2026-06-24, 14:30
Medlem
Berias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan du på ett enkelt sätt förklara för mig varför denna billiga el i norr nödvändigvis ska skickas vidare?
Jag tolkar detta som att det finns en semipervers längtan över att få "skicka" denna el till kontinenten. Det är i praktiken vad ett skickande innebär. Danmark och Tyskland kommer att tacka och ta emot.

Är det inte mer rationellt att använda elen på plats i.st.f att bygga ut transmission för många tiotals miljarder kr? Om det dessutom finns lokala köpare till elen så är det väl helt ok? Elen stannar och används i vårt fosterland.

Att Irland, Amsterdam och Singapore har blivit avvaktande till ev. datahallar är lätt att förstå. Det är bara att ta fram kartboken från 4:de klass i mellanstadiet och studera den en stund så inser man den geografiska verkligheten. Det är olika förutsättningar helt enkelt. Att ens nämna Amsterdam eller Singapore i samma elproduktionssammanhang som mellannorrland väcker enbart löje.

Fast nu gör du det lite väl enkelt för dej.

Ingen har sagt att elen "nödvändigtvis" ska skickas till Tyskland. Poängen är att elen är en knapp resurs i ett nationellt elsystem. Alternativet till Google är inte bara export till kontinenten, utan också svensk industri, elektrifiering, hushåll, lägre prispress söderut och bättre marginaler i systemet.

Att använda el lokalt kan absolut vara rationellt. Men då måste man fråga vad man får tillbaka per MW. Om en verksamhet tar 1000 till 2000 MW och ger några hundra jobb, begränsad skatt och stor risk att vinsten bokas någon annanstans i koncernen, då är det inte självklart att detta är bättre än överföring, export eller annan industri. Att elektronerna råkar stanna i "fosterlandet" gör inte affären svensk om värdet hamnar i Googles globala AI-maskin.

Transmission norr till söder är inte någon pervers längtan efter att glädja danskar och tyskar. Det är för att Sverige inte består av enbart Mellannorrland. Befolkning, industri, försvar, bostäder och effektbehov finns också i SE3 och SE4. Ska man ha ett land som håller ihop kan man inte säga att elen i norr bara är lokal lekstuga så fort en amerikansk jätte vill parkera sina serverhallar där.

Och jämförelsen med Irland, Amsterdam och Singapore handlar inte om att de har samma geografi som Timrå. Självklart har de inte det. Poängen är att andra länder har upptäckt samma grundproblem, datacenter kan ta enorm effekt och ge ganska lite tillbaka lokalt. Därför börjar man ställa krav vilket inte är inte löjeväckande utan normalt vuxet agerande.
Citera
2026-06-24, 14:30
Medlem
Hegamons avatar
Kan dom inte bara smälla upp ett kärnkraftverk bredvid datorcentret? Sedan löper alltid ett datorcenter risk för att bli sönderskjutet den dagen vi tappar kontrollen över AI.
Citera
2026-06-24, 14:31
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
Tror du på riktigt att det är 500 från Timrå som kommer få jobb ?
I slutändan är de kanske 5:
Bygget av centralen kommer man ta in indier eller kineser
Grunden stommen polaker
Vad trodde du dessa 500 skulle jobba med på en datacentral ?

Tvivlar på att det är 5 jobb men ja, du har rätt.
Citera
2026-06-24, 14:47
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tvivlar på att det är 5 jobb men ja, du har rätt.

Vi kan ju säga att det är typ fem...

20–50 personer för mindre till medelstora anläggningar.
50–100 personer för större anläggningar.
Några hundra personer för riktigt stora campus med flera byggnader.

Och ska det vara positivt för torslanda att kunna ge någon lite mera jobb.. Och det ska bli till någon vinst. Då behöver de som jobbar där också bo i området...
Om för många arbetare är tillfälligt inhyrda från andra ställen så kommer en majoritet av deras inkomst faktiskt också lämna landet.
Citera
2026-06-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Tänker att det här ljudet borde faktiskt påverka hela djurlivet? Lär ju bli ganska jävla fågeltomt..

https://www.youtube.com/shorts/9ByT2TU02DM?feature=share

Era planer blir nog Torsboda invånare väldigt glada på! Kommer du själv typ kunna ta och tänka dig att flytta lite närmare? Eller är det bara något andra ska behöva bo kring?

