2026-06-24, 14:45
Medlem
Vänstern har väldigt länge, och framgångsrikt, arbetat i en kedja där anarkister och syndikalister är en blåslampa i röven för Vänsterpartiet, och Vänsterpartiet i sin tur är en blåslampa i röven för Socialdemokraterna.

Varför ser vi inte samma upplägg hos den nationalistiska högern, där NMR är en blåslampa i röven för AfS, och AfS i sin tur är detsamma för Sverigedemokraterna?

Den nationalistiska högern verkar mycket mer splittrad.

Varför, tror ni? Och vad beror det på?
Citera
2026-06-24, 15:08
Medlem
Steinarrs avatar
Därför att "högern" består av Israelhögern (dumskallarna, SDare) och den etnonationalistiska "högern" (AfS, NMR).

Jag som tillhör de sistnämnda vill inte ha någonting att göra med Israelhögern.
Citera
2026-06-24, 15:36
Medlem
Anarkister vill upplösa staten, syndikalister vill att fackföreningar ska ta över företagen, vänstern vill (ville i alla fall) ha proletariatets diktatur. Socialdemokraterna vill inget av detta. Trots det samverkar de mycket mer än den nationalistiska högern.
Inga av dessa ovan gillar varandra, men sitter ofta tillsammans och diskuterar strategier. Och inga av dessa tar totalt avstånd från varandra.
Jag förstår mycket väl de ljusår som finns mellan etnisk nationalism och SD:s hittepå-benämningar och krumbukter, men jag tror också att det skulle gå att trycka på den "nya" nationalismen i bättre riktning, istället för att bara totalt förkasta den.
Citera
2026-06-24, 16:01
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallevalle
Anarkister vill upplösa staten, syndikalister vill att fackföreningar ska ta över företagen, vänstern vill (ville i alla fall) ha proletariatets diktatur. Socialdemokraterna vill inget av detta. Trots det samverkar de mycket mer än den nationalistiska högern.
Inga av dessa ovan gillar varandra, men sitter ofta tillsammans och diskuterar strategier. Och inga av dessa tar totalt avstånd från varandra.
Jag förstår mycket väl de ljusår som finns mellan etnisk nationalism och SD:s hittepå-benämningar och krumbukter, men jag tror också att det skulle gå att trycka på den "nya" nationalismen i bättre riktning, istället för att bara totalt förkasta den.

Nej, det går inte eftersom SDs typ av "nationalism" leder till samma sak som globalisterna förespråkar. Det tar bara lite längre tid.
Citera
2026-06-24, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Därför att "högern" består av Israelhögern (dumskallarna, SDare) och den etnonationalistiska "högern" (AfS, NMR).

Precis. USA är ju ett praktexempel på hur staten Israels alltmer extrema, ultra-högerregeringar har utpressat & indoktrinerat majoriteten av västvärldens länder (framförallt högerpolitiska partier) för att acceptera ALLT som Israel gör, annars är det antisemitism.
Situationen var skev redan innan Cheney, Rumsfeld & Bush, men allting har fullkomligt eskalerat till idioti... kristna & fattiga människor är enklare att manipulera att Israel is just superduper på alla sätt, förbise ockupation, folkmord & etnisk rensning (är det ironi eller vad?).

Jag är för paranoid för att yttra mig om mina allvarligare värderingar & sådant, men dagens högerpolitiska partier är för korrupta & fega för att säga emot Israel, vilket förenklar lögnen att högern vill att hjälpa den växande massan av fattiga människor genom att - 30 jävla år senare - börja ta itu med migrationspolitiken. I själva verket var det integrationspolitiken som ingen brydde sig om, samma som idag.

Usch, nu är nästan hela dagen förstörd. Människan som art är ju fan en skam..

