Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Så tror jag ungefär också, men man undrar ju varför de rampar upp tillverkningen av Cybercabs och fraktar till flera olika städer om FSD inte skulle vara tillräckligt färdig.
En fråga som såvitt jag vet är obesvarad är hur mycket fordonsspecifika mil som krävs för att FSD-modellen ska nå upp till sin egna standard. Exempelvis så var länge Model Y den bäst presterande FSD-versionen, och S/X var något sämre. Cybertruck hade under lång tid ingen FSD alls, och när den väl kom så var den rätt dålig och framför allt hur bilen körde relativt till dess storlek - många rapporter om överkörda trottoarkanter mm. Först långt senare var Cybertruck FSD lika bra som resterande.
Att man håller på och skeppar runt hundratals (tusentals?) cybercabs med ratt och pedaler är ju talande i det här sammanhanget. Frågan är hur många som behövs och hur länge? Om situationen med Cybertruck är någon referens så är ju detta väldigt dåliga nyheter, och vi kan få vänta länge på att Cybercab når upp till standarden. Ur ekonomisk synpunkt extremt dålig, då Tesla måste betala personer för att köra runt med en Cybercab istället för tvärtom.
Å andra sidan är Cybercab med dess storlek, drivlina och kamerasetup betydligt mer lik Model 3 än Cybertruck.
Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Lite drama inom Tesla-"sekten"?
Vissa tror tydligen att Elon hindrar uppskalningen av Robotaxi för att hålla aktiekursen nere, andra tror att detta är "bat shit crazy".
https://youtu.be/xaG5fZbw73I?si=OGV8c9pn1XbjQODS
Nej jag tror inte att Elon försöker hålla kursen nere, men det vore roligt om det var så.
Om det skulle vara så att en merger utannonseras och effekterna av det cementerats på aktiekurserna och bolagen i marknadens ögon är ett och samma. Och veckorna efter sker en enorm expandering av robotaxi...då finns ju anledningar att vara rätt misstänksam faktiskt. Även om det hade varit svårt att bevisa.
Faktum är att mina egna mest "bearish" tankar just nu är kring Elons bolagskontroll över ett sammanslaget bolag och hur detta kommer vara extremt mycket större än de "ca 25% men inte mer" Elon själv har sagt sig vilja ha över Tesla.