Citat:
Ursprungligen postat av
Neuroadapt
Behöver du använda AI så glöm inte att kolla källorna också.
Åh, tack för tipset!

Och om du ska källgranska, glöm inte att påminna dig själv om vad diskussionen faktiskt gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neuroadapt
Från den 30 september 2022
"Russia on Friday vetoed a Security Council resolution which described its attempts to unlawfully annex four regions of Ukraine earlier in the day with a formal ceremony in Moscow, as “a threat to international peace and security”, demanding that the decision be immediately and unconditionally reversed."
https://news.un.org/en/story/2022/09/1129102
I ditt tidigare inlägg så påstod du att Ryssland lagt veto mot fredsbevarande styrkor i Ukraina:
Citat:
Ursprungligen postat av
Neuroadapt
Utan Rysslands veto hade FN gått in i Ukraina som fredsbevarande styrka, tänk på det en liten stund. Ryssarna ville inte ha dom där!
Svaret jag fick från AI var att
på den punkten så var det faktiskt ingen av parterna som la in något formellt veto. I själva verket hade både Ryssland och Väst/Ukraina egna förslag om fredsbevarande styrkor. Men dom kunde inte enas om vems förslag som skulle klubbas så i slutändan blev det ingenting alls. Detta utspelade sig under 2017-2018.
Det din källa skriver om, är att FN:s säkerhetsråd senare ville fördöma Rysslands annexering av Donbas -Efter att den fullskaliga specialoperationen (

) hade inletts. Mot den resolutionen la Ryssland in sitt veto. Detta rör alltså nåt helt annat, som utspelade sig ett antal år senare än den frågan som vi diskuterar.
Och som jag också skrev i mitt förra inlägg: Jag påstår inte att Ryssland aldrig utnyttjar sin vetorätt i FN:s säkerhetsråd. Alla permanenta medlemmar i rådet utnyttjar sin vetorätt mot resolutioner som inte faller dom i smaken.
Och med det i åtanke kan man också ifrågasätta den praktiska nyttan med att ens lägga en sån resolution, när man vet 100% säkert att den inte kommer gå igenom. Känns liksom lite performativt. Vore kanske bättre om säkerhetsrådet ägnade sig åt verksamhet som gör nån praktisk nytta och leder till att parterna kan enas?
För övrigt så är det tydligen så att Ryssland var först med att lägga ett formellt förslag om fredsbevarande FN-styrkor i Ukraina:
Citat:
First side to publicly advocate an international peacekeeping force in Donbas: Ukraine (2015).
First side to submit a concrete peacekeeping proposal to the UN Security Council: Russia (September 2017).
https://chatgpt.com/s/t_6a3be8f0c3cc81918d7e15254ca47959
Så båda sidor verkar ha haft samma fina idé. "Great minds think alike" som man brukar säga. Extra synd då att man inte kunde enas om nånting.
Tänkte att det kunde vara intressant för dig eftersom du verkar vara en fan av FN. Faktakolla gärna om du vill. Men var då snäll och håll koll på vad diskussionen gäller. Avstå helst ifrån att svara på nåt helt annat.