En informativ video som inte handlar om Torsboda. Torsboda är varken ett bostadsområde eller ett grönområde. Det är som sagt en industripark som ligger intill en flygplats och E4:an.

Det finns väldigt fina områden att bo i närområdet. Jag skulle gärna bosätta mig där. Och det finns stora skogsområden för djuren. Kolla på Google..
Citera
2026-06-24, 14:50
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
En informativ video som inte handlar om Torsboda.

Nej precis. Videon visar ljudet från ett AI-datacenter inne i USA. Du har uppfattat det korrekt.
Enligt kartan. (Google maps som Du ju tipsade om här innan...) Så är det dära mycket riktigt inte Torsboda, utan det är USA.

Kan också vara en tell att dom inte håller på att prata svenska.
Men jag gissar på att du listade ut allt detta utan att behöva googla till det själv?

Och det är kopplat till tråden eftersom att de nu planerar att ställa upp "världens största" datacenter nu i Torsboda?

Skulle du bosätta dig eller vilja bo som han gör i videon?
Senast redigerad av buhbye 2026-06-24 kl. 14:55.
Citera
2026-06-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Fast nu gör du det lite väl enkelt för dej.

Ingen har sagt att elen "nödvändigtvis" ska skickas till Tyskland. Poängen är att elen är en knapp resurs i ett nationellt elsystem. Alternativet till Google är inte bara export till kontinenten, utan också svensk industri, elektrifiering, hushåll, lägre prispress söderut och bättre marginaler i systemet.

Att använda el lokalt kan absolut vara rationellt. Men då måste man fråga vad man får tillbaka per MW. Om en verksamhet tar 1000 till 2000 MW och ger några hundra jobb, begränsad skatt och stor risk att vinsten bokas någon annanstans i koncernen, då är det inte självklart att detta är bättre än överföring, export eller annan industri. Att elektronerna råkar stanna i "fosterlandet" gör inte affären svensk om värdet hamnar i Googles globala AI-maskin.

Transmission norr till söder är inte någon pervers längtan efter att glädja danskar och tyskar. Det är för att Sverige inte består av enbart Mellannorrland. Befolkning, industri, försvar, bostäder och effektbehov finns också i SE3 och SE4. Ska man ha ett land som håller ihop kan man inte säga att elen i norr bara är lokal lekstuga så fort en amerikansk jätte vill parkera sina serverhallar där.

Och jämförelsen med Irland, Amsterdam och Singapore handlar inte om att de har samma geografi som Timrå. Självklart har de inte det. Poängen är att andra länder har upptäckt samma grundproblem, datacenter kan ta enorm effekt och ge ganska lite tillbaka lokalt. Därför börjar man ställa krav vilket inte är inte löjeväckande utan normalt vuxet agerande.

Där faller hela ditt resonemang. Elen är inte längre en del i ett nationellt elsystem. Elsystemet är nu mera internationell vilket tydligt avspeglas i att elpriset inom SE4 är så gott som alltid är i harmoni med elpriset i DE eller DK. Den nationella kopplingen mellan ex. SE1 och SE4, vad anbelangar elpriset, är så gott som obefintlig så länge som jag har tagit del av elhandeln. Jag kan således inte se framför mig hur Preben eller Hänsel ska kunna ta del av elen i SE4. Några sådana stopp finns inte.
Citera
2026-06-24, 15:12
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Det är ju inga jobb som lokalbefolkningen kommer kunna ta utan snor-kvalificerade tjänster som de kommer behöva importera folk för att fylla.

Fast det är väl inte så illa om extremt kvalificerade människor flyttar till Sverige? Det är ju tvärtom exakt den invandring vi ska ha.
Citera
2026-06-24, 15:19
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Fast det är väl inte så illa om extremt kvalificerade människor flyttar till Sverige? Det är ju tvärtom exakt den invandring vi ska ha.

Varför utgår du från att de skall flytta till? De flesta som kommer hit för jobb och utbildning, tar det dom ofta kan för att få en utbildning och sedan drar..

Men du räknar alltså med att om vi har tur kanske en hel stannar?

