2026-06-24, 09:16
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Det är klart att en ökning av barnadödande med 6% är en indicie på att något inte stämmer. Sen är det upp till den israeliska sidan att bevisa att alla dessa döda barn behövs för att undanröja akuta hot, alternativt vederlägga att siffran är felaktig.

Inte alls, och det har vi redan gått igenom. Om det enbart dog 6% färre barn under Gazakriget 2008 som varade 1 år så var det betydligt intensivare då än nu, och därmed faller hela ert narrativ om folkmord.

Citat:
Det har jag inte sett. Istället så uttrycker sig israeliska regeringsföreträdare hämdlystet, och snackar om att man ska döda 1000 araber för varje död israel osv.

Trams.

Citat:
Människobotarna online, så som du, relativiserar och antyder antisemtism.

Självklart, du och resten av anhanget på FB bryr er defacto enbart för att ni är antisemiter vilket tydligt syns på er retorik och kommentarer.

Citat:
Det är inte en tillfredställande förklaringsmodell.

Betydligt mer tillfredställande än "det har dött 6% fler barn under ett krig som varat dubbelt så lång tid som Gazakriget 2008 därför är det folkmord"

Citat:
Som sagt. Det luktar avsiktligt fram tills det kan avfärdas genom annat än relativisering.

Att det skulle räcka med något allmänt förtroende för IDF och deras beteendemönster för att dra slutsatsen att allt är lugnt är ingenting som räcker för andra än de mest fanatiska sektmedlemmarna.

Projicering, det är människor som regelbundet demoniserar Israel och som okritiskt köper Hamas Pallywood narativ som är hjärntvättade sektmedlemmar.

Citat:
Eh va? Det bestämmer inte du. Återigen procentsatser, som att den totala mängden är relevant att ställa mot antalet döda.

Enbart om man är desperat att med alla bud få det till ett folkmord så man trixar runt med statistik som en total mongoloid.

Citat:
Som sagt, ett mord ger livstid även om det finns ytterligare miljarder på klotet.

Krig är inte mord.

Citat:
Trams.

Nu så, där kommer vi ner till pudelns kärna, det hjärntvättade fåret avfärdar palestinska vittnesmål om det väldokumenterade faktumet att den genomvidriga terroristorganisationen Hamas förhindrar evakueringar av civila som "trams".

Äckel.
Citera
2026-06-24, 10:04
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Inte alls, och det har vi redan gått igenom. Om det enbart dog 6% färre barn under Gazakriget 2008 som varade 1 år så var det betydligt intensivare då än nu, och därmed faller hela ert narrativ om folkmord.

Finns inget narrativ om folkmord från min sida, har aldrig påstått det. Det vi ser här är en situation där ditt mantra krockar med en verklighet det inte är rustat för.

Mantrat kräver att man hävdar folkmord. Jag gör inte det, men då hamnar du är att fortsätta hävda att jag hävdar det.

Citat:
Trams.

Från igår. "Hela Libanon måste bli vår lekpark".

https://youtube.com/shorts/VgY7OkwmSrA?si=oq5YyNnnEOCHIgAz

Hur tror du dom pratar om Gaza bakom stängda dörrar?

Citat:
Självklart, du och resten av anhanget på FB bryr er defacto enbart för att ni är antisemiter vilket tydligt syns på er retorik och kommentarer.

Kan du ge exempel på denna antisemtism då? Gärna genom citeringar där jag uttryckt den.

Vore superintressant. Men det går inte. För den finns inte.

Sluta vara hysterisk och argumentera sakligt istället. Du kommer inte undan med antisemitkortet längre.

Citat:
Betydligt mer tillfredställande än "det har dött 6% fler barn under ett krig som varat dubbelt så lång tid som Gazakriget 2008 därför är det folkmord"

Återigen - "folkmord". Papegoja. Det har dött 6% fler barn än 2008, och då dog det redan mycket barn år 2008. Det behöver redas ut och förklaras. Att såna som dig aktivt försöker förhindra det får såna som mig att ännu mer frenetiskt hävda det.

Citat:
Projicering, det är människor som regelbundet demoniserar Israel och som okritiskt köper Hamas Pallywood narativ som är hjärntvättade sektmedlemmar.

Enbart om man är desperat att med alla bud få det till ett folkmord så man trixar runt med statistik som en total mongloid.

Nu så, där kommer vi ner till pudelns kärna, det hjärntvättade fåret avfärdar palestinska vittnesmål om det väldokumenterade faktumet att den genomvidriga terroristorganisationen Hamas förhindrar evakueringar av civila som "trams".

Äckel.

Nivån Klandalf, nivån. Det jag avfärdar som trams är din raljanta ton om judisk rymdlaser osv.

Det är inte ens rimlig fond för fruktbar dialog.

