2026-06-24, 23:07
  #28177
Medlem
Ganska intressant text av Niclas Vent i Aftonbladet. Han listar 5 konsekvenser av kriget. Samtliga till USA:s nackdel. Läsvärd!

1) Trumperan tar slut och Trump blir "lame duck" om Republikanerna förlorar i mellanårsvalet. Vent skriver bl a att Trump före kriget sade: "Det kommer inte bli något avtal med Iran förutom OVILLKORLIG KAPITULATION!”. Men Vent konstaterar att "Vi vet hur det slutade. Kapitulerade någon, så var det USA."
2) Kina ger sig på Taiwan. USA nu tydligt visat vilja och förmåga att använda storskaligt militärt våld långt bortanför den västra hemisfären, men våldet har inte uppnått de politiska målen, samtidigt som USA:s uthållighet och beredskap att acceptera förluster har visat sig mycket begränsad och både lagren av vapen och produktionsförmågan har avslöjats som undermåliga.
3) Kärnvapen blir attraktivare. USA ger sig inte på stater med kärnvapen (ex vis Nordkorea), medan stater utan kärnvapen (typ Iran) är tänkbara måltavlor
4) Mellanöstern och USA – från evig trohet till ”it’s complicated”. Förmår USA fortsätta spela en avgörande roll i området, eller börjar staterna där se USA som en säkerhetsrisk?
5) Boom för förnyelsebar energi. Solenergin har fått en boom. Och blivit billig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/k0Q40L/fem-resultat-av-kriget-som-ingen-forutsag
Citera
2026-06-24, 23:16
  #28178
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ganska intressant text av Niclas Vent i Aftonbladet. Han listar 5 konsekvenser av kriget. Samtliga till USA:s nackdel. Läsvärd!

1) Trumperan tar slut och Trump blir "lame duck" om Republikanerna förlorar i mellanårsvalet. Vent skriver bl a att Trump före kriget sade: "Det kommer inte bli något avtal med Iran förutom OVILLKORLIG KAPITULATION!”. Men Vent konstaterar att "Vi vet hur det slutade. Kapitulerade någon, så var det USA."
2) Kina ger sig på Taiwan. USA nu tydligt visat vilja och förmåga att använda storskaligt militärt våld långt bortanför den västra hemisfären, men våldet har inte uppnått de politiska målen, samtidigt som USA:s uthållighet och beredskap att acceptera förluster har visat sig mycket begränsad och både lagren av vapen och produktionsförmågan har avslöjats som undermåliga.
3) Kärnvapen blir attraktivare. USA ger sig inte på stater med kärnvapen (ex vis Nordkorea), medan stater utan kärnvapen (typ Iran) är tänkbara måltavlor
4) Mellanöstern och USA – från evig trohet till ”it’s complicated”. Förmår USA fortsätta spela en avgörande roll i området, eller börjar staterna där se USA som en säkerhetsrisk?
5) Boom för förnyelsebar energi. Solenergin har fått en boom. Och blivit billig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/k0Q40L/fem-resultat-av-kriget-som-ingen-forutsag

Trump har inte kapitulerat för Iran. Han spelar bara teater just nu. Dealen är en förhalningstaktik. Han och Bibi planerar att återuppta kriget 2027. Oavsett hur mellanårsvalet slutar. Han kommer inte bli en lame duck angående Iran för det.

Så fort sektion 219 utav 2027 års NDAA gått igenom och införts i USA så kommer Trump och Netanyahu sluta låtsas vara osams igen och ge sig på Iran tillsamans igen. De planerar säkert också någon äcklig false flag för att få opinionen i USA på sin sida.

Niclas Vent låter väldigt mycket som skojaren Barak Ravid här.

Främst handlar denna förhalning just nu om att låta Israel få fotfäste i Libanon och kunna börja annektera land där så småningom. Inte om att störta mullorna. Ty mullorna är många av dem miljardärer med bankkonton i Schweiz. Iran är ägt utav Rothschild sedan 1925.
__________________
Senast redigerad av Barbapappa2026 2026-06-24 kl. 23:24.
Citera
2026-06-24, 23:24
  #28179
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ganska intressant text av Niclas Vent i Aftonbladet. Han listar 5 konsekvenser av kriget. Samtliga till USA:s nackdel. Läsvärd!

