2026-06-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Jag uppmanar inte till något brott, men vi ska inte sticka under stolen med att hot om våld är mycket bättre än saft och bullar.

Inte alls säkert. USA är ett land där det finns mycket mer hot om våld och brottsligheten är mycket högre än Sverige.
Citera
2026-06-25, 11:20
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Sociala straff avskräcker väldigt få personer som kan tänkas begå sexuella övergrepp mot barn. Möjligen kan det påverka narcissister. Möjligen kan det även påverka pedofiler, dvs personer med diagnosen pedofili, som ännu inte har begått brott. Men det kan också få effekten att de inte söker hjälp och i sin tur ökar brottsligheten.

USA är det enda land i världen med ett offentligt register. Det verkar inte påverka övergreppsnivån.

Möjligen skulle det engelska systemet ha bättre effekt, speciellt när det gäller högriskpersoner.

Jag tror inte heller straff avskräcker speciellt mycket. Ser en framtida karta mer som ett verktyg för oss föräldrar att kunna hålla kidsen borta från äcklen.
Citera
2026-06-25, 11:24
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
Åkesson: Inför statlig interaktiv pedofilkarta

Dömda pedofiler ska kartläggas och människor ska på områdesnivå kunna se var de bor.
Det tycker Sverigedemokraterna som vill införa en statlig interaktiv pedofilkarta.
I SVT:s Morgonstudion säger partiledaren Jimmie Åkesson att de vill att ett register införs.

– Vi behöver till exempel ett offentligt pedofil register och en interaktiv karta där
man som förälder kan se om det bor pedofiler i ens område, säger Jimmie Åkesson.
Han säger vidare att partiet även vill att det inrätta en
nationell samordnare för att motverka sexualbrott mot barn.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=a43ec93ed3b85ba615ffef2c12330217

https://www.expressen.se/nyheter/politik/allt-om-valet-2026-folj-direktrapporten/?post=d896a695-c12e-46f6-bdc6-0b07e8f268db

Vad tycks om Jimmie Åkessons förslag?

I vanlig ordning vet han inte vad han tycker eller föreslår. När han fick frågor hur han tänkte och på vilken nivå kartan skulle ligga på hade karln naturligtvis ingen som helst aning om vad han menade. Ren nonsens floskel som bara ska muntra upp fanboysen och inget som helst seriöst. Ett Klassiskt SD grepp
Citera
2026-06-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Jaså? Hur då? Ska du sitta med kikare och stirra in i hans fönster eller? De flesta övergrepp begås inte av pedofiler, och återfallen vid sexualbrott är 2%, så det är en falsk trygghet och helt kontraproduktivt med ett sånt register.

Du kan inte jmf sexuella övergrepp mot barn och sexualbrott och säga att det är samma återfallsnivå. Då det beror ofta på vilken slags förövare vi pratar om

Situationella förövare: låg risk för återfall

Preferensförövare (pedofila/hebefila intressen): Har en högre risk att återfalla.
Citera
2026-06-25, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag tror inte heller straff avskräcker speciellt mycket. Ser en framtida karta mer som ett verktyg för oss föräldrar att kunna hålla kidsen borta från äcklen.

Fungerar inte i USA. Det enda land där man har offentligt register. Det engelska systemet kan nog hjälpa när det gäller högriskförövare.

Då de flesta övergrepp sker med GM inom familjen, vänkretsen eller hos de som jobbar med barnen. Och ofta är GM ostraffade. Dessutom verkar offentliga register öka risken för återfall.
Citera
2026-06-25, 11:34
Medlem
gasms avatar
Citat:
Fungerar inte i USA. Det enda land där man har offentligt register. Det engelska systemet kan nog hjälpa när det gäller högriskförövare.

Då de flesta övergrepp sker med GM inom familjen, vänkretsen eller hos de som jobbar med barnen. Och ofta är GM ostraffade. Dessutom verkar offentliga register öka risken för återfall.

Fungerar jättebra i USA. En av anledningarna till att man väljer vart man flyttar med sina barn. Varför ta risken att utsätta sina barn!?
Citera
2026-06-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gasm
Fungerar jättebra i USA. En av anledningarna till att man väljer vart man flyttar med sina barn. Varför ta risken att utsätta sina barn!?

Nej studierna som finns visar att effekten är i princip noll. Jag skulle hellre satsa på det engelska SARA-systemet.

Vad är nackdelarna? registrering kan försvåra återanpassning (jobb, bostad, socialt liv), vilket kan öka riskfaktorer för fortsatt kriminalitet.

Det är bättre att använda MAPPA och SARAH's LAW, som de gör i England/Wales.
Citera
2026-06-25, 11:56
Medlem
Moobs avatar
Undrar om han fattar vad han förespråkar? Fattar han inte hur många SD:are som kommer hamna där? Gissar på 75%
Citera
2026-06-25, 11:57
Medlem
Tror inte att register fungerar annat än som heads up till föräldrar att kunna se om äcklen är för nära verksamheter med barn. Bättre att kemiskt kastrera alla dömda pedofiler och framförallt ha drakoniska straff som arbetsläger. Skulle kunna vara gratis arbetskraft i bärplockning och andra meningsfulla arbeten i de myggrika skogarna i norr.
Citera
2026-06-25, 12:18
Medlem
barkeepers avatar
Citat:

Jag är fullständigt onyanserad i det här, det är jag medveten om. Jag vill bara veta var dom är så jag kan hålla ungarna borta, eftersom alternativet dödsstraff inte finns i Sverige

Den biten funkar i alla fall för mig.
Citera
2026-06-25, 12:19
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindaMoonshine
Mycket bra förslag, även om man inte har barn så vill man som kvinna kunna promenera hem från krogen utan att riskera bli överfallet o våldtagen.
Tror inte en pedofil är så sugen på en vuxen kvinna därför dom är just pedofiler

Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Samma här, ett lysande förslag. Hoppas förslaget går igenom omgående! Pedofilerna är farliga och skapar enorma skador..
Lite som dom har i USA
Där bor dom i speciella områden
Citera
2026-06-25, 12:21
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Nej, det behövs inget register. Vad som behövs är att de som döms för sexbrott mot barn inte släpps ut; pedofili är en sexuell läggning och inget som kan behandlas bort; det är bara att låsa in och kasta bort nyckeln. Mot de som inte redan åkt fast hjälper inga register.
Det vore bäst för alla
Men tyvärr bor vi i Sverige så det lär aldrig hända
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in