Hade du kunnat det? Det är lite som ett omvänt Turing-test... Inte för att "skryta" men jag tror faktiskt jag kunnat det. Jag råkar veta en hel del saker, kanske för jag har varit intresserad av så mycket. Jag är också bra på att snabbt hitta det mesta väsentliga i en text, eller skumma igenom något och sammanfatta. Det hade självklart inte gått lika snabbt som med en bot men... Sen att jag kan skriva dikter eller berättelser om någon ber mig.
Har också ofta rättat en bot som haft fel på årtal eller fakta, när den verkar direktöversätta från engelska, etc. Plus att jag gillar att chatta och höll på med det ganska ofta, redan för flera år sen. Och inte bara "romantiskt" utan för att jag är intresserad av människor, kulturer och idéer....
Men finns det en arbetsmarknad för att göra saker som en chatt-bot gör idag?. Såklart inte, men innan chatt-bottar fanns hade det kanske funnits en nisch... Eller om det blir som i Dune, och "tänkande maskiner" förbjuds.
Så hade du kunnat arbeta som chatt-bot, och hade du velat det? Och vad säger detta om människor, och hade någon nytta funnits med att sätta upp ett "omvänt Turing-test"? Utöver att det är en rolig grej såklart... Botten i testet hade ju fått saktas ner, så personen inte hade kunnat gissa genom det.
Så vad tror ni om detta experiment? Men ok, vissa saker hade avslöjat det inte är en chatt-bot... Typ som att inte kunna skriva program och göra avancerade beräkningar jättefort, men detta hade hade kanske fått uteslutas ur testet.
Är detta en döfödd idé eller något värt ett testa?
Hör detta bättre hemma i annat forum så flytta gärna, men detta är åtminstone ett "unikt" ämne jag inte tror någon skrivit om tidigare.
Senast redigerad av Snobird 2026-06-24 kl. 01:30.
Din affärsidé är redan stulen. Det fanns ett nummer de gjorde reklam för på tv runt millenieskiftet. Man kunde ställa frågor och hittade dem inte svaret så slapp man betala. Enligt gemini var det 118 100 och 07975
Jag hör fortfarande 07975-reklamjingeln spela i minnet.
Men vad dum jag är som söker svaret i gemini, jag borde ju frågat dig istället
Din affärsidé är redan stulen. Det fanns ett nummer de gjorde reklam för på tv runt millenieskiftet. Man kunde ställa frågor och hittade dem inte svaret så slapp man betala. Enligt gemini var det 118 100 och 07975
Jag hör fortfarande 07975-reklamjingeln spela i minnet.
Men vad dum jag är som söker svaret i gemini, jag borde ju frågat dig istället
Haha, du har rätt. Jag minns också det fanns något sådant nummer nu. Var det inte kopplat till någon teleoperatör eller något?
Jag (och andra människor) är inte lika snabb som en chatt-bot. Men jag fungerar utan el, så på en öde ö hade jag haft en fördel...
Sen har jag inte tränats på alla klassiska verk och så, men jag vet vad de flesta handlar om och kan ge en sammanfattning. Samma med filmer åtminstone fram till ett visst år då min "träning" till stor del upphörde...
Hade jag fått en fråga jag inte kan svara på, kunde jag:
"Hallucinera" dvs hitta på vad som helst (vilket jag inte gillat)
Göra en kvalificerad gissning (smartare)
Om jag svarat fel på t.ex. ett årtal och någon upptäckt det, kunde jag skrivit "Självklart har du rätt! Det är *årtal*. Tack för att du rättade mig". Detta sker ofta med chatt-bottar...
Senast redigerad av Snobird 2026-06-24 kl. 02:56.
Hade du kunnat det? Det är lite som ett omvänt Turing-test... Inte för att "skryta" men jag tror faktiskt jag kunnat det. Jag råkar veta en hel del saker, kanske för jag har varit intresserad av så mycket. Jag är också bra på att snabbt hitta det mesta väsentliga i en text, eller skumma igenom något och sammanfatta. Det hade självklart inte gått lika snabbt som med en bot men... Sen att jag kan skriva dikter eller berättelser om någon ber mig.
Har också ofta rättat en bot som haft fel på årtal eller fakta, när den verkar direktöversätta från engelska, etc. Plus att jag gillar att chatta och höll på med det ganska ofta, redan för flera år sen. Och inte bara "romantiskt" utan för att jag är intresserad av människor, kulturer och idéer....
Men finns det en arbetsmarknad för att göra saker som en chatt-bot gör idag?. Såklart inte, men innan chatt-bottar fanns hade det kanske funnits en nisch... Eller om det blir som i Dune, och "tänkande maskiner" förbjuds.
Så hade du kunnat arbeta som chatt-bot, och hade du velat det? Och vad säger detta om människor, och hade någon nytta funnits med att sätta upp ett "omvänt Turing-test"? Utöver att det är en rolig grej såklart... Botten i testet hade ju fått saktas ner, så personen inte hade kunnat gissa genom det.
Så vad tror ni om detta experiment? Men ok, vissa saker hade avslöjat det inte är en chatt-bot... Typ som att inte kunna skriva program och göra avancerade beräkningar jättefort, men detta hade hade kanske fått uteslutas ur testet.
Är detta en döfödd idé eller något värt ett testa?
Hör detta bättre hemma i annat forum så flytta gärna, men detta är åtminstone ett "unikt" ämne jag inte tror någon skrivit om tidigare.
Åhh vad skönt det skulle vara om det blev som i Dune, inga maskiner bara mentater man kunde fråga. Låt oss hoppas på en Butlers jihad här också.
Åhh vad skönt det skulle vara om det blev som i Dune, inga maskiner bara mentater man kunde fråga. Låt oss hoppas på en Butlers jihad här också.
Citat:
It is by will alone I set my mind in motion. It is by the juice of sapho that thoughts acquire speed, the lips acquire stains, the stains become a warning. It is by will alone I set my mind in motion.
Jag är inte direkt i nivå med en mentat men försöker lösa de flesta problem på egen hand.
Men jag tycker överlag det finns många personer på Flashback som verkar klipska, skriver bra och kommer med bra insikter.
Minns att jag "tvingades" skriva på ett annat forum då jag var avstängd i en vecka. Där fanns mestadels folk från USA, och jag slogs med tiden av att en del där verkade lite "bakom flötet" jämfört med folk på Flashback. Visst fanns väl där också en del hyfsat smarta personer men överlag var "kvalitén" lägre...
Kan dock tillägga angående det du skriver, att jag använder generativ AI ibland. Jag tycker att när det ändå finns kan man lika gärna använda det. Men jag inser också att det finns potentiella problem med det på olika sätt. Om det kommer kunna utgöra en fara, hur det påverkar speciellt yngre, möjligheten att fuska i skolor och på utbildningar, jobb som kