2026-06-23, 13:52
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag började lyssna en bit in i programmet och visste inte vem som pratade.
Men jag reagerade på hur mekaniskt pratet lät, som att någon verkligen läste innantill.
Lite senare förstod jag att personen ifråga var mycket sjuk, och tog det som en förklaring till det något stela sättet att prata.

Jag tänkte likadant. Vet inte om man pratar så mekaniskt av att vara sjuk, jag gissar att han alltid pratat lite så stelt, typ autistiskt. Dock är det INTE en förklaring till att säga "kvinn" och "Ukrain" tydligt, när man är så skärpt som han är.. eller? Vad vet man.

Nuförtiden hör man så otroligt mycket felsägningar i radio att man har nästan slutat förvånats. Det är som att folk har blivit fullkomligt hjärndöda, åtminstone på P3.

Jag har funderat på att starta en separat tråd om det faktiskt 😅
Citera
2026-06-23, 14:44
Moderator
manamanahs avatar
Radio och Podcast --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2026-06-24, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Sommarpratet:

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2815464

Det första jag reagerade på var språket. Någonting stämmer inte.

36 minuter in i klippet säger Kragh något mycket märkligt: han uttalar Ukraina som UKRAIN, varpå han ganska snabbt uttalar kvinna som KVINN.

Att han säger Adessa (Odessa) och Ukraiiiiina (Ukrajna) är inte konstigt. Han har spenderat mycket tid i Ryssland med omnejd och tycker uppenbarligen att uttalet ska vara som på originalspråket. Men Ukrain???? Kvinn??? Nej, det är något lurt här.

Först trodde jag det var AI. Men det känns långsökt. Vid playback är det tydligt att han meddvetet säger Ukrain och kvinn.

Sedan är det låtarna.... alla väldigt atypiska, skvalmiga discolåtar, liksom hissmusik. Visserligen alla helt OK, och helt okända - nota bene - förutom nån reggaeklassiker om "the African race" som jag kände igen, men inget som jag tänker att en medelålders man av den seriösa sorten lyssnar på.

Så. Finns det ett dolt budskap här?

Vad betyder de förlorade A:na, och vad vill han säga med låtarna? Hittar ni fler anomalier i pratet?

Jag som själv har jobbat nära underrättelsetjänst känner mig säker på min sak: Kragh försöker säga något, mellan raderna. Mannen är döende och har länge forskat om rysk och östeuropeisk ekonomi, politik och historia. Klart han vet saker.

Men jag har haft en tuff dag och är inte på humör för att knäcka koder.

F.ö. har jag alltid varit extremt dålig på just koder, specielkt siffror och bokstäver, trots mitt stora intresse för underrättelse och dolda budskap generellt. Jag hatar matte och har aldrig löst ett sudoku - däremot kan jag känna doften av en begraven hund på mils avstånd. Alla har vi olika talanger.

Låttexten "I'm so glad I joined" (the nånting generation) var det som fick poletten att trilla ner för min del. Det kan inte ha varit en slump att han sa Ukrain och kvinn, väldigt tydligt i samma andetag.

Vad tror ni?
Pratet innehåller hemliga budskap som måste spelas baklänges för att avkodas, testade och det var ganska obehagligt. Det är ett kodat meddelande till Ryssland.
Citera
2026-06-24, 15:55
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Pratet innehåller hemliga budskap som måste spelas baklänges för att avkodas, testade och det var ganska obehagligt. Det är ett kodat meddelande till Ryssland.

Det tror jag däremot inte.

Och självklart har jag redan räknat ut att folk här i tråden kommer försöka lura mig att de hittat dolda budskap som inte finns 🙂

Men jag hoppas att någon faktiskt lyckas få fram något, om det nu var så att han talade kodspråk.
Citera
2026-06-24, 15:58
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Ät era tabletter...
Citera
2026-06-24, 20:47
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BevarsMilderPeng
Ät era tabletter...

Allright. Så vad är din förklaring? Varför säger man "Ukrain" och "kvinn" om man är född i Sverige och dessutom välutbildad - och journalist med mångårig erfarenhet? Råkade han säga fel eller?
Citera
2026-06-24, 21:56
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Citat:
Allright. Så vad är din förklaring? Varför säger man "Ukrain" och "kvinn" om man är född i Sverige och dessutom välutbildad - och journalist med mångårig erfarenhet? Råkade han säga fel eller?

