2026-06-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Vem kommer ens frivilligt att ta ut kontanter ur deras automater när uttagen blir avgiftsbelagda?

Många kommer nog inte att känna till avgiften. Eller kommer det att stå klart och tydligt när man står framför automaten?
2026-06-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Många kommer nog inte att känna till avgiften. Eller kommer det att stå klart och tydligt när man står framför automaten?

Står klart o tydligt , du måste klicka ok på skärmen att du är införstådd att du debiteras x kr
2026-06-23, 20:25
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Står klart o tydligt , du måste klicka ok på skärmen att du är införstådd att du debiteras x kr
Så fort jag såg det där meddelandet avbröt jag uttaget och gick till en annan uttagsautomat som inte drivs av kontanten tvärs över gatan och gjorde ett kostnadsfritt uttag.
Är nog bara en tidsfråga innan kontanten får lägga ner sin verksamhet.
2026-06-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Så fort jag såg det där meddelandet avbröt jag uttaget och gick till en annan uttagsautomat som inte drivs av kontanten tvärs över gatan och gjorde ett kostnadsfritt uttag.
Är nog bara en tidsfråga innan kontanten får lägga ner sin verksamhet.

Tveksamt, många ställen där Bankomat lagts ned även i storstadsområden.
.
2026-06-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Var en tråd om detta för några veckor sen som jag naturligtvis inte hittar eller orkar leta efter men som jag förstod så var det bara ett av bolagen som sysslar med bankomater som nu tar ut en avgift. Tror dessutom att den räknades upp ju mer du tog ut.

Sök efter tråden så fanns mer information där.
Nästa fråga är vem fan som använder en bankomat nu 2026.

Den som inte använder uttagsautomater då och då är de riktiga idioterna. Vakna!
2026-06-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Du har ju absolut rätt i sak, men du glömmer hur folk pratar i verkligheten. I folkmun betyder bankomat vilken automat som helst. Andra ord som har gått samma väg:

Termos → var från början ett varumärke men har i praktiken blivit det vanliga ordet för vakuumflaska.
Photoshoppa → används om all digital bildmanipulering, även när Adobe Photoshop inte har använts.
Frigolit → egentligen ett varumärke för expanderad polystyren (EPS), men används ofta för allt vitt skummaterial.

Osv.
Japp. SAOL listar ordet ”bankomat” som ett reguljärt substantiv med betydelsen ”bankautomat för uttag och insättning av pengar” så jag skulle säga att ordet redan har upphört att vara strikt kopplat till företaget. Det finns också en not om att ordet också är ett varumärke, men det ordet är likafullt sen länge både i folkmun och ”officiellt” (dvs SAOL) generiskt och frikopplat från företaget.
2026-06-23, 23:58
Medlem
Läste att det ska höjas till 35 kr per hundralapp, så det kommer kosta 350kr för att ta ut en tusenlapp.
Men jag ska ge dig ett oumbärligt tips, betala direkt med kort, det kostar ingenting 🥸
2026-06-24, 00:13
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Väldigt många som använder bankomat 2026.

Man borde lagstifta att de banker som vill ha kvar banktillståndet i sverige ska återöppna alla kontor och ha kontanter överallt som innan och bankomater utan avgifter. (bankmaffian kommer följa efter när deras enda konkurrent nu tar avgifter för bankomatuttag)

Kontanter är den enda naturliga konkurrenten för lägre bankavgifter och för normal service som i andra länder.

De flesta köp i europa görs med kontanter å de flesta med högre iq använder bankomat och stödjer jobben i samhället(kontanter skapar flest olika jobb i samhället jämfört mot lufttjänsten kort som är extremt dyr för vanligt folk) så att de slipper betala det genom mer kortköpsavgifter +swishavgifter på varje köp + mer skatt för att kompensera att 5banker nu snor 200000 miljoner kr varje år efter utgifter ut ur ekonomin pga detta och mer arbetslöshet=mer kriminalitet och högre bankavgifter +sämre service + låtsasinflation och krasch av kronan långsiktigt då privata banker tryckt in så mycket låtsaspengar in i systemet varje gång nån lågbegåvad tjomme betalar med kreditkort i butik eller online eller tar onödiga konsumtionslån.

Utomlands finns det bankomater tillåme under träd och mitt på broar och i hotellobbys osv.

Runt 52 % av transaktionerna i Europa sker med kontanter, men andelen faller snabbt. Samtidigt sker 64 % av värdet på handeln i fysiska butiker i Europa med kort, och den andelen ökar snabbt.

Så många använder fortfarande kontanter för småköp, men lejonparten av värdet på handeln i Europa sker med kort.
2026-06-25, 10:59
Medlem
Så om jag tar ut 6000 kr, hur mycket tar de betalt?
2026-06-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
Så om jag tar ut 6000 kr, hur mycket tar de betalt?

Allt mellan 0-900kr.
Något bara du själv kan påverka
2026-06-25, 11:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Vem kommer ens frivilligt att ta ut kontanter ur deras automater när uttagen blir avgiftsbelagda?
Betala 25 kronor för att ta ut 2000 kronor är kanske inte hela världen? De som ofta använder kontanter och vill undvika onödiga utgifter kommer väl helt enkelt börja ta ut maxsumman och förvara den i plånboken.
2026-06-25, 12:11
Medlem
Tropicalss avatar
Eftersom det bara är tre kategorier av människor som fortfarande använder kontanter så är det bara positivt om dessa (både kontanter och grupperna) fasas ut snarast möjligt.

1. Kriminella
2. Dementa
3. Konspirationsteoretiker

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in