2026-06-24, 15:41
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
Som sagt så skulle jag inte ha några problem att bosätta mig där det finns bostäder i närområdet.

Ja vi förstår att du inte skulle ha några problem att bosätta dig i Torslanda så som det ser ut just nu. Innan serverhallen.. Precis som du svarade på här innan.. Men frågan är om du skulle vilja flytta dit efter ljudet ifrån server hallen?...

Sen kan ju du försöka vrida på den frågan för att få den låta bättre för dig själv bäst fan du vill.. Men känns fortfarande som du unviker att faktiskt svara på den enda frågan?

Är det för att vi skulle fatta då att du inte står för det du prackar på alla andra här på riktigt, och att ditt svar är så jävla infantilt och löjligt?
Senast redigerad av buhbye 2026-06-24 kl. 15:50.
Citera
2026-06-24, 15:43
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det låter ju jobbigt. Men ser inte vad det har med Torsboda att göra. Elzon 2, SE2 Sundsvall, producerar ett elöverskott på ca 45 000 000 mwh per år.

Då kanske det inte är lika aktuellt med en amerikansk modell med gasgeneratorer, det är sant. Jag tyckte ortnamnet lät småländskt eller skånskt, och kollade inte upp var det ligger.
Citera
2026-06-24, 15:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
"Affären ger förutsättningar för att datacentret i Torsboda blir ett av världens största i sitt slag. I branschen brukar datacenter med en förbrukning på 50 till 100 megawatt (MW) bedömas som stort, men i Torsboda vill Google, enligt de planer som presenterades i förra veckan, bygga mångfaldigt större – 1 000 MW med sikte på 2 000 MW. Enligt Svenska kraftnät motsvarar det vad en respektive två kärnkraftreaktorer producerar."

"ST har bara kunnat lokalisera ett datacenter som är större, och det ligger i Hohot i inre Mongoliet och byggs av China Telecom"

"Anläggningen i Torsboda kommer att behöva mer el än vad hela länet förbrukar och mer än någon svensk storstad. Behovet är upp till nio gånger större än smältverket Kubal som länge varit en av landets mest välkända storförbrukare el. Kubal har ett effektbehov på omkring 215-230 megawatt, vilket alltså ska jämföras med Googles 1 000 eller 2 000."

https://www.st.nu/sundsvall/nio-kubal-sa-mycket-el-kan-google-ta/?shareSource=sharebutton

https://www.sverigesradio.se/artikel/google-satsning-i-timra-risk-for-farre-jobb

Hur blir det med vattnet då? Några källor i Torsboda? Flera vattenkällor i t ex USA har ju tydligen blivit oerhört drabbade efter dessa datacenters framfart då de gör av med mycket vatten, smutsar ner vattnet och skickar ut det orenat i naturen...
Citera
2026-06-24, 15:52
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjolnirr
Man undrar ju verkligen hur den rödgröna smörjan, med sossarna i spetsen, tänker när dom bedrivit detta. Tvinga på folket en extrem skatt på bränsle och el, samtidigt som alla ska tvingas till att gå över till elbilar etc, lägga ner kärnkraften, bygga vindkraftsparker som till största del ägs av utländska företag, och samtidigt låta utländska företag härja fritt med den lilla el vi lyckas producera. 17,2 BILJONER watt per år för detta spektakel, jo jag tackar jag, förbannade jävla smuts.

Hur tänker du att de rödgröna ligger bakom det här egentligen?
Citera
2026-06-24, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Fast det är väl inte så illa om extremt kvalificerade människor flyttar till Sverige? Det är ju tvärtom exakt den invandring vi ska ha.

Nä men det gynnar ju knappast den nämnda byn.

Jag har svårt att se något annat än nackdelar med att ha det bygget här. Jänkarna kan väl bygga sina datacenter i sitt eget jävla land? Alla som mor i närheten av ett verkar ju hata det.
Citera
2026-06-24, 16:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Nä men det gynnar ju knappast den nämnda byn.

Experter har oftast höga löner och har därför också mer pengar att spendera t.ex. i de lokala butikerna eller till att bygga om huset. De betalar också mer i skatt, dvs ökade skatteintäkter för kommunen. Därtill startar de ibland nya företag som i sin tur ger nya högavlönade jobb samt kringtjänster till det osv.
Citera
2026-06-24, 16:27
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugg.och.jenka
Och jag som tyckte att vindsnurrefarmar var det mest idiotiska man kunde ge grönt ljus för. I skenet av "AI"-datacenter så verkar det som rent genialiskt.

