2026-06-24, 11:09
  #570697
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Rysslands finansiering av kriget:

a) Trycka pengar genom åtgärder av centralbanken
b) Förslag att privatpersoners finansiella tillgångar skall konfiskeras!

https://www.youtube.com/watch?v=jvSUhhT0Qt8; från ca 25:00

Jag tror att det blir hyperinflation om sedelpressen rullar igång. Ju förr desto bättre!.
OM man sen snor folks banktillgångar....?

Här en till om ekonomin, inte lika nattsvart där :

– Ryssland är inte på väg att kollapsa
Fyra års krigföring i Ukraina har kostat Ryssland dyrt, inte minst i form av förluster av soldaters liv. Men den ryska ekonomin håller fortfarande, säger experter.


”Landets krigsekonomi är inte på väg att kollapsa, och det talas inte heller om en recession”, säger The Economist.

Den slutsatsen delas av Goldman Sachs, en av världens största investeringsbanker, som har utvecklat sin egen metod för att mäta ekonomisk aktivitet, påpekar tidskriften.


Endel vågar fortfarande flasha med pengar..(det fetade)

Flygbolaget Aeroflot transporterar allt fler passagerare, och det italienska lyxbilsmärket Lamborghini har sålt 80 procent fler bilar i Ryssland i år än förra året.

Men det finns ju andra som inte är eniga :

Charles Hecker från tankesmedjan Royal United Services Institute (RUSI) är bland dem som tror att Ryssland redan befinner sig i recession, medan Nigel Gould-Davies från International Institute for Strategic Studies (IISS) förutspår en "kommande kris i Rysslands politiska ekonomi".

The Economist håller inte med.

"Vladimir Putin kan fortfarande finansiera sin aggression", avslutar de.


https://www.finansavisen.no/samfunn/2026/06/24/8360809/russlands-krigsokonomi-holder-stand

Finns annat i artikeln också, hur Ryssland gör sig beroende av Kina, halkar efter i det teknologiska..
Citera
2026-06-24, 11:13
  #570698
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Det räcker med ett par hål i vägbanan över bron så är den okörbar.

Bara högst tillfälligt. Hål i vägbanan klarar nog tom ryssar av att reparera. Bron är så jävla stor att det kommer att krävas rätt mycket för att göra den obrukbar för lång tid.

Ukrainas mål är givetvis att slå ut bron, inte bara att åstadkomma några hål i vägbanan. Jag gissar på att de planerar en flygattack i och med att luftvärnet runt bron håller på att slås ut.
Citera
2026-06-24, 11:15
  #570699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Fortsätt skicka drönare, just nu våldtar vi allt som rör sig i Konstantinivka och Lyman, sen är vägen öppen till Kramatorsk och Slovjansk.

När var det senast Ukraina erövrade mark?
Verkligheten:
Ukraina: Hårda strider i Kostiantynivka
skriven av Lars Wilderang 2026-06-24 09:41
"Ryssland bekräftas nu tagit sig in i nästa ukrainska fästningsstad Kostiantynivka där hårda strider pågår"
https://cornucopia.se/2026/06/ukraina-harda-strider-i-kostiantynivka/
Citera
2026-06-24, 11:46
  #570700
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Rysslands finansiering av kriget:

a) Trycka pengar genom åtgärder av centralbanken
b) Förslag att privatpersoners finansiella tillgångar skall konfiskeras!


https://www.youtube.com/watch?v=jvSUhhT0Qt8; från ca 25:00

Jag tror att det blir hyperinflation om sedelpressen rullar igång. Ju förr desto bättre!.
OM man sen snor folks banktillgångar....?

Det sker och förslag om det sista finns.

(FB) Botten ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.
Citera
2026-06-24, 11:56
  #570701
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo



Lavrov har i mitt tycke varit förnuftig
och det skulle varit fred om han fått råda, tror jag.
Som jag sa - sätt igång och fredsförhandla då!
Jag vill bara kolla. Vi pratar om samma Lavrov?
Han som säger att Ukraina startade kriget mot Ryssland?
https://www.newsweek.com/lavrov-russia-ukraine-laughter-new-delhi-1785522
Citera
2026-06-24, 11:59
  #570702
Medlem
Donald Trump ska ha sagt till Volodymyr Zelenskyj att han stöttar en ukrainsk upptrappning i Ryssland.
https://kyivindependent.com/trump-privately-urged-zelensky-to-act-more-boldly-toward-russia/
Citera
2026-06-24, 11:59
  #570703
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Fortsätt skicka drönare, just nu våldtar vi allt som rör sig i Konstantinivka och Lyman, sen är vägen öppen till Kramatorsk och Slovjansk.

