2026-06-24, 12:51
  #570709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det största problemet med flamingo är inte sprängkraften utan dess i nuläget ganska kassa CEP.
Verkligheten är tvärtom "kamrat". I nuläget.
På Ryska drönare stämmer det.
Ukrainska drönare har mycket goda resultat vilket de flesta kunnat konstatera via mängden av skickligt utslagna ryska militära mål.
"Hur det fungerar: CEP definieras som radien av en cirkel, centrerad runt målet, där 50 procent av ammunitionen förväntas träffa. Om en drönare har en CEP på 5 meter, innebär det att hälften av alla träffar landar inom en radie av 5 meter från målet."
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2026-06-24 kl. 13:05.
Citera
2026-06-24, 13:00
  #570710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Nej det tycker jag inte är ok. Men det var för tre år sen. Men hans sits är ju 'omöjlig'. Skulle inte han vara utrikesminister kunde det varit ändå värre.
Och senare har ju Putin själv sagt att det är han som personligen gett ordern att gå in i Ukraina.
Lavrov ger i alla fall intrycket av att ha integritet.

Men om man vill vara hårfin, vilket jag inte tycker man ska, så betyder ordet krig att någon anser det råder krigstillstånd mellan två stater. Och det finns krigstillstånd i historien, men som aldrig utlöst någon strid. Så det kan vara sådana hårklyverier som den gode Lavrov ägnade sig åt. Men som sagt inget som jag tycker man ska.
Du pratar smörja "kamrat". Som inte handlar om verkligheten.
Invaderar man fullskaligt sin fredliga granne, som Ryssland gjort, och storskaligt börjar mörda, skada och lemlästa och förstöra deras civila infrastruktur genom omfattande krigsbrott, som denna tråd handlar om skall man lagföras för det.
Vilket kommer att ske. Putin, Lavrov, Peskov, Medvedev med flera står först i kön.
Citera
2026-06-24, 13:14
  #570711
Medlem
Nytt ryskt gnäll:
Ett av de ryska flygbolagen klagade över den kritiska situationen med bränsleförbrukningen.
Andriy Muravsky — 24 juni, 13:47

"Flygbolaget Azimut, som flyger i Rostov vid Don, har slagit larm på grund av en akut brist på flygbränsle i de södra delarna av Ryssland."

Detta rapporterar den ryska tidningen Kommersant.

"Sedan början av juni har inköpspriserna för flygbränsle stigit med mer än 17 % i genomsnitt i Ryssland, och de faktiska leveransvolymerna har minskat med ungefär en tredjedel av de avtalade volymerna, där bränslepriserna på Makhatjkalas flygplats har stigit med 64 % samtidigt."
Mer att läsa i länk:
https://epravda.com.ua/biznes/odin-z-aviapereviznikiv-rf-poskarzhivsya-na-kritichnu-situaciyu-z-palivom-822985/
Putin, Lavrov o Peskov har ju nyligen meddelat att det är "fixat"
Använd fantasin gnällspikar!
Citera
2026-06-24, 13:25
  #570712
Medlem
Mindbusinesss avatar
Trump svänger igen
” Under G7-mötet i förra veckan uttryckte Donald Trump beundran för Ukrainas långdistansattacker mot Ryssland. Enligt två källor till Financial Times ska han ha varit ”mycket imponerad och entusiastisk” över attackerna och över de militära resultaten. Tidigare har han varit emot att Ukraina skulle få ha vapen som kunde nå Moskva.
Samtidigt uppger Kyiv Independent att Donald Trump i hemlighet uppmanat Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj att ”agera mer djärvt”. Mycket talar för att Trump vill pressa fram ett möte direkt mellan Zelenskyj och Putin.”
https://petterssonsblogg.se/2026/06/24/har-donald-trump-svangt-om-ukraina/
Citera
2026-06-24, 13:27
  #570713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det största problemet med flamingo är inte sprängkraften utan dess i nuläget ganska kassa CEP.
De har väl inte träffat ett garage flera kilometer från målet eller?
Citera
2026-06-24, 13:30
  #570714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Verkligheten är tvärtom "kamrat". I nuläget.
På Ryska drönare stämmer det.
Ukrainska drönare har mycket goda resultat vilket de flesta kunnat konstatera via mängden av skickligt utslagna ryska militära mål.
"Hur det fungerar: CEP definieras som radien av en cirkel, centrerad runt målet, där 50 procent av ammunitionen förväntas träffa. Om en drönare har en CEP på 5 meter, innebär det att hälften av alla träffar landar inom en radie av 5 meter från målet."