Edit: Jag är ICKE någon 'ultra-left wing-globalist moron', bara för att förtydliga efter min smutskastning av s.k. högern.
Senast redigerad av OnlyBristol 2026-06-24 kl. 16:32.
Citera
2026-06-24, 16:30
Medlem
Jo, jag vet. Men den globalistiska "Lätthögern" och SD kan ändra sig. Israel har haft makten över den länge, men ta t.ex. Tucker Carlson tvärvändning, eller varför inte Trumps och J.D. Vance publika avståndstagande från Israel den senaste veckan. Israel har helt tappat ansiktet pga vad som visas från kriget på alternativa medier, och extremt få stöder Israel just nu. Det kan absolut vara så att Israel förlorar i alla fall en del av sitt grepp om nationalismen inom kort.
Ledningen inom SD har garanterat svurit trohet gentemot Israel, men det måste ju finnas en rätt så stor del av i alla fall den yngre generationen som är för en mer etnisk baserad nationalism. Ungdomen är dessutom av sin natur radikal. Nu låter jag som en Trotskijst, men jag tänker mig att det skulle gå att kommunicera mer strategiskt med SD på lokal nivå.
Eller, missar jag något? För mig är det självklart att SD, som ett stort parti, avradikaliseras och sugs upp av diverse maktinstanser. Bl.a. Israel. Och därigenom har det gjorts överenskommelser om hur politiken ska läggas fram, och vilken sorts nationalism som ska marknadsföras och vilken som ska förkastas. Men det måste ju ändå gå att föra strategiska diskussioner med andra sverigedemokrater än ledningen?
Citera
2026-06-24, 17:10
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Afs är inte etnonationalistisk, eftersom det finns rasblandare i Afs.

Jag håller med TS, det finns inga som bråkar så mycket sinsemellan som nationalister/invandringskritiker. De radikala inom socialdemokraterna bildade inget nytt Socialdemokraterna, de var kvar i S för att kunna påverka dem. Det är precis det som Vårdkasen/DFS och The Golden One tycker att folk ska göra med SD. Antar att du är emot DFS och Markus Follin på grund av att de inte är "renlärda" enligt dig. Dessutom, NMR utmanade Afs på debatt för fyra år sedan, Afs vägrade ta den. Gjorde Afs rätt eller var de fega?
Citera
2026-06-24, 17:11
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallevalle
Ledningen inom SD har garanterat svurit trohet gentemot Israel, men det måste ju finnas en rätt så stor del av i alla fall den yngre generationen som är för en mer etnisk baserad nationalism. Ungdomen är dessutom av sin natur radikal.

Jag kollar massa content från unga SD-politiker, både tjejer och killar, på tiktok och fb osv, och de pratar typ aldrig om Israel.
Citera
2026-06-24, 17:28
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Afs är inte etnonationalistisk, eftersom det finns rasblandare i Afs.

Jag håller med TS, det finns inga som bråkar så mycket sinsemellan som nationalister/invandringskritiker. De radikala inom socialdemokraterna bildade inget nytt Socialdemokraterna, de var kvar i S för att kunna påverka dem. Det är precis det som Vårdkasen/DFS och The Golden One tycker att folk ska göra med SD. Antar att du är emot DFS och Markus Follin på grund av att de inte är "renlärda" enligt dig. Dessutom, NMR utmanade Afs på debatt för fyra år sedan, Afs vägrade ta den. Gjorde Afs rätt eller var de fega?

Jag har inte haft någon koll på AfS på länge.

Jag bråkar egentligen inte med Israelhögern. Jag orkar bara inte lägga någon energi på deras dumheter. Jag vill inte ha något med dem att göra eftersom deras åsikter inte kommer leda till någonting bra. De vill alliera sig med samma typ av människor som ligger bakom massinvandringen till Europa.
Citera
2026-06-24, 17:38
Medlem
Citat:
Nej, det går inte eftersom SDs typ av "nationalism" leder till samma sak som globalisterna förespråkar. Det tar bara lite längre tid.

Vad är det du menar SD förespråkar som skiljer sig från globalisterna? SD är ju extrema i sin marknadsliberalism och vill ju ha mer eller mindre fri arbetskraftinvandring om det behövs för storkapitalet.
Citera
2026-06-24, 17:41
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Vad är det du menar SD förespråkar som skiljer sig från globalisterna? SD är ju extrema i sin marknadsliberalism och vill ju ha mer eller mindre fri arbetskraftinvandring om det behövs för storkapitalet.

Jag syftade på demografin.
Citera
2026-06-24, 19:08
Medlem
pn222jws avatar
Flera tänkbara orsaker - en är att socialdemokraterna under årtionden gjorde en stor sak av att neutralisera kommunismen i Sverige. Det var en del av deras väljarappeal. "Om ni röstar SAP så slipper vi den röda faran". Det är ju inte så att Sverigedemokraterna basunerar ut "Om vi blir starkare blir fascismen svagare". En annan anledning är att alla dom politiska representanterna ligger lite vänster om dom som representeras - en moderatväljare är mer kapitalistisk än en moderatpolitiker... en socialdemokratisk väljare är lite mer borgerlig än sin riksdagsman... och så vidare. Att det är lättare att vänstervrida än högervrida sammanhänger därför - kanske - med att den styrningen mest sker på den ideologiska och teoretiska ledarnivån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in