Nog för nytt område för att ha kommit fram till något. Men att särskrivare är korkade är sedan gammalt.

Hahaha
Citera
2026-06-24, 16:30
Medlem
Citat:
Experter har oftast höga löner och har därför också mer pengar att spendera t.ex. i de lokala butikerna eller till att bygga om huset. De betalar också mer i skatt, dvs ökade skatteintäkter för kommunen. Därtill startar de ibland nya företag som i sin tur ger nya högavlönade jobb samt kringtjänster till det osv.

Snacka om klen tröst
Citera
2026-06-24, 16:31
Medlem
barkeepers avatar
Citat:

OM det blir så (och det tror jag inte, men vi får se) så blir plötsligt bostäderna för dyra för de vanliga människorna som bor i området nu.

Men troligare är ju att det inte behövs mycket människor alls för att driva en AI anläggning, så d blir nog ingen större skillnad. Förutom priset på el då.

Visst, det finns överproduktion i Sverige, men det är säsongsberoende, och även beroende på underhållsscheman för våra kärnkraftverk.
Citera
2026-06-24, 16:39
Medlem
mjolnirrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Hur tänker du att de rödgröna ligger bakom det här egentligen?

Vadå hur jag tänker? Det är fakta
Citera
2026-06-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Ja vi förstår att du inte skulle ha några problem att bosätta dig i Torslanda så som det ser ut just nu. Innan serverhallen.. Precis som du svarade på här innan.. Men frågan är om du skulle vilja flytta dit efter ljudet ifrån server hallen?...

Sen kan ju du försöka vrida på den frågan för att få den låta bättre för dig själv bäst fan du vill.. Men känns fortfarande som du unviker att faktiskt svara på den enda frågan?

Är det för att vi skulle fatta då att du inte står för det du prackar på alla andra här på riktigt, och att ditt svar är så jävla infantilt och löjligt?

Torsboda, inte Torslanda. Återigen, det finns inga bostäder i Torsboda industripark och jag ser ingen anledning att bygga det heller när det finns gott om bostäder och tomter några minuter därifrån, där jag gärna skulle bo och jobba på Google.

Googles etablering välkomnas av Timrås invånare. Även om det inte blir 500 jobb så blir det åtminstone fler än nu. Det som är löjligt är att du uttalar dig om något du inte har någon som helst aning om. Har du ens varit i Västernorrland? Du är ju uppenbarligen inte uppvuxen i Sverige. Så i vems sak talar du? The american protectionism?
Citera
2026-06-24, 16:47
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Torsboda, inte Torslanda. Återigen, det finns inga bostäder i Torsboda industripark och jag ser ingen anledning att bygga det heller när det finns gott om bostäder och tomter några minuter därifrån, där jag gärna skulle bo och jobba på Google.

Aa, just det, Torsboda var det ja... Och du har fortfarande inte svarat på min enda fråga om du skulle villja bo i Torslanda efter denna serverhallens uppstart?

https://www.youtube.com/shorts/9ByT2TU02DM?feature=share

Du undviker att svara på den frågan nu för tredje gången, så jag antar att du aldrig skulle kunna stå ut med det du andra "lär"?

Vad som är löjligt är att dina manipulationstekniker fungerar säkert och hör typ hemma på ett dagis.. Men det blir rätt cringe när du förmodligen är äldre här än 5?

Citat:
Googles etablering välkomnas av Timrås invånare. Även om det inte blir 500 jobb så blir det åtminstone fler än nu.

Jasså, har Timrås invånare fått veta att det inte kommer bli några 500 jobb till dem? Utan att det kommer gå till någon färdigutbildad indier så google ska slippa utbilda några folk nu här?

Och vet dom om att efter att serverhall är färdigbyggd och klar. Så kommer hälften utav alla jobb försvinna. Då det kräver cirka 50-150 pers att dra en serverhall?

Så Timrås invånare kommer sitta precis där dom redan är nu efter det där.. Men med lite högre räkningar och noise pollution in i örat..
Senast redigerad av buhbye 2026-06-24 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in