Samtidigt som 31 000 etniskt Svenska går arbetslösa.. Och ännu mera om vi nu ska räkna in alla invandrare och europeer..

"Men en kanske kan få jobba" Nice... Tänkte inte så långt antar jag?..
Citera
2026-06-24, 15:31
Medlem
Berias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Där faller hela ditt resonemang. Elen är inte längre en del i ett nationellt elsystem. Elsystemet är nu mera internationell vilket tydligt avspeglas i att elpriset inom SE4 är så gott som alltid är i harmoni med elpriset i DE eller DK. Den nationella kopplingen mellan ex. SE1 och SE4, vad anbelangar elpriset, är så gott som obefintlig så länge som jag har tagit del av elhandeln. Jag kan således inte se framför mig hur Preben eller Hänsel ska kunna ta del av elen i SE4. Några sådana stopp finns inte.

Nej, där faller inte resonemanget. Du beskriver bara marknaden och låtsas att den fysiska elen därmed upphört att existera.

Ja, Sverige är ihopkopplat med Europa. Självklart. Men det betyder inte att överföring inom Sverige är irrelevant. Tvärtom är hela poängen med elområdena att det finns flaskhalsar. Om kopplingen mellan SE1, SE2 och SE4 vore "så gott som obefintlig" i meningen att den saknar betydelse, varför tror du då Svenska kraftnät lägger enorma pengar på att förstärka stamnätet norr till söder?

SE4 ligger ofta nära DK och DE i pris just därför att södra Sverige är hårdare kopplat mot kontinenten och inte får ner tillräckligt med billig el från norr. Det är inte ett argument mot mer svensk överföring. Det är ett argument för att flaskhalsarna spelar roll.

Och nej, alternativet till Google är fortfarande inte bara att Preben och Hänsel får elen. Alternativet är att överskottet i norr kan användas till svensk industri, nya etableringar, elektrifiering, lägre tryck i södra Sverige, exportintäkter eller bättre marginaler i systemet. Google är bara en möjlig användare, inte någon naturkraft som automatiskt är bästa användningen av 1000 till 2000 MW.

Att elen förbrukas "på plats" gör inte affären rationell per automatik. Det beror på vad Sverige får tillbaka. Om en amerikansk techjätte får låsa upp effekt motsvarande en eller två reaktorer, medan vinsten hamnar i global AI och koncernstrukturer, då räcker det inte att säga "elen stannar i fosterlandet". Det är lite väl mycket flaggviftande för något som i praktiken kan bli billig svensk infrastruktur åt Google.

Så ja, använd gärna elen lokalt. Men då ska man också kunna visa att lokal användning ger bättre svensk nytta än andra alternativ. Det är den frågan du hoppar över.
Citera
2026-06-24, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Nej precis. Videon visar ljudet från ett AI-datacenter inne i USA. Du har uppfattat det korrekt.
Enligt kartan. (Google maps som Du ju tipsade om här innan...) Så är det dära mycket riktigt inte Torsboda, utan det är USA.

Kan också vara en tell att dom inte håller på att prata svenska.
Men jag gissar på att du listade ut allt detta utan att behöva googla till det själv?

Och det är kopplat till tråden eftersom att de nu planerar att ställa upp "världens största" datacenter nu i Torsboda?

Skulle du bosätta dig eller vilja bo som han gör i videon?

Som sagt så skulle jag inte ha några problem att bosätta mig där det finns bostäder i närområdet. Vad är ditt problem? Är det oron över fåglarna runt Midlanda och Deltavägen? De undviker oftast flygplatser och motorvägar. Eller är du besviken över att Google inte valt ett område som du kan dra nytta av? Eller har du något emot Timrå?
Citera
2026-06-24, 15:39
Medlem
mjolnirrs avatar
Man undrar ju verkligen hur den rödgröna smörjan, med sossarna i spetsen, tänker när dom bedrivit detta. Tvinga på folket en extrem skatt på bränsle och el, samtidigt som alla ska tvingas till att gå över till elbilar etc, lägga ner kärnkraften, bygga vindkraftsparker som till största del ägs av utländska företag, och samtidigt låta utländska företag härja fritt med den lilla el vi lyckas producera. 17,2 BILJONER watt per år för detta spektakel, jo jag tackar jag, förbannade jävla smuts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in