2026-06-24, 16:00
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det behöver jag inte, det är ju din personliga åsikt, oavsett om någon delar den med dig eller ej.

och dina känslor har du ju rätt till, och det är därför det är fritt fram att skjuta terrorister som försöker korsa den gula linjen, precis som vi kan konstatera att världen i praktiken om en med olika känslor kring det, den delen av gaza är nämligen ockuperad, och då går det fint.

Moshe, försöker du få fakta till känslor och åsikt? Nej du, att Israel är en ockupant är fastställt av samtliga internationella organisationer och stater.
Att försöka få det till "min känsla" fungerar inte.

Israel kommer möta motstånd tills dom slutar ockupera mark som inte är deras
Citera
2026-06-24, 16:03
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att vad andra säger är vad som dikterar faktum? FN och majoriteten av världens länder är diktaturer som hittar på egna saker hela tiden.

Jasså? Märkligt då att hela israels existens baseras på FN beslut.

Men ja hela världen har fel och du Shlomo har rätt. Glömde att ni står över alla andra...
Citera
2026-06-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Moshe, försöker du få fakta till känslor och åsikt?

du vet att dina känslor och åsikter inte blir fakta för att du känner så?

Citat:
Nej du, att Israel är en ockupant är fastställt av samtliga internationella organisationer och stater.
Att försöka få det till "min känsla" fungerar inte.

det är deras åsikt ja, de har (för att inte spilla sin tid på folk som inte lider av någon störning eller har en låg iq) haft vänligheten att säkerställa att det aldrig kommer bli något domslut, bindande för medlemstater eller kapitel 7 resolution som utfall.

Citat:

Israel kommer möta motstånd tills dom slutar ockupera mark som inte är deras

det verkar dock löst sig bra med den här gula linjen, i gaza, så kan va läge att sätta ut några i libanon och syrien, bra ide.
Citera
2026-06-24, 16:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Nej, FN hade ingenting att göra med Israels skapande. Det var ett beslut i Nationernas Förbund som skapade Israel och då fastlades att hela mandatet skulle bli ett judiskt hemland. Inklusive Västbanken.
Citera
2026-06-24, 16:06
Medlem
Citat:

Vilket beslut då?

Citat:

Men ja hela världen har fel och du Shlomo har rätt. Glömde att ni står över alla andra...
hela världen håller med israel, de bara gillar att trolla idioter...
Citera
2026-06-24, 21:52
Avstängd
Citat:
och området menar du det som senare blev britiska palestinamandatet?

i

Jag syftar alltså inte på dagens personer med mycket avlägsen historisk anknytning, utan på människor som faktiskt bodde där från 1916 eller är deras direkta ättlingar och det är gränsen jag använder.
Citera
2026-06-24, 21:53
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
du vet att dina känslor och åsikter inte blir fakta för att du känner så?

det är deras åsikt ja, de har (för att inte spilla sin tid på folk som inte lider av någon störning eller har en låg iq) haft vänligheten att säkerställa att det aldrig kommer bli något domslut, bindande för medlemstater eller kapitel 7 resolution som utfall.

det verkar dock löst sig bra med den här gula linjen, i gaza, så kan va läge att sätta ut några i libanon och syrien, bra ide.

Bindande eller inte, det finns flera resolutioner som säger Israel är en ockupant. Det gör det till ett faktum.

Gula linjen, röda linjen eller gröna linjen, Israel har provat allt. Men motståndet kommer alltid tillbaka i olika former. Ockupation av heliga landet har i alla tider bekämpats av lokalbefolkningen
Citera
2026-06-24, 21:55
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Nej, FN hade ingenting att göra med Israels skapande. Det var ett beslut i Nationernas Förbund som skapade Israel och då fastlades att hela mandatet skulle bli ett judiskt hemland. Inklusive Västbanken.

Nationernas förbund är FN.
Nej dom fastlade inte att hela området skulle bli judiskt. Tvärtom israeliska terrorister mördade FNs sändebud Folke Bernadotte för att han inte höll med sionisterna.
Citera
2026-06-24, 21:56
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Vilket beslut då?

hela världen håller med israel, de bara gillar att trolla idioter...

Trump säger att alla nu är emot Israel förutom USA.

Om hela världen håller med israel hade inte Trump och Israel tvingats krypa för Iran
Citera
2026-06-24, 21:56
Avstängd
Citat:
Jag tycker det är väldigt märkligt att du tycker att Australien och Nya Zeeland har mer existensberättande än Israel när du väljer 1916 som det magiska året som bestämmer vilken etnisk grupp som har rätt till vilken landmassa. Vilken etnicitet hade majoriteten av befolkningen i Australien och Nya Zeeland 1916 och i vilken världsdel var deras föräldrar födda?

Jag har inte påstått att 1916 är ett “magiskt år” som avgör rätt till mark och jag använder det som en gräns för faktisk historisk närvaro i Palestina under mandatperiodens början. Australien och Nya Zeeland är ovidkommande jämförelser eftersom de är fullt etablerade stater, medan Palestina då var ett mandatområde där frågan om framtida ordning fortfarande var öppen och nin poäng gäller därför bosättning och familjeanknytning från 1916 och framåt och inte etnicitet som rättighetsgrund.
Citera
2026-06-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Jag syftar alltså inte på dagens personer med mycket avlägsen historisk anknytning, utan på människor som faktiskt bodde där från 1916 eller är deras direkta ättlingar och det är gränsen jag använder.

så människor med mycket avlägsen historisk koppling, dvs 100+ år, fram till idag, och deras ättlingar då, hur många generationer frammåt av ättlingar?
Citera
2026-06-24, 21:59
Avstängd
Citat:
ah. så en härldening kopplad till kärnvapen, inte en observation av någon sort objektiv beskrivning.

liknelsen funger lika bra på ryssland , USA eller pakistan.

Det var en saklig observation om kärnvapnens avskräckande roll, inte en totalvärdering av länderna och ja, samma princip gäller också andra kärnvapenmakter och det ändrar inte poängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in