Släpp hysterin nu, den behövs inte. Var saklig.
Citera
2026-06-24, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf

Trams.

Enbart om man är desperat att med alla bud få det till ett folkmord så man trixar runt med statistik som en total mongoloid.

Krig är inte mord.

Äckel.

Hur menar du det var mer intensivt då än nu? Israel mördade "bara" ca 1400 palestinier, (vuxna inräknat) under det kriget. Under det nuvarande kriget har de mördat över 20000 barn.
Citera
2026-06-24, 15:17
Medlem
Citat:
Det fetade - definera "besegra Hamas". Jag tror att det är i just den definitionen nyckeln, och skillnaderna mellan våra synsätt, finns. Du är av åsikten att samtliga Hamas ofrånkomligen MÅSTE dö så fort som möjligt, jag är av åsikten att man kan avvakta med dödandet undantaget akuta situationer fram tills att det kan ske utan att barn dödas.

Det finns upprättade listor på alla identifierade personer som deltog 7 oktober eller hjälpte till på något sätt. En särskild israelisk specialenhet har bildats för att eliminera dem en efter en. När du läser i tidningen om att tex "2 personer dödades i Gaza igår" är det ofta personer på dessa listor som försetts med dödskalle på listan.

Du förklarar fortfarande inte vad du anser att Israel skulle ha gjort och som inte samtidigt innebär immunitet för Hamas folkmord.
Citera
2026-06-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Nu är det ju tunga och relevanta organisationer världen över som fastställt att Israel begår folkmord, det är inte första gången heller, folkmordet har egentligen pågått i över 80 år sedan Nakban.

Ändå finns det förvånansvärt många palestinier kvar, nästan 5,3 miljoner efter en snabb googling. Under 80 års "folkmord" är det lite drygt 66k per år. Borde vara enkelt att ha utrotat dom under den tiden. Det är säkert samma organisationer som hävdar att jorden kommer gå under om 10 år vilket jag hört varje dag under mitt 47-åriga liv. Inget varken Israel eller palestinierna håller på med är bra just nu och kan vi inte försöka se nyktert på det och hitta en lösning hellre än att enbart skylla allt på Israel? Allt är inte bara deras fel...
Citera
2026-06-24, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Men det är ju varken etnisk rensning eller folkmord. Hamas försökte vid 7 oktober genom att döda och våldta allt som kom i deras väg plus att skicka oerhörda mängder missiler.

Självklart gör Israel fel också men att kalla det för folkmord och etnisk rensning är inte rätt, oavsett hur mycket ni Hamas/Palestina-älskare än skriker. Hur länge har du följt den här konflikten? Jag är uppvuxen med den på relativt nära håll då jag har en förälder som jobbat i Israel i flera omgångar, så jag har ändå 47 års inblick. Båda sidorna är ganska idiotiska men det jag sett är att Israel gärna hade slutat skjuta. MEN det kommer ständigt missiler från Gaza. Hamas spränger en by. Israel svarar med att spränga 10 och ber att det inte ska komma fler missiler. Ändå flyger det in tre missiler till som träffar ett sjukhus. Israel spränger 10 i Gaza och så fortsätter det. Israel är starkare och borde sluta helt vilket de också gjort genom åren men det rättfärdigar inte för den lilla att ständigt skada den stora.

Det här flyger antagligen kilometervis över ditt huvud men jag försökte åtminstone.

Citat:
Ändå finns det förvånansvärt många palestinier kvar, nästan 5,3 miljoner efter en snabb googling. Under 80 års "folkmord" är det lite drygt 66k per år. Borde vara enkelt att ha utrotat dom under den tiden. Det är säkert samma organisationer som hävdar att jorden kommer gå under om 10 år vilket jag hört varje dag under mitt 47-åriga liv. Inget varken Israel eller palestinierna håller på med är bra just nu och kan vi inte försöka se nyktert på det och hitta en lösning hellre än att enbart skylla allt på Israel? Allt är inte bara deras fel...

Haha som att du inte är israel Uppenbart hasbaraskolad.

"Jag har en förälder som jobbat i Israel i omgångar". Sure!

"Inget varken Israel eller palestinierna håller på med är bra just nu och kan vi inte försöka se nyktert på det och hitta en lösning hellre än att enbart skylla allt på Israel? Allt är inte bara deras fel..."

Hur vore det för starters att de israeliska företrädarna i trådarna kunde erkänna ens ett endaste fel Israel har gjort? Nej du. Inte ens 20 000 döda barn är ett problem.
Citera
2026-06-24, 19:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

15,2 miljoner står det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Palestine

Mer än 10 gånger fler än de var 1948. Eller 30 gånger fler än det var 1917. Räknar man bort invandrarna på 1800-talet så har de blivit 70 gånger fler på mindre än 200 år. 200 år är alltså två väldigt gamla personer rygg vid rygg.

