Du har rätt i sak men tappar skärpa med sidospåren.
Barn som boffar torrschampo, lim, bensin, butan eller använder lustgas visar exakt varför svensk ruspolitik är så ologisk. Samhället stirrar sig blint på vissa substanser, medan andra farliga rusmedel finns i badrumsskåp, garage, kiosker och nätbutiker.
Det avslöjar hyckleriet, att politiken handlar ofta mer om moral än om faktisk risk.
Men det betyder ju inte att boffning ”trumfar” narkotikapolitiken. Det visar tvärtom samma problem. När unga söker rus hjälper det inte att ropa hårdare, skämmas mer eller låtsas att förbud löser allt. Då krävs riskminskning, vuxennärvaro, snabb vård, smart reglering och tydliga gränser.
Jämförelserna med rasism och Nixon gör däremot argumentet sämre. De låter mer som vrede än analys. Om målet är färre döda barn, färre skador och mindre pengar till kriminella, måste politiken bedömas efter resultat – inte efter gamla känslor.
Barn ska skyddas från farliga rusmedel oavsett om de kommer från langaren, Systembolaget, nätapoteket, bensindunken eller torrschampoflaskan.
Det är den smarta linjen, med mindre moralteater, mer samhällsnytta.
Citat:
Ursprungligen postat av
engammalfisk
En sak som trumfar det där i prioritet & etos är att barn dör av boffning, torrshampoo, lim, bensin, butan gas, lust gas.
Statsministern med anhang & 90% av samhället är OK med att barn dör så länge en del förvägras stunder av välmående.
Det verkar vara som med hatet mot negrer, helt oproportionerligt & utan grund utöver att sydstatarna i USA blev ledsna i ögat när de inte fick ha slavar längre, de startade drevet & sen är det papegojor som fört det vidare, samma med ex-potus Richard Nixon & hans krig emot knark. Det är iaf en teori.
Egentligen bryr jag mig inte då rusdrycker inte funkar på mig så då gör väl inte knark det heller men Spocken i mig vaknar när det är något som är ologiskt.