1) Trumperan tar slut och Trump blir "lame duck" om Republikanerna förlorar i mellanårsvalet. Vent skriver bl a att Trump före kriget sade: "Det kommer inte bli något avtal med Iran förutom OVILLKORLIG KAPITULATION!”. Men Vent konstaterar att "Vi vet hur det slutade. Kapitulerade någon, så var det USA."
2) Kina ger sig på Taiwan. USA nu tydligt visat vilja och förmåga att använda storskaligt militärt våld långt bortanför den västra hemisfären, men våldet har inte uppnått de politiska målen, samtidigt som USA:s uthållighet och beredskap att acceptera förluster har visat sig mycket begränsad och både lagren av vapen och produktionsförmågan har avslöjats som undermåliga.
3) Kärnvapen blir attraktivare. USA ger sig inte på stater med kärnvapen (ex vis Nordkorea), medan stater utan kärnvapen (typ Iran) är tänkbara måltavlor
4) Mellanöstern och USA – från evig trohet till ”it’s complicated”. Förmår USA fortsätta spela en avgörande roll i området, eller börjar staterna där se USA som en säkerhetsrisk?
5) Boom för förnyelsebar energi. Solenergin har fått en boom. Och blivit billig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/k0Q40L/fem-resultat-av-kriget-som-ingen-forutsag


håller med om 1,4,5.

kineserna är mest intresserade av handel och är nog inte pigga på att själva orsaka ännu mer handelsturbulens.

det stämmer att länder med kärnvapen inte blir angripna, men återigen för de flesta normalt funtade länder är fri handel och bra relationer ett bättre vaccin mot krig. att inte släppa in amerikanska NGO:er är ett annat hett tips.
Citera
2026-06-25, 00:27
  #28180
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
I Versailles har det hållits väldigt många viktiga politiska sammankomster, och skrivits under många avtal där.
Byggnaden är ju för fanken över 200 år gammal, så inget konstigt att de haft många gäster

genom seklena där.

Ni får åka dit till Versailles själva och kolla ?

Vanligtvis är slottet upplåtet för turistgrupperna.
Och då hålls istället viktiga sammanträden i Elysee-Palatset i Paris.
Där Macron brukar hålla till.

Visst, byggnaden är inte uppförd i går. Men nu är inte "kapitulationsavtal" där stormakter sätter sin namnteckning särskilt vanliga.

Vad jag tycker mig se är ödets ironi. Det är absolut inte vad Trump ser,, ännu. Och uppenbarligen inte du heller. Men tiden är förgänglig och i backspegeln brukar ett o annat Klarna.

Dessutom är Trumps farrfar till börden Tysk.
Citera
2026-06-25, 07:56
  #28181
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Det var inte ens det som var min poäng. Min poäng var att risken för ett storkrig för Israel 1979 var minimal. Egypten och Jordanien hade precis i princip köpts utav USA. Det var bara Libanon Israel stökade med vid denna tid. Och det kan knappast anses vara regionalt storkrig. Och vips tack vare den islamiska revolutionen i Iran så ploppade helt plötsligt Hizbollah upp i Libanon några år senare som kunnat användas som svepskäl utav Israel för att invadera Libanon flera gånger ända sedan dess.

Vad menar du att Israel tjänat på att kriga mot Hizbollah? Alla hus som israelerna fått förstörda, alla förlorade arbetstimmar under evakuationer, vem tjänade på det menar du?
Citera
2026-06-25, 08:45
  #28182
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad menar du att Israel tjänat på att kriga mot Hizbollah? Alla hus som israelerna fått förstörda, alla förlorade arbetstimmar under evakuationer, vem tjänade på det menar du?

Högerdårarna i Israel har tjänat på dessa krig. De har gett dem politiskt kapital i Israel och det har oavsett ditt eviga deflekterande och gråthycklande gett Israel svepskäl efter svepskäl till att invadera Libanon flera gånger om.

Nu när Iran och dessa shia-proxier till slut börjar varvas ner som hot trots Trumps misslyckande till krig (Iran är ändå fortfarande extremt försvagat som ett resultat utav kriget och kommer vara det länge nu oavset vad de kan få för eftergifter i ett avtal) så har Israel redan börjat gorma om Turkiet och Muslimska Brödraskapet som det nya hotet i regionen på sikt. Vad händigt. Jag börjar ana ett mönster. Så fort ett "hot" försvinner så ploppar det helt plötsligt upp ett annat för Israel att rättfärdiga fortsatt kaosande, tramsande, landgrabbande och annat.

Och ska Israel börja hålla på med Turkiet så riskerar det att underminera NATO och rentav splittra/upplösa alliansen. Så ger sig Israel på Turkiet gör de Ryssland en stor tjänst. Tänka sig.
Citera
2026-06-25, 08:50
  #28183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Trump har inte kapitulerat för Iran. Han spelar bara teater just nu. Dealen är en förhalningstaktik. Han och Bibi planerar att återuppta kriget 2027. Oavsett hur mellanårsvalet slutar. Han kommer inte bli en lame duck angående Iran för det.

Så fort sektion 219 utav 2027 års NDAA gått igenom och införts i USA så kommer Trump och Netanyahu sluta låtsas vara osams igen och ge sig på Iran tillsamans igen. De planerar säkert också någon äcklig false flag för att få opinionen i USA på sin sida.