Edit: finns ett ord på arabiska som jag inte kommer ihåg men det lyder typ "breed them out". Snart även i Sverige.
Citera
2026-06-24, 19:56
Medlem
Citat:
Haha som att du inte är israel Uppenbart hasbaraskolad.

"Jag har en förälder som jobbat i Israel i omgångar". Sure!

"Inget varken Israel eller palestinierna håller på med är bra just nu och kan vi inte försöka se nyktert på det och hitta en lösning hellre än att enbart skylla allt på Israel? Allt är inte bara deras fel..."

Hur vore det för starters att de israeliska företrädarna i trådarna kunde erkänna ens ett endaste fel Israel har gjort? Nej du. Inte ens 20 000 döda barn är ett problem.

Jag tycker det är fel av Israel att spränga 10 sjukhus för att Hamas skickar missiler på en. Men säg mig din tönt. Har palestinierna och hamas någonsin gjort något fel?
Citera
2026-06-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
15,2 miljoner står det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Palestine

Mer än 10 gånger fler än de var 1948. Eller 30 gånger fler än det var 1917. Räknar man bort invandrarna på 1800-talet så har de blivit 70 gånger fler på mindre än 200 år. 200 år är alltså två väldigt gamla personer rygg vid rygg.

Edit: finns ett ord på arabiska som jag inte kommer ihåg men det lyder typ "breed them out". Snart även i Sverige.

Så den stora frågan är hur befolkningen kan öka om det pågått ett folkmord i 80 år.
Citera
2026-06-24, 20:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så den stora frågan är hur befolkningen kan öka om det pågått ett folkmord i 80 år.

Enligt Mahmoud Abbas inte bara ett folkmord utan hela 7 stycken Förintelser.
Citera
2026-06-24, 20:39
Medlem
Citat:
Jag tycker det är fel av Israel att spränga 10 sjukhus för att Hamas skickar missiler på en. Men säg mig din tönt. Har palestinierna och hamas någonsin gjort något fel?

Supermycket. Jag tycker inte om palestinier nämnvärt. Hamas är extremister.

Det har inget med saken att göra. För mig handlar det helt och hållet om att det finns gränser kring hur man beter sig mot andra. Allra svårast har jag för smilfinkar, ryggradslösa svin som försöker låtsas vara något dom inte är.

Det är Israel av idag.

Palestina är kvartersfyllot som dricker på sin familjs bekostnad. Inte bra på något sätt, men står för vem han är.
Israel är den ordnade finansmannen på andra sidan gatan som bjuder över kvartersfyllot på sprit, super ner honom, spöar på honom, ringer polisen, skickar anonyma tips till socialen och sen snackar skit om honom bakom ryggen till hela grannskapet.

Allt bara for the love of the game. När han blir påkommen gråter han och ringer sin spelmissbrukande kompis på tidningen som han lånat ut pengar till och som därför inte har något annat val än att göra ett hyllningsreportage om finansmannens ekonomiska succér.

Det är liksom olika typer av skådesspel på alla fronter för att hela tiden både spara kakan och äta den.

Retar mig på kombinationen av hybris, illojalitet mot annan än sig själv och folkföraktet som behövs för att ha mage att tro att man ska komma undan med en etnisk rensning utan att bli ifrågasatta.
Citera
2026-06-24, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Jo gazaremsans befolkning fördubblas var 20 år. Israel har i årtionden stått för gratis vatten och el, västvärlden och Japan har stått för gratis mat, gratis sjukvård och gratis utbildning. Inget fattigt land i Afrika har fått tillstymmelsen till de summorna i bidrag. Och de arabiska bröderna ber för palestinierna och skickar dem en symbolisk summa i samband med ramadan (som de slår på väldigt stora trummor över).

Är Israel inte med i kriget är det ju ointressant att rapportera om. I Yemen svalt 85000 barn ihjäl 2014-18, miljoner är fördrivna från sina hem, men det var ju bara araber som gör sånt araber gör, inget att demonstrera eller skriva upprop över; I Sudan började det senaste inbördeskriget 2023, ett par hundratusen döda, 4 miljoner barn akut undernärda, men det var ju bara araber som gör sånt araber gör, inget att demonstrera eller skriva upprop över; Boko Harams krig i Nigeria har resulterat i minst 300000 barns död, men det var ju bara araber som gör sånt araber gör, inget att demonstrera eller skriva upprop över; i Sahel-regionen rasar ett gäng inbördeskrig där minst 120000 dödats, några miljoner drivits på flykt och den ena svältkatastrofen efter den andra, men det var ju bara araber som gör sånt araber gör, inget att demonstrera eller skriva upprop över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in