2026-06-24, 23:08
Medlem
fiserjuendels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Enligt företaget så kommer spelet inte levereras på skiva även om du köper det fysiskt. Du får en kos i asken och sen är det bara att börja tanka.
Ett spel på skiva idag är ändå värdelöst då det första man behöver göra efter installationen är att tanka hem bugfix på storleksmässigt som halva spelet.
Kostar bolaget extra att hålla på att tillverka skivor dessutom.

Så det bästa för miljön och allt är att köpa det digitalt och börja spela så fort det är hemladdat.

Fysiska spel ger en mycket tydligare och säkrare form av ägande eftersom du har en faktisk skiva i handen som fungerar som bevis på att spelet är ditt.

Din åtkomst är inte lika beroende av kontolicenser, serververifiering eller framtida förändringar i digitala policyer.

Så länge du har skivan och en fungerande konsol behåller du i princip fortfarande möjligheten att spela, vilket innebär att kontrollen ligger mer hos dig än hos plattformsägaren.
Citera
2026-06-24, 23:28
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Så enbart en kod man får? Ingen fysisk skiva? Och till 80 Dollar?

Lite stjärtknullning?
Citera
2026-06-24, 23:31
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Gick några fantastiska rykten på några tveksamma spelsajter att storleken på spelet skulle vara över 600GB.
Skulle tro att den faktiska storleken är närmare 200GB.
Tycker mig minnas att GTA5 hade ständiga uppdateringar, nästan varje gång man startade spelet.
Hoppas man slipper det denna gång.

Det blir ständiga uppdateringar där också enligt Rockstar Games.
Citera
2026-06-25, 00:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiserjuendel
Fysiska spel ger en mycket tydligare och säkrare form av ägande eftersom du har en faktisk skiva i handen som fungerar som bevis på att spelet är ditt.

Din åtkomst är inte lika beroende av kontolicenser, serververifiering eller framtida förändringar i digitala policyer.

Så länge du har skivan och en fungerande konsol behåller du i princip fortfarande möjligheten att spela, vilket innebär att kontrollen ligger mer hos dig än hos plattformsägaren.

Då mer eller mindre alla spel idag kräver internetuppkoppling vare sig du spelar från skiva eller digitalt så kan företaget rent krasst stänga ner servern en dag och sen kommer varken din skiva eller mitt digitala spel att funka.

Man hade omröstning i EU om just detta för en tid sen men tyvärr har det stött på patrull även om man fått in tillräckligt med underskrifter för att lyfta frågan.

https://www.sweclockers.com/nyhet/42823-bakslag-for-stop-killing-games

Detta problem är redan nu gällande på många mer produkter än spel. Tänk bilar, tv-apparater, damsugare mm mm mm mm.
Citera
2026-06-25, 01:59
Medlem
Är det någon mer här som har börjat tänka på samma sätt som jag gör nuförtiden?

Dvs: Om priset är 80 dollar för Standardutgåvan och 100 dollar för Specialutgåvan, så ser jag det som att hela spelet egentligen kostar 100 dollar. Standardutgåvan är då snarare en budgetversion med mindre innehåll.

De flesta verkar tänka tvärtom: att man får extra saker om man betalar mer. Men de där sakerna är redan skapade och färdiga, och skulle lika gärna kunna ing¨å för alla. I stället väljer man att bara inkludera dem i versionen som kostar 100 dollar.

Är ni med på hur jag menar?

Så hela spelet kostar alltså inte 80, utan det kostar 100. 80 är lockpriser bara för att få det att se billigare ut än vad det är.
Senast redigerad av Murmuration 2026-06-25 kl. 02:02.
Citera
2026-06-25, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murmuration
Är det någon mer här som har börjat tänka på samma sätt som jag gör nuförtiden?

Dvs: Om priset är 80 dollar för Standardutgåvan och 100 dollar för Specialutgåvan, så ser jag det som att hela spelet egentligen kostar 100 dollar. Standardutgåvan är då snarare en budgetversion med mindre innehåll.

De flesta verkar tänka tvärtom: att man får extra saker om man betalar mer. Men de där sakerna är redan skapade och färdiga, och skulle lika gärna kunna ing¨å för alla. I stället väljer man att bara inkludera dem i versionen som kostar 100 dollar.

Är ni med på hur jag menar?

Så hela spelet kostar alltså inte 80, utan det kostar 100. 80 är lockpriser bara för att få det att se billigare ut än vad det är.

Som grädde på moset så är det endast digitalt också, med en kod i en låda som "bäst". Vilket betyder att Rockstar kommer att ha full kontroll över priserna, så räkna inte med några rabatter i första taget. Men alla suckers kommer ändå köpa detta 100 dollar-digitala spel och "glömma bort" allt gnäll som de riktade mot Nintendo bara ett år tidigare, som knappast var lika illa som det här.
Citera
2026-06-25, 07:43
Medlem
MortalDiseases avatar
Jag tyckte mig se att folk fick koden skickad på mail om man beställde via R* hemsida, gäller detta även om man köper från annan sida? Eller måste man då vänta på att fodralet med kod ska skickas via posten osv.

Kan man beställa ultimate Edition på typ webhallen?
Citera
2026-06-25, 07:52
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Enligt företaget så kommer spelet inte levereras på skiva även om du köper det fysiskt. Du får en kos i asken och sen är det bara att börja tanka.
Ett spel på skiva idag är ändå värdelöst då det första man behöver göra efter installationen är att tanka hem bugfix på storleksmässigt som halva spelet.
Kostar bolaget extra att hålla på att tillverka skivor dessutom.

Så det bästa för miljön och allt är att köpa det digitalt och börja spela så fort det är hemladdat.

Fördelen med en skiva är väl som med allt annat, man kan sälja den begagnad och få tillbaka 500 spänn, istället för att lägga 1000 spänn och aldrig få igen de där 500 som du annars får när du spelat klart och säljer det.
Citera
2026-06-25, 11:15
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Jag tyckte mig se att folk fick koden skickad på mail om man beställde via R* hemsida, gäller detta även om man köper från annan sida? Eller måste man då vänta på att fodralet med kod ska skickas via posten osv.

Kan man beställa ultimate Edition på typ webhallen?

Köper du den fysiska så får du inte koden via mail utan den ligger inne i fodralet.
Citera
2026-06-25, 12:00
Medlem
MMXXIIIs avatar
Går det inte att förboka Ultimate Edition om man vill ha det fysiskt? Vill ha fodralet och förhoppningsvis en karta. Hittar bara vanliga versionen..

Edit: Såg nu att Ultimate endast är digitalt. Fan va b.
Senast redigerad av MMXXIII 2026-06-25 kl. 12:03.
Citera
2026-06-25, 12:04
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMXXIII
Går det inte att förboka Ultimate Edition om man vill ha det fysiskt? Vill ha fodralet och förhoppningsvis en karta. Hittar bara vanliga versionen..

Edit: Såg nu att Ultimate endast är digitalt. Fan va b.

Verkar inte så ? endast digitalt. Hade gärna sett att en fysisk karta medföljde
Citera
2026-06-25, 12:51
Medlem
Snapcounts avatar
Jag vet inte hur det är i Sverige, men i Norge hos "Elkjöp" (elgiganten) så får man 10 % på spel om man är medlem.

Så, det kan vara lurt och vänta med beställningen ett par dagar..

Sedan så är det trist med enbart en digital kopia. Blää..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in