2026-06-24, 15:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Va?

De ville laga mat.
Också får man tänka på det var lite annorlunda med margarin då och flitigt använd produkt.
Citera
2026-06-24, 15:24
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Också får man tänka på det var lite annorlunda med margarin då och flitigt använd produkt.

Ja. Att sitta och klaga nu är patetiskt.
Citera
2026-06-24, 15:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ja. Att sitta och klaga nu är patetiskt.
JO, helt klart.

Sen att inte förstå att det är reklam är en intressant del också, och även om margarin är en substandard ingrediens.
Så skulle jag säga att det funkar nog, kommer aldrig testa dock, men tror helt klart att det är gott.
Men såklart, smör hade varit godare, men skulle nog sett majonnäs med pepparrot som lite godare.
Eller kanske kräm fräs och pepparrot.
Citera
2026-06-24, 15:33
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Var Tore Wretman som 50-årig gubbe år 1966 en fattig man som behövde sälja sig som en hora för att överleva?

Leif Mannerström är förresten en annan äcklig skitgubbe som jag inte alls tycker om.

Ja, antagligen, inte så annorlunda än att Pernilla Wahlgren var ansiktet för Dumleklubben på 80-talet och nu gör reklam för Priorin till håret.
Citera
2026-06-24, 15:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Plankstek. Plankan gör att biffen smakar grillat.
Planksteken kommer ifrån Ungern, vad Tore gjorde var att servera den med potatismos eller duchesse som Tore kallade den, samt bea.

Den ger inte direkt mycket grillsmak då steken tillreds separat, man stoppar in plankan i en salamander några minuter innan servering, bean läggs på efteråt.
Det är mest en presentations grej att få lite griljerade ränder på det uppvärmda potatismoset.
Det som möjligen tillreds är tillbehören som parmensantoppad tomat och bacon rullade haricots verts.

Tores version av planka är ju sunkpizzeriornas paradrätt idag.
Senast redigerad av Giant Squid 2026-06-24 kl. 15:37.
Citera
2026-06-24, 15:48
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men samtidigt fanns denna reklam redan 1977... Det var tydligen inget för kockarna då
Citera
2026-06-24, 15:49
Medlem
vichy6s avatar
De kvinnor som bakade använde smör.

Detta är som sagt reklam.
Citera
2026-06-24, 15:50
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Planksteken kommer ifrån Ungern, vad Tore gjorde var att servera den med potatismos eller duchesse som Tore kallade den, samt bea.

Den ger inte direkt mycket grillsmak då steken tillreds separat, man stoppar in plankan i en salamander några minuter innan servering, bean läggs på efteråt.
Det är mest en presentations grej att få lite griljerade ränder på det uppvärmda potatismoset.
Det som möjligen tillreds är tillbehören som parmensantoppad tomat och bacon rullade haricots verts.

Tores version av planka är ju sunkpizzeriornas paradrätt idag.

Du tycker han var dålig?
Citera
2026-06-24, 15:53
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja, antagligen, inte så annorlunda än att Pernilla Wahlgren var ansiktet för Dumleklubben på 80-talet och nu gör reklam för Priorin till håret.
Jag tror inte att Tore Wretman var särskilt fattig år 1966 då han gjorde reklam för margarin. Det här kan man på internet läsa om Tore Wretman:

"Tore Wretman var en mycket framgångsrik och välbärgad affärsman, men han byggde sin förmögenhet själv. Han var dock släkt med den judiska familjen Bonnier genom sin mor, och växte upp i en finare familj som skilsmässobarn med en delvis brokig bakgrund."
Citera
2026-06-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Noyman
Teflon fanns inte 1966.
Jag gissar att det är emaljerad stålplåt, typ Kockums.
Det är ju en vanlig tallrik som han har lagt upp de färdigstekta hamburgarna på för att det ska se snyggare ut på tv. Stekpanna i gjutjärn står bredvid i vilken äggen steks.

För övrigt är Tore Wretmans Husmanskost den enda kokbok som behövs men hamburgare i Sverige på 60-talet är väl knappast något som står sig idag.
Citera
2026-06-24, 16:10
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag har alltid tänkt att Tore Wretman var lite sämst. All mat som jag har sett honom laga har jämt sett så osmaklig och äcklig ut. Kunde verkligen den där gubben laga mat? Här gör han hamburgare mer värdelöst än vad ett normalbegåvat 7-årigt barn idag skulle kunna göra:

https://www.youtube.com/watch?v=eC3JGxeVF_U

Bröd, margarin, kött, stekt ägg och kalla tomater. Imponerande? Not.

Var Tore Wretman bara stor i Sverige på den tiden därför att Sverige då var ett U-land när det gällde mat?
Vad skulle ni på en restaurang idag betala för den där "mästerkockens" hamburgare?

1960-talet i Sverige var en äcklig tid.

Det enda som Tore körde på med och som jag inte skulle ha på en burgare är i så fall ägget, men det funkar det med. Pepparrot kan faktiskt vara riktigt smarrigt nedrört i bearnaisesås. Jag saknar dock lite grönt och det viktigast av allt på en burgare, lök.

Alla som lägger på Kavlis (eller liknande) hamburgerdressing räcker upp en hand och är diskvalificerade från fortsatta inlägg.
Citera
2026-06-24, 16:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Men samtidigt fanns denna reklam redan 1977... Det var tydligen inget för kockarna då
Svårt och förstå vad du menar, då detta är en annan reklam och just för margarin.
Och ser inget konstigt att det finns reklam även för smör.

Och inget i detta berättar att smör var inget för kockar är värt och notera.
Men de hånade margarin helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in