När var det senast Ukraina erövrade mark?
Vem kontrollerar Kupyansk nu?
Citera
2026-06-24, 12:14
  #570704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag vill bara kolla. Vi pratar om samma Lavrov?
Han som säger att Ukraina startade kriget mot Ryssland?
https://www.newsweek.com/lavrov-russia-ukraine-laughter-new-delhi-1785522

Och som påstår att de aldrig siktar på civila mål....
Citera
2026-06-24, 12:28
  #570705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Det räcker med ett par hål i vägbanan över bron så är den okörbar.

Det största problemet med flamingo är inte sprängkraften utan dess i nuläget ganska kassa CEP.
Citera
2026-06-24, 12:35
  #570706
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Fortsätt skicka drönare, just nu våldtar vi allt som rör sig i Konstantinivka och Lyman, sen är vägen öppen till Kramatorsk och Slovjansk.

När var det senast Ukraina erövrade mark?
Japp drönare kommer i massor framöver och grillar ryssar på löpande band.
Att världens mest degenererade armé våldtar allt som rör sig (inklusive varandra) har vi dock sett lite för mycket av så där tror vi dig. Du låter lika förtvivlad och desperat som resten av ryssarna. Hela världen har alltid skrattat åt er inkompetenta trashanksarmé. Cisternlocket som flög flera hundra meter upp i luften i Moskva illustrerar övertydligt ert militära misslyckande.
Citera
2026-06-24, 12:38
  #570707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja visst - det är en av olika möjligheter.
Att blåsa av anfallandet vore också bra.
Att inleda en vapenvila ändå bättre.
För att få slut på detta mördande.
Och som vanligt är det inte de som slåss som har något agg mot varandra. För dem är det bara ett kontrakt.

Det har hela tiden varit att folket i de stora Ryska städerna som hållits utanför och okunniga om kriget.
Så länge de inte är involverade kan kriget pågå under en matta av propaganda.
Och det är den fattigare landsbygden som stått för välståndet i de stora centrala städerna. Och de är även de som tvingas skicka män till kriget.

Men när kriget kom till Moskva bröts det hemlighetsmakeriet. Nu går det inte att dölja och låtsas som 'allt är normalt'. För folk har inte velat bry sig så länge det är något som pågår 'någonstans långt bort'

Och skulle Ryssland förlora Krim, som de håller så heligt, då är det en jättestor propagandaförlust. Och propagandaseger för Ukraina.

Krig är handling. Fred är att avstå från sådana handlingar. Fred återkommer till slut - på ett eller annat sätt. Det går också att hjälpa freden 'på traven', genom att använda ord.
Det finns ett problem med att prata om fred, när det bara är missbruk av ordet. Man ska vara klok och använda orden förnuftigt.

Lavrov har i mitt tycke varit förnuftig och det skulle varit fred om han fått råda, tror jag.
Som jag sa - sätt igång och fredsförhandla då!


Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag vill bara kolla. Vi pratar om samma Lavrov?
Han som säger att Ukraina startade kriget mot Ryssland?
https://www.newsweek.com/lavrov-russia-ukraine-laughter-new-delhi-1785522

Nej det tycker jag inte är ok. Men det var för tre år sen. Men hans sits är ju 'omöjlig'. Skulle inte han vara utrikesminister kunde det varit ändå värre.
Och senare har ju Putin själv sagt att det är han som personligen gett ordern att gå in i Ukraina.
Lavrov ger i alla fall intrycket av att ha integritet.

Men om man vill vara hårfin, vilket jag inte tycker man ska, så betyder ordet krig att någon anser det råder krigstillstånd mellan två stater. Och det finns krigstillstånd i historien, men som aldrig utlöst någon strid. Så det kan vara sådana hårklyverier som den gode Lavrov ägnade sig åt. Men som sagt inget som jag tycker man ska.
Citera
2026-06-24, 12:51
  #570708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det största problemet med flamingo är inte sprängkraften utan dess i nuläget ganska kassa CEP.
Verkligheten är tvärtom "kamrat". I nuläget.
På Ryska drönare stämmer det.
Ukrainska drönare har mycket goda resultat vilket de flesta kunnat konstatera via mängden av skickligt utslagna ryska militära mål.
"Hur det fungerar: CEP definieras som radien av en cirkel, centrerad runt målet, där 50 procent av ammunitionen förväntas träffa. Om en drönare har en CEP på 5 meter, innebär det att hälften av alla träffar landar inom en radie av 5 meter från målet."
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2026-06-24 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in