Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Lavrov säger Ryssland är villigt att fredsförhandla nu. Återuppta Alaska-samtalet.
Men om två ska tala fred med varandra - så måste det ju finnas något sätt att samtala.
Typ att Ryssland frågar om någon vill medla i konflikten.
Och när de hittat någon - så be den kontakta Ukraina.
Bara sätt igång!
Pakistan verkar ju duktiga. Fråga dem!
Eller om Turkiet är villigt att medla om inte USA eller Kina vill.
Men jag tycker det är patetiskt av Ryssland att NU vilja ha fredsförhandlingar, precis när de fått en riktig näsbränna och kriget nått till Moskva, och de är på väg att förlora Krim.
¨
Men som sagt gnäll inte i media - kontakta medlare och gör något konstruktivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
FranzMarc
Något konstruktivt vore väl att lämna Ukraina. Ryssland kommer med samma vilkor hela tiden. Vi ska ha Donbass och Krim. Ukrainas arme ska begränsas (så vi kan anfalla igen när vi känner för det). Ukraina ska vara "självständigt" (Moskvalojala). Spelar ingen roll hur dåligt det går för Ryssland, kraven består. Lavrov tramsar och försöker köpa tid.
Ja visst - det är en av olika möjligheter.
Att blåsa av anfallandet vore också bra.
Att inleda en vapenvila ändå bättre.
För att få slut på detta mördande.
Och som vanligt är det inte de som slåss som har något agg mot varandra. För dem är det bara ett kontrakt.
Det har hela tiden varit att folket i de stora Ryska städerna som hållits utanför och okunniga om kriget.
Så länge de inte är involverade kan kriget pågå under en matta av propaganda.
Och det är den fattigare landsbygden som stått för välståndet i de stora centrala städerna. Och de är även de som tvingas skicka män till kriget.
Men när kriget kom till Moskva bröts det hemlighetsmakeriet. Nu går det inte att dölja och låtsas som 'allt är normalt'. För folk har inte velat bry sig så länge det är något som pågår 'någonstans långt bort'
Och skulle Ryssland förlora Krim, som de håller så heligt, då är det en jättestor propagandaförlust. Och propagandaseger för Ukraina.
Krig är handling. Fred är att avstå från sådana handlingar. Fred återkommer till slut - på ett eller annat sätt. Det går också att hjälpa freden 'på traven', genom att använda ord.
Det finns ett problem med att prata om fred, när det bara är missbruk av ordet. Man ska vara klok och använda orden förnuftigt.
Lavrov har i mitt tycke varit förnuftig och det skulle varit fred om han fått råda, tror jag.
Som jag sa - sätt igång och fredsförhandla då!