Ni som ideligen tjatar på Trump. Kolla istället arabiska medier och läs dem, Trump får snarare hyllningar för hans raka stil. Trump står särskilt högt i Saudi med ländernas omfattande ekonomiska samarbete
numera.
Hela regionen ska utvecklas på många fler plan är det tänkt.
Hela Pakistans medlarteam förefaller också att ha blivit star-stricken av Vance och Trumps pondus,
och vill förstås sola sig i glansen kring Vance&Trump.
GULF NEWS skriver att förberedelserna är i full gång för att återställa trafiken
vid Hormuz. Alltså återigen ett nytt försök att försöka korsa sundet.
Vid 21-tiden igår sondag svensk tid så kom uppgiften att 1,6 miljoner ton oljeråvaror passerade
sundet i totalt 8 fartyg, Passagen ska ha genomförts på förmiddagen.
Det stämmer med 8 stycken tankers med 200 000 ton olja, diesel, bensin och/eller fotogen i varje.
1,6 miljoner ton är inte småpotatis precis.
Vid iranska kusten vid Bandar Abbas är det nu många flera fartyg som tänt upp sin AIS.
Några fartyg vid Bandar Abbas är på väg in för lastning.
Likadant inne i Gulfen så det ser mera normalt ut nu, med tända AIS.
Fortfarande ligger många för ankar ännu.
Men nu vågar de köra motorerna för att få färskvatten.
Gulfländerna tar annars bra betalt för färskvatten via tenderfartyg ( tenderfartyg = hjälpfartyg eller supportfartyg, tender ursprungligen ett fartyg som levererade kol och vatten plus mat och dryck till besättningen, vissa tendrar ställde och upp med tvättservice av kläder.
Men det tvättades på land istället då förstås.)
De får numera betala hutlösa tex 11 000 dollar för 180 000 liter färskvatten.
Här finns ytterligare en artikel om Ljungbybottens berömda (fantasi-)minor:
https://gulfnews.com/world/mena/hormuz-passage-limited-underwater-mine-threat-war-risk-insurance-remain-high-1.500575500
Bilden ska visa 2 iranska minor. Samtliga experter menar att "minorna" är mockups eller photoshoppade.
Iran skulle väl knappast trycka texten på minorna på bara engelska, det är ju fiendens språk ?
Trackern Hormuz Strait Monitor skriver nu att antalet instängda fartyg har nu minskat
till 515 stycken. Så då stämmer de förra kalkylerna hyfsat. Med att 1400 fartyg hade redan hunnit lämna sundet.
Dessa kommer troligen att vänta till tisdag morgon eftersom betydligt svalare temperaturer
är på väg och dessutom rejäla regn. De första regnen sedan mars ungefär.
Kerosene = Fotogen = jetbränsle bristen är nästan avhjälpt nu.
Av de 109 storflygplatser jorden runt är det numera bara 10 av dem som har inrapporterat låga nivåer.
Källa:
https://www.jetfuelwatch.com/daily-report/
Flera flygbolag aviserar nu smärre sänkningar på biljettpriserna. Under slutet på sommaren och hösten sså kommer det till och med att tillkomma flera nya flyglinjer.
Bland annat Gulfländerna - Indien, och Gulfländerna - Kanada.
Hur kan detta komma sig i dessa tider ?
Jo, Gulfländerna ser värdefull arbetskraft i indierna, plus generösare visum.