Niclas Vent låter väldigt mycket som skojaren Barak Ravid här.

Främst handlar denna förhalning just nu om att låta Israel få fotfäste i Libanon och kunna börja annektera land där så småningom. Inte om att störta mullorna. Ty mullorna är många av dem miljardärer med bankkonton i Schweiz. Iran är ägt utav Rothschild sedan 1925.

Tja, vi får väl se. Men ett avtal som i praktiken bara återställer läget till vad det var före kriget skulle jag nog betrakta som en amerikansk kapitulation. Och jag ser inga tecken på att USA är beredda att eskalera kriget ytterligare, vilket man sannolikt kommer att behöva göra om man tänker sig att Iran ska ge upp.
Citera
2026-06-25, 08:56
  #28184
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Tja, vi får väl se. Men ett avtal som i praktiken bara återställer läget till vad det var före kriget skulle jag nog betrakta som en amerikansk kapitulation. Och jag ser inga tecken på att USA är beredda att eskalera kriget ytterligare, vilket man sannolikt kommer att behöva göra om man tänker sig att Iran ska ge upp.

Saknar du läsförståelse? Jag antyder i inlägget du citerar att USA 2027 tänker göra slut på det som finns kvar av regimen i Teheran. Att påstå att förhalningstaktiken till avtal som just nu benas ut i Schweiz (om det nu ens blir något slutgiltigt avtal) återställer allt till hur det var innan är ju nästan hjärndött. På ungefär ett år kommer inte Iran hinna bygga upp hela sitt flygvapen och hela sin flotta igen. De kommer vara sittande ankor nästa gång USA slår till.

Samtidigt som USA gör slut på mulla-regimen kommer Israel att börja fokusera mer på Syrien och Turkiet istället. Hintar de redan om.
Citera
2026-06-25, 11:06
  #28185
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Högerdårarna i Israel har tjänat på dessa krig. De har gett dem politiskt kapital i Israel och det har oavsett ditt eviga deflekterande och gråthycklande gett Israel svepskäl efter svepskäl till att invadera Libanon flera gånger om.

Du tror att fler röstar på dem om fler israeler dör i krig?
Citera
2026-06-25, 11:12
  #28186
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du tror att fler röstar på dem om fler israeler dör i krig?

100%. För villfarelsen och målbilden är inte att sluta döda, utan kunna fortsätta döda utan att någon israel dör.

Jämför med nollvisionen i trafiken, så hamnar du typ rätt i inställning.

"Detta måste pågå, låt oss satsa på att göra det så ofarligt som möjligt bara".

Oerhört många i Israel som har samma inställning till våld mot araber och perser som till trafik. Det är ett samhällsbärande uppdrag.
Citera
2026-06-25, 11:16
  #28187
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
100%. För villfarelsen och målbilden är inte att sluta döda, utan kunna fortsätta döda utan att någon israel dör.

Israel Derangement Syndrome. Israeler dör ju i krigen. Dessutom HAR JU INTE ISRAEL STARTAT KRIGEN din jävla idiot. Kan du nämna ett enda land i världshistorien förrutom Israel som du anklagar för att vilja kriga som aldrig någonsin brutit mot ett fredsavtal? Du kan inte det eller hur?
Citera
2026-06-25, 11:17
  #28188
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappa2026
Saknar du läsförståelse? Jag antyder i inlägget du citerar att USA 2027 tänker göra slut på det som finns kvar av regimen i Teheran. Att påstå att förhalningstaktiken till avtal som just nu benas ut i Schweiz (om det nu ens blir något slutgiltigt avtal) återställer allt till hur det var innan är ju nästan hjärndött. På ungefär ett år kommer inte Iran hinna bygga upp hela sitt flygvapen och hela sin flotta igen. De kommer vara sittande ankor nästa gång USA slår till.

Tycker det låter osannolikt. Inte för att dom inte har det i sig, utan för atr det finns så oerhört lite för Trump och USA att vinna på det.

Vad skulle vara det önskade utfallet av nästa omgång tänker du? Hur troligt skulle det vara att få till det utfallet?

Hade köpt argumentet om allt detta fortfarande skedde på ideologiska grunder, men nu är det realpolitik och verkliga konsekvenser som styr agerandet.

Citat:
Samtidigt som USA gör slut på mulla-regimen kommer Israel att börja fokusera mer på Syrien och Turkiet istället. Hintar de redan om.

Bifalles. Israel kommer absolut börja ögna mot Turkiet. Dom är nästa man till rakning för mellanösterns militärindustriella komplex.

Tror den kan bli tuff dock. Turkarna är väldigt speciella i sitt mindset. En sällsynt förmåga att kunna slå av hjärnan och gå in helt i våldet.

Finns en anledning till att så få inresta huliganer mopsar upp sig i Istanbul exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in