Citat:
När jag gick kurs på tunnelbanan för 30 år sedan hade man en (1) utrymningsövning. Anledningen är att det sker oerhört sällan. I 99% av fallen pajar inte tåg så att de blir stående, utan kan ta sig till en plattform. Sen utrymmer man tåget. Jag har sett det ske vid bränder, rökutveckling och alla möjliga omöjliga scenarion. Tåget tar sig till plattform. Jag har haft spårhinder och fått vända tåget. En av anledningarna till att man inte får ha cykel på tunnelbanan är att om den fastnar på spåret så kan den kortsluta strömmen och tåget. Det är alltså säkrat sedan 50 år tillbaka för de allra vanligaste bekymren man har.
Det är just därför man har en plan. Vad gör vi om ett tåg fastnar mellan två stationer? Vad gör föraren, vad gör trafikledningen, vad gör den utryckande personalen?
Dessutom övar man. Till exempel på en stor passagerarfärja har man regelbundet en storövning därför att allt skall fungera om färjan faktiskt måste evakueras. I en stor passagerfärja har alla också en viss roll, till exempel skall ordningsvakterna tömma arresten.
Dessutom övar man. Till exempel på en stor passagerarfärja har man regelbundet en storövning därför att allt skall fungera om färjan faktiskt måste evakueras. I en stor passagerfärja har alla också en viss roll, till exempel skall ordningsvakterna tömma arresten.
På järnväg är det betydligt vanligare med vagnfel mellan två stationer, då det kan vara 20 minuter till en plattform. Därmed har man evakueringsövningar årligen. Det sker också mer eller mindre en eller två gånger i veckan över hela landet.
Med "facit" i hand (jag vet inte om det är sant vad SVT skriver, för det är mycket "sanningar" som spridits på sociala medier som man kan avskriva som effektsökeri) om tåget stod med en vagn inne på plattform, så är det förstås direkt utvecklingsstört att inte utrymma den när man vet att tåget ändå kommer utrymmas om man får fram det till plattformen. Jag tvivlar därför på att SVT beskriver detta korrekt.
Men om den inte gjorde det, så var det ett fel som inte ska hända. På motorvagn på järnväg har man dessa problem ibland, och man kan med lite tur få igång tåget på 20-40 minuter med lite tips och tricks, men Tunnelbanor är byggda annorlunda, och det uppstår ett säkerhetsfel som inte ska kunna hända. Vad man kallar allvarligt tillbud innan det kan avskrivas när det är utrett om det kunde föreligga fara eller ej.
Det är fullt möjligt i ett sådant scenario att det blir dålig kommunikation, för många kockar i soppan o s v. Delvis för att man var tvungen att få dit personal som vanligtvis tar sig dit inom SL, där stor del av innerstadstrafiken var satt ur spel för en massa löpare.
Vid brand, som kan anses vara ett liknande scenario, utses en förbindelseman mellan interna och yttre aktörer. I detta fall fanns inga yttre aktörer, vilket faktiskt kan skapat mer oreda än det behövde.
Men, vad folk inte tycks förstå, är att dessa saker sker oerhört sällan. Jag har under mina femton år aldrig haft en evakuering, och min pappa berättade om en på 70-talet. Då hade jag inte träffat någon i tjänst som varit med om någon. Så din begäran om "förberedelser" blir lite som att säga "Hur kunde Estonia sjunka efter allt vi vet från Jan Heweliuz".
Om specifikt detta fel sker igen, kommer den här typen av evakuering garanterat ske fortare. Men det kan ju uppträda ett helt annat fel om 8 år som skapar samma typ av oreda där man missbedömer vissa saker och tredje part blir lidande.