Citat:
Ursprungligen postat av
Neuroadapt
Spela inte dum!
Handräckning att ge Donbas självständighet, Nej
för att ge validitet till en omröstning, Ja
för att lugna ner situationen, Ja
Det är väl bättre att du är tydlig med vad du syftar på, så slipper jag gissa. Oavsett vilket du menade så måste du väl själv fatta att svaret hade blivit samma. Du verkar ha en rätt dimmig uppfattning om vad FN har för slags mandat. Dom är liksom ingen matchdomare som bara kan blåsa i visselpipan och sätta ett land i utvisningsbåset.
Jag menar, tror du verkligen på allvar att FN hade kunnat gå in och tvingat interim-regeringen i Kiev att tillåta ett val i Donbas, så att dom skulle kunna få fria händer att rösta om självständighet? Och sen förmå OSCE att övervaka valet, vilket skulle ge legitimitet för resultatet även i Väst. Tror du vidare att FN hade kunnat kräva av Kiev att ge Donbas självständighet om valresultatet blivit sådant?
Även om dom hade varit villiga, vilket jag inte tror en sekund på, så har dom naturligtvis inga sådana mandat.
Fatta att FN är en värdelös fikusorganisation. Det enda dom är duktiga på är att tysta ner visselblåsare, när deras fikusar till "peacekeepers" begår pedofilövergrepp på barn i Afrika.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neuroadapt
"On 12 April 2014, Girkin led a fifty-strong unit of heavily-armed pro-Russian militants who captured the strategic town of Sloviansk in eastern Ukraine. They attacked and occupied the town's administration building, police station, and Security Service building, and set up roadblocks. The unit were mostly Russian Armed Forces 'volunteers' from Russian-occupied Crimea and wore no insignia.
Girkin admitted that this action sparked the Donbas War. He said 'I'm the one who pulled the trigger of war. If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out, like in [the Ukrainian city of] Kharkiv, like in Odessa'."
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki% 2FIgor_Girkin
Citatet finns på film om du inte tror mig.
Varför skulle jag inte tro dig? Säkert har han sagt det.
Jag skulle inte bli förvånad om nånting i den stilen hände, som beskrivs i citatet. Sen huruvida det var han som "pulled the trigger" gissar jag att det råder delade meningar om. Den här Girkin låter som nån som gillar att berätta historier där han är i centrum och allt kretsar kring honom.
I vilket fall: Om det nu var så att han ledde en 50 man stark pro-rysk grupp från Krim så är det väl korrekt att säga att dom var ukrainska upprorsmän? Eller hör inte Krim egentligen till Ukraina i din bok? Hur vill du ha det?
Ukraina och ukrainarna är 100% ukrainska och har absolut inget med Ryssland att göra. Förutom när nån av dom gör nåt som misshagar oss. Då är dom plötsligt förklädda ryssar. Knepigt det där.
(Och inte bara det. Alla som misshagar dig på FB är också förklädda ryssar, tydligen.)
Så vad är sensationen med allt detta, menar du? Hur tror du egentligen att såna här uppror startar i normala fall? Hur tror du att Janukovich störtades? Tror du att 1000-tals helt vanliga Ukraina-Svenssons bara spontant och synkroniserat gick man ur huse en vacker dag och plockar upp en högrep? Självklart måste det finnas en hård kärna som kan organisera och sätta sådana här planer i verket. Statskupper och revolutioner är inget för glada amatörer. Och självklart finns det så gott som alltid stöd utifrån. Hur tror du att alla färgrevolutionerna i Mellanöstern startades? Tror du det bara var spontant, utan nån inblandning från USA?