Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherClark
Du målar upp en samhällsmodell som påminner om den sortens uppfostran och regler man sätter upp för lågstadiebarn. Resonerar du på samma sätt om allt som innebär en risk? Ska staten även motverka tex. bilkörning, skidåkning, kampsport, skadligt hög volym i hörlurar, godisbitar som är så stora att de kan fastna i halsen osv?
Du kanske kan lägga din förmögenhet på att skapa ett självstyrande reservat i danderyd. Där skulle du ostört kunna sitta i en bunker iklädd hjälm och flytväst framför eldstads-dvd på TVn och suga på klämmisar. Sounds good right?
Det är riktigt att jag ser en samhällsutveckling där mer och mer blir förbjudet, t.ex internet. Cykelhjälmar fanns inte när jag var liten, nu är det lag för barn. Barn kunde köa cigaretter när jag var lite, det går inte nu. Inte för att samhället blivit fegare, utan därför att det kommer fler och fler uppfinningar som ger oss nackdelar.
Ett samhälle som bryr sig om sina barn förbjuder internet och påtvingar cykelhjälm. Det är samhället som INTE förbjuder (du?) som inte bryr sig om människor.
Men det är helt OK att du har som livsåskådning att stora företag ska ta över allas liv. Jag tror du kommer att ändra dig när du ser effekterna. T.ex kommer du när du får barn att vilja att dina barn umgås med dig och inte med sin mobil. Och du kommer att införa förbud.