2026-06-25, 11:01
Medlem
Karl.Bracchettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Alltså har ingen i den här tråden hört talas om Enceladus? En måne tillhörande Saturnus full av vatten och cryovulkaner.

Nej. Bara Titan när det kommer till Saturnus. Har någon ansamlat vederhäftig data om den och bemödat sig att berätta om den på Youtube?

Någon som har memorerat namnen på Saturnus alla månar btw?
Citera
2026-06-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Bracchetto
Nej. Bara Titan när det kommer till Saturnus. Har någon ansamlat vederhäftig data om den och bemödat sig att berätta om den på Youtube?

Någon som har memorerat namnen på Saturnus alla månar btw?

Cassini besökte Enceladus och det finns massor på Youtube om den månen
Citera
2026-06-25, 15:07
Medlem
Citat:
Alltså har ingen i den här tråden hört talas om Enceladus? En måne tillhörande Saturnus full av vatten och cryovulkaner.

Av flera anledningar har jag förträngt intresset för Enceladus. 1) Den tillhör Saturnus-systemet och det är långt avstånd. 2) Den är relativt liten.

Det är märkligt att den är en vattenmåne och forskare tror att man hittat "organiskt" material men jag är skeptisk. Gejserna eller plymerna är förstås intressanta. Om science fiction gällde skulle en rundtur räknas in i reseprogrammet för att se fenomenet.
Jag prioriterar hellre Jupiters månar och främst där Europa. I framtiden en bemannad färd till den månen med landning på isen.
Men allra först planeten Mars.

xxxx) "På Marsstationen finns det risk för känslomässig RÖTA-----om inte kvinnorna håller sig fräscha och SÖTA.... .....
Citera
2026-06-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Av flera anledningar har jag förträngt intresset för Enceladus. 1) Den tillhör Saturnus-systemet och det är långt avstånd. 2) Den är relativt liten.

Det är märkligt att den är en vattenmåne och forskare tror att man hittat "organiskt" material men jag är skeptisk. Gejserna eller plymerna är förstås intressanta. Om science fiction gällde skulle en rundtur räknas in i reseprogrammet för att se fenomenet.
Jag prioriterar hellre Jupiters månar och främst där Europa. I framtiden en bemannad färd till den månen med landning på isen.
Men allra först planeten Mars.

xxxx) "På Marsstationen finns det risk för känslomässig RÖTA-----om inte kvinnorna håller sig fräscha och SÖTA.... .....

Ok men vare sig du vill eller inte så har NASA projektet Dragonfly på väg till Titan som tillhör Saturnus-systemet så vad du prioriterar bryr sig inte NASA om. Tyvärr kan man inte alltid få som man vill.
Citera
2026-06-27, 12:25
Medlem
Citat:
Ok men vare sig du vill eller inte så har NASA projektet Dragonfly på väg till Titan som tillhör Saturnus-systemet så vad du prioriterar bryr sig inte NASA om. Tyvärr kan man inte alltid få som man vill.

Jag brukar säga att det man gör i rymden är bättre än att man inte gör något alls. Som hastigast såg jag att europeiska JUICE är på väg mot Jupitersystemet för att utforska de isiga månarna. Samtidigt är då även Europa Clipper också på väg för att främst utröna förhållandena på månen Europa.

Saturnus måne Titan är väl intressant på så sätt att den sticker ut med sin kemiska sammansättning och det blir en utmaning att flyga runt där med Dragonfly, landa på fast mark och stiga på nytt. Det blir inte enkelt.

Jag är besviken över att forskningen om Mars går så långsamt och att man slopade "life detection". Man har lagt mycket pengar på rovrar som inte gett så värst mycket resultat. 2028 skall emellertid Europa med hjälp av SpaceX få iväg Rosalynd Franklin som kan borra djupare och har en lite bättre analysutrustning, dock ingen riktig "life detection".
Jag är också orolig för att satsningen på vår måne blir en riktig gökunge som tar pengar från bemannade färder mot Mars.

xxxx) "Vi är tacksamma mot Elon Musk att han vill oss FRÄLSA----strålningen ger den multiplanetära människan förbättrad TANDHÄLSA..... .....
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in