Just flamingon har urusel CEP. Flamingon är inte heller en drönare, utan en kryssningsrobot. Som tur är arbetar Ukraina med västerländska bolag och säkerligen internt för att åtgärda problemen.
Citera
2026-06-24, 13:32
  #570715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
De har väl inte träffat ett garage flera kilometer från målet eller?

Jo, det har vid ett par tillfällen varit på den nivån…

Men de arbetar på att lösa problemen. Senast för några veckor sedan fick de in en fullträff på en fabrik.
Citera
2026-06-24, 13:34
  #570716
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Trump svänger igen
” Under G7-mötet i förra veckan uttryckte Donald Trump beundran för Ukrainas långdistansattacker mot Ryssland. Enligt två källor till Financial Times ska han ha varit ”mycket imponerad och entusiastisk” över attackerna och över de militära resultaten. Tidigare har han varit emot att Ukraina skulle få ha vapen som kunde nå Moskva.
Samtidigt uppger Kyiv Independent att Donald Trump i hemlighet uppmanat Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj att ”agera mer djärvt”. Mycket talar för att Trump vill pressa fram ett möte direkt mellan Zelenskyj och Putin.”
https://petterssonsblogg.se/2026/06/24/har-donald-trump-svangt-om-ukraina/

Ja då kan väl Trump själv börja med att som ett minimalt tilltag slänga på sanktionerna på den ryska oljan igen. Priset har ju sjunkigt till 75 dollar fatet idag.

Tror att han ändrar sina synpunkter beroende på vem han snackar med. Just nu är han även mer desperat med att få hjälp i Hormuz, så han kaxar inte för stunden.

Tror inte en sekund på honom.
Citera
2026-06-24, 13:37
  #570717
Medlem
Ukraina bekräftar:
Generalstaben klargjorde konsekvenserna av attacken mot rymdkommunikationscentret i Dubna i Moskva
Stanislav Pohorilov — 24 juni, 12:56
"Ukrainas generalstab rapporterade att attacken mot Dubna Space Communications Center (SCCC) i den ryska huvudstaden drabbade satellitkommunikationskomplexet och en närliggande teknisk byggnad."

Källa : meddelande från generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

"Ordaktligt : ​​Nya bekräftelser av resultaten av träffen natten till den 22 juni 2026 vid rymdkommunikationscentret i Moskva-regionen har dykt upp. Ytterligare dataanalys bekräftade träffen i hårdvaru- och modulkomplexet i den 32 meter långa MARK-IV-antennen, som används för satellitkommunikation, samt i den tekniska byggnaden bredvid denna antenn."
"Detaljer : Enligt militären har dessutom skadorna på den huvudsakliga produktions- och administrationsbyggnaden (hårdvara och mjukvara) med delvis förstörelse av en av väggarna bekräftats. "Denna byggnad innehåller den centrala hårdvaran för kommunikationslinjerna, utrustningen för markkontrollkomplexet och den centrala kontrollpanelen för satellitnätverket", förklarade generalstaben."
Mer att läsa och se i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/24/8040880/?utm_source=gravitec&utm_medium=push&utm_campaign= gravitec
Utmärkt!
Citera
2026-06-24, 14:04
  #570718
Medlem
"Freud Greyskull" på X har lagt ut en rapport med bilder från "Freedom of Russia Legion" att partisanerna saboterat 6 st gasdistributions-stationer i Moskva och Tver regionerna. Mycket stora ekonomiska förluster.

Ukraina har slagit mot en gasprocess-anläggning i Orenburg, Ryssland.
Citera
2026-06-24, 14:15
  #570719
Medlem
"Skeman" visade satellitbilder av konsekvenserna av ukrainska attacker på Krim och rysk logistik
Anastasia Prots — 24 juni, 14:52

"Journalister från projektet "Schemes" har publicerat satellitbilder som fångar konsekvenserna av ukrainska attacker mot det ockuperade Krim och infrastrukturanläggningar som Ryssland använder för att stödja sina trupper."

Källa: "Schema"

"Detaljer: Vantor-satellitbilder tagna mellan 12 och 22 juni visar skador på viktiga logistikrutter, bränder vid oljeanläggningar, förstörda broar och andra effekter av ukrainska attacker."
"Journalister ägnade särskild uppmärksamhet åt Kertjbron. Bilder från den 22 juni visade flera maskiner med rökgeneratorer i drift, vilket skapade en ridå som maskerade vissa delar av vägbanan och brokonstruktionerna."
Mer att läsa och se i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/24/8040902/
Utmärkta bildbevis på ukrainskt precisions jobb.
Citera
2026-06-24, 14:38
  #570720
Medlem
Hur fan ska ryzzbögarna vända situationen i Krim när till och med mobilt luftvärn inte hjälper.

Ukrainska SBU har förvandlat Krim till en zon av ständiga förluster för bögfederationen RyZZland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1476063
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in