2026-06-24, 22:27
Medlem
Citat:
Du missar att jag använder “palestinier” i historisk mening, inte som ett modernt etniskt test.

ja jag vet, ungefär som hamlet gjorde, eller andra , det handlar inte om ett faktiskt folk, lite som när vi säger indianer om den myriad av folk som vi först trodde var indier som man sprang på i nordamerika.

Citat:
Poängen är folk som levde i området från 1916 och framåt, eller deras direkta ättlingar och om du menar något annat får du säga exakt vad.
men inte för 1000 år sedan, även om de har mer långvariga närvaro,politiska makt etc,, och läng större tillämpning av allt som du skulle kunna få för dig som ingår i just "rätten till självbestämmande", om jag förstår dig rätt.

det jag frågade efter, hur många generationer fram är man 1916 palestiner, dvs i hur många generationer sträcker sig denna "historiska" tillhörighet (bakåt är du ju tydlig med att 1916 är gränsen)
Citera
2026-06-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Nej, det är spretigt bara om man försöker pressa in allt i samma slarviga mall. Palestina har en egen historia, egna förutsättningar och egna gränsdragningar och om det stör dig får du gärna förklara varför din förenkling skulle vara bättre.
Citera
Medlem
Citat:
är inte det oundvikligt när judar är inblandande, har det någonsin funnits ett sammanhang där inga specielregler gäller, det är väll halva poängen med antisemitism, den e inte rationell och logisk.
Citera
Medlem
Citat:

Citat:
är inte det oundvikligt när judar är inblandande, har det någonsin funnits ett sammanhang där inga specielregler gäller, det är väll halva poängen med antisemitism, den e inte rationell och logisk.

Nej, det är inte “oundvikligt”. Det är bara ett sätt att byta ämne när man inte har något bättre svar.
Citera
2026-06-24, 22:32
Medlem
Citat:
ja jag vet, ungefär som hamlet gjorde, eller andra , det handlar inte om ett faktiskt folk, lite som när vi säger indianer om den myriad av folk som vi först trodde var indier som man sprang på i nordamerika.

men inte för 1000 år sedan, även om de har mer långvariga närvaro,politiska makt etc,, och läng större tillämpning av allt som du skulle kunna få för dig som ingår i just "rätten till självbestämmande", om jag förstår dig rätt.

det jag frågade efter, hur många generationer fram är man 1916 palestiner, dvs i hur många generationer sträcker sig denna "historiska" tillhörighet (bakåt är du ju tydlig med att 1916 är gränsen)

Det finns inget magiskt antal generationer. 1916 är en startpunkt för faktisk historisk närvaro, inte en identitetsmaskin som spottar ut hur många led som räknas och ju längre bort man kommer, desto svagare blir kopplingen. Enklare än så är det inte.
Citera
2026-06-25, 01:02
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Nej. Nationernas Förbund upphörde att existera och FN skapades istället. Men beslutet som NF gjorde kring Mandatet Palestina upphörde inte att existera eftersom FN inte har mandat att ändra på det.

FN är förlängning och fortsättning på Nationernas förbund.

Men det är oväsentligt i denna diskussion.
Fakta är att Israel ockuperar andras mark.
Citera
2026-06-25, 01:06
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
ja åsikter, du blir inte bög bara för någon eller för den delen alla kallar dig bög, du blir bög när du sätter på din killpolare, och sedan låter han sätta på dig, eller hur?

Ja, judarna har allrid kämpat mot ockupation av det heliga landet, många etniciteter har dukat under på vägen, nu är det ju bara lite random araber.

Så att sätta på någon kille då blir man bög. Så det finns kriterier.
Samma sak med ockupation. Det finns kriterier. Israel uppfyller alla kriterier för att vara en ockupation.

Judarna har aldrig kämpat för heliga landet. Dom flyr i 1000 år sen försöker dom igen.

Judarna är ockupanterna av heliga landet redan på Moses tid. Eller tror du ingen bodde där när judarna flydde från Egypten? Bibeln och historien säger philisteerna och andra semitiska folk bodde där.
Citera
2026-06-25, 01:08
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
trump säger även cowfefe och och grönland ska bli en amerikansk delstat, jag tror att du just sänkte din poäng på det där roliga självägagnade sättet som när efterblivna barn ätit sitt snor får att få bort sande ur näsan....

tänker du bå han den osynliga bög aytollahan som fick sin familj och psyksjuka ali-allatoya förvandlade till smet här i början på året?

Skit I Trump. Vad sa JD Vance? Samma sak.

Världen är trött på Israels ockupation och folkmord.

Bög ayatollan dog, och många andra. Ändå vann dom. Krig avgörs inte av vem eller vilka som dör utan dom som får igenom sina villkor.
Citera
2026-06-25, 01:29
Medlem
BlyatMans avatar
Man har tryckt in människor i ett litet hörn, gjort det mindre och mindre för dem och sedan dödar man de med jämna mellanrum.
Den gula linjen vet IDF själva inte om, det går bra att döda oskyldiga barn och kvinnor. Spelar ingen roll vilken sida av den osynliga linjen de stod på!
USA hejjar självklart på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in