2026-06-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Åldersgränsen måste självklart vara samma som myndighetsåldern. Är man myndig så är man. Finns riskfaktorer inom alla möjliga åldersspann. Myndiga individer har ett ansvar att ta hand om sig själva.
Jag tycker man ska lyssna på vetenskapen jag. Men en åldersgräns på 18 är bättre än nu, när det inte finns någon åldersgräns alls.
Citera
2026-06-24, 13:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Även jag noterar att det är ett uppenbart cirkelargument.

Homosexualitet var en gång i tiden olagligt i Sverige. Var man då en olämplig bilförare om man hade legat med någon av samma kön?
Inte direkt så det påverkar din bilkörning nämnvärt förutom om du blir avsugen under bilfärden, då träder andra lagar in om det inte skulle råka bli tvärstopp
Citera
2026-06-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Alla som begår trafikbrott över en viss gräns tappar körkortet, gränsen för narkotika är 0.Gränsen för hastighetsöverträdelse än är lite beroende på var? Vanligen 30 för fort

Tänkte inte svara dig mer, men eftersom du verkar kammat dig och inte kommer med personangrepp som för några dagar sedan så låt gå.

Så att det är på det viset är ditt argument för att det ska vara på det viset?

Ser du inte att du för ett cirkelresonemang?
Citera
2026-06-24, 13:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Men du vill ju inte bara införa skyddande åtgärder så som hjälm, utan du vill förbjuda och kriminalisera mopedkörning helt och hållet.
Ingen ska få ta en drog (förutom alkohol) i rekreationellt syfte enligt dig, baserat på att det kan medföra vissa risker. Det är något helt annat än att lagstifta om hjälm.

Vem diskuterar du med nu? Vem har pratat om fett?
Fetma till följd av en pissig diet (du vet, massor av tårta), dödar fler människor än vad knark gör.

Jag förstår att du fortsätter undvika att ge ett rakt svar på frågan. Applicerar man dina resonemang på andra saker än droger ser nog t.o.m du hur urbota dumt det blir.
Fett dödar men fett ger även liv så jämförelsen med cannabis haltar, cannabis är en drog som inte behövs. Jag har levt hela mitt liv utan cannabis och det har gått utmärkt tack. Jag verkar tvärtom nöjdare än de flesta i den här deppiga knarkartråden iallafall.
Citera
2026-06-24, 13:46
Medlem
Citat:
Inte direkt så det påverkar din bilkörning nämnvärt förutom om du blir avsugen under bilfärden, då träder andra lagar in om det inte skulle råka bli tvärstopp
Det är ju fortfarande "Brist på vandel och respekt för lagar."

Att röka en holk och sedan vänta några dagar innan körning är heller ingenting som påverkar din bilkörning.
Citera
2026-06-24, 13:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Naloxon, sprututbyte, lågtröskelmottagningar finns redan i många kommuner i Sverige men annars har du en poäng!

Bodde bredvid ett ställe där man kunde få rena sprutor. Det som hände var att pundarna sköt upp i närliggande buskar och dungar ofta intill dagis. Vi ska självklart gå ett steg längre som ett antal länder i Europa där pundarna får injicera inne på kliniken. Då är de nära vården om nåt skulle gå fel och nålar och döda/halvdöda pundare minskar ute bland vanligt folk.

Och SJÄLVKLART ska vi legalisera att ha ett visst ämne i kroppen. Det är typ bara Sverige i hela världen som har denna idiotlag.
Citera
2026-06-24, 13:48
Medlem
Mjälls avatar
Citat:

Homosexualitet var en gång i tiden olagligt i Sverige. Var man då en olämplig bilförare om man hade legat med någon av samma kön?

Såna frågor bör ställas oftare av personer som tenderar att anta att lagar är rimliga per definition, till och med i en diskussion som uttryckligen handlar om att ifrågasätta rimligheten i en viss lag.

Men det är väl just oförmågan till reflektion som lett dem in på sådana tankespår...
Citera
2026-06-24, 13:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Som jägare kan jag tappa vapenlicensen och gevären om jag slår dig på käften. Då anses jag som olämplig.

Blir du LOB´ad på stan för du kramar en lycktstolpe kommer körkortet ifrågasättas, dock ovanligt det tas efter första gången.
Citera
2026-06-24, 13:50
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Fett dödar men fett ger även liv så jämförelsen med cannabis haltar, cannabis är en drog som inte behövs. Jag har levt hela mitt liv utan cannabis och det har gått utmärkt tack. Jag verkar tvärtom nöjdare än de flesta i den här deppiga knarkartråden iallafall.
Ingen skrev något om att förbjuda fett, återigen.

Jämförelsen var med skräpmat som t.ex tårta. Det behövs inte heller, precis som cannabis inte behövs. Hur kan du ha så svårt att förstå?
Citera
2026-06-24, 13:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Åldersgränsen måste självklart vara samma som myndighetsåldern. Är man myndig så är man. Finns riskfaktorer inom alla möjliga åldersspann. Myndiga individer har ett ansvar att ta hand om sig själva.
Finns ju en enorm mängd åldersgränser i Sverige, t.ex får du övningsköra bil när du är 17.5 år, du får inte köpa alkohol på systemet före 20, inte köra tung motorcykel före 20, köra buss när du är 21, sterilisera sig när du är 25, ta ut pension när du är 55, kan tvingas från jobbet vid 68.

Kanske kan man tänka sig cannabisgräns vid 25.
Citera
2026-06-24, 13:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ingen skrev något om att förbjuda fett, återigen.

Jämförelsen var med skräpmat som t.ex tårta. Det behövs inte heller, precis som cannabis inte behövs. Hur kan du ha så svårt att förstå?
Tårta behövs när man fyller år. Det hade du vetat om någon firat dig.
Citera
2026-06-24, 13:53
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Alla som begår trafikbrott över en viss gräns tappar körkortet, gränsen för narkotika är 0.Gränsen för hastighetsöverträdelse än är lite beroende på var? Vanligen 30 för fort

Tänkte inte svara dig mer, men eftersom du verkar kammat dig och inte kommer med personangrepp som för några dagar sedan så låt gå.

Du verkar inte fatta. Vi bad dig ange rimliga skäl till att man inte ska få ha körkort om man ibland använder cannabis, men inte kör rattonykter.

En lag bör vara baserad på rimliga skäl. Att någonting redan står i en lag är inte ett rimligt skäl. Förstår du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in