Din lösning är ett hemligt meddelande i det stora fria för alla att höra och koda av?
Citera
2026-06-24, 23:52
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ja. Det blir AA, sedan får man tolka vad AA möjligen står för.
Du märkte att jag nämnde LÅTARNA också?? Man kan säga ganska mycket med 10-15 generiska discolåtar om ingenting, som du säkert förstår. Låttitlar, begynnelsebokstav, tema etc. Bara fantasin sätter gränser.

Citat:
Ursprungligen postat av jarhois
Bra fångat. Jag tror han i kod refererar till vikten av att svenska och danska myndigheter fortsäyter utveckla TRIDON som stöd till ukrainas Anti-aircraft Artillery system
AA står garanterat för Anonyma Alkoholister och inget annat. Låtvalen bekräftar detta om man är lite analytisk.

Citat:
Ät era tabletter...
Ja. Antabus.
Citera
2026-06-24, 23:58
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Din lösning är ett hemligt meddelande i det stora fria för alla att höra och koda av?

Min..... lösning? På vaddå, hur menar du?

Det är ju inte så att jag har försökt lösa ett problem här, utan jag har UPPMÄRKSAMMAT att någonting är skumt med sommarpratet, och givet Kraghs bakgrund så gissar jag att det handlar om ett kodat budskap, ja.

"Det stora fria" är inte så fritt som det kan verka. Ingen bryr sig - förutom den lilla tusendels promille av befolkningen som faktiskt är tränade i att tolka dolda budskap.

1. Vem har sagt att det är sekretessbelagda uppgifter han röjer dvs hemligheter så allvarliga att de inte får se dagens ljus? Det har jag aldrig påstått att han gör. Det kan vara så att han vill säga ett par väl valda visdomsord, men inte till alla, utan bara till dem som verkligen anstränger sig för att lösa koden.

2. Och OM det nu vore något jättejättesuperhemligt, vad tror du att Kragh har att förlora på det? Mannen är döende.

3. Med kod kan man säga precis vad som helst: "Jag älskar min fru", "snälla hitta ett botemedel mot bukspottkörtelcancer", "gå inte på Putins finter" - whatever.

4. Det generella intresset för dolda koder och hemliga budskap är inte skyhögt, vilket bl a kan utläsas av den här tråden. Det är ett mycket nischat specialintresse - inte något som vem som helst kan eller orkar knäcka.

Jag orkar ju inte ens, trots att intresset finns!!!! Att knäcka koder är nämligen ett hårt jobb.

5. Man måste vara oooooerhört nördig för att ens snappa upp ett misstänkt hemligt budskap i ett jävla sommarprat 😁 så nördig är nästan ingen. Jag skulle säga att det krävs en viss kärlek för koder för att över huvud taget notera det.... och ytterligare krävs en hel del passion för att öppna en tråd om det på Flashback.

6. Den kärleken och passionen har jag - och uppenbarligen inte du.

Men shit..... här sitter jag utförligt svarar på alla dina frågor - i punktform dessutom! Och samtidigt undviker du min enkla lilla fråga:

Vad är din förklaring till dessa märkliga felsägningar?

Svara på den först, sedan kan vi snacka vidare.
Senast redigerad av Berit85 2026-06-25 kl. 00:02.
Citera
2026-06-25, 00:06
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
AA står garanterat för Anonyma Alkoholister och inget annat. Låtvalen bekräftar detta om man är lite analytisk.

Ja. Antabus.

Jag har själv tänkt tanken (AA är väl en bra gemenskap, dessutom är de hyperintressanta ur ett underrättelseperspektiv - nu när du nämner det kom faktiskt AA på tal i ett intressant samtal jag hade med Ole Dammegaard för några år sedan), men jag gissar att AA inte är ett fullständigt budskap utan bara en liten del av ett större pussel.

Om AA verkligen är ett budskap, eller del av ett ord, då finns det garanterat mer att hämta i den ljudfilen som ju är ca 1 timme och 30 min lång.
Senast redigerad av Berit85 2026-06-25 kl. 00:28.
Citera
2026-06-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Det är ju bara att du spelar om det baklänges och lyssnar själv, du kommer att bli chockad. Lyssna exempelvis minut 23 och 44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in