Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Man utdelar inte sociala konsekvenser. De är en följd av att du om våldtar en flicka i ditt samhälle kommer människor att ogilla dig för det och hålla dig personligt ansvarig för det och behandla dig efter dina handlingar.
Hur uppstår dem? På magiskt vis?
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Rätten till yttrandefrihet ger rätten för samhällsmedborgarna att sinsemellan diskutera vad du gör och vem du är.
Nej, det kallas för förtal.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det angår framför allt inte staten inklusive Jimmie Åkesson och det är inte statens uppgift och rätt att förlåta och ge dig en andra chans, dvs en chans att utan konsekvenser ge dig på dina medmänniskor.
Nej, det är endast den förorättade som kan "förlåta". "En andra chans" kan rimligen enbart ges av någon man sökt förtroende hos och har en relation till – Det vill säga, inte någon abstrakt "allmänhet" full av främmande människor. Det finns ingenting i lagboken som stipulerar något om att "ge sig på medmänniskor".
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Om du våldtar min dotter är det inte bara en sak för henne, utan för mig, för hennes mor och syskon och hela hennes släkt. Det är vidare en sak för hennes vänner, hennes grannar och alla andra som känner henne och som inte accepterar att du behandlar henne så.
Känslomässigt är det er sak i egenskap av vänner och anhöriga. Juridiskt är det rättsstatens sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är vidare hela samhällets där hon bor angelägenhet och i ännu vidare mening alla människors i Sveriges angelägenhet.
Det är ingen "angelägenhet". Det är en enskild händelse som inte angår någon utöver de inblandade.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Sådana som du brukar ha svårt med det där. Om du sköter ditt är det dina angelägenheter. Om du utsätter andra för brott är det både offrets angelägenhet och samhällets.
Det handlar inte om mig eller min förståelse. Det handlar om att du använder en filosofisk princip om "samhällets angelägenhet" för att rättfärdiga att utdela konsekvenser och förtala människor. Med den logiken är det i högsta grad samhällets angelägenhet att stoppa dig när du försöker att sätta dig över rättsstaten.
Brottet angår samhället i den utsträckning som är nödvändig för att lagföra en individ. När rättsprocessen är över angår brottet ingen utöver de direkt inblandade. Det finns ingen utöver staten som har mandat att utdela konsekvenser. Om du försöker utdela konsekvenser är det du som behöver förklara dig.
Därutöver står du för den ultimata ironin när du pratar om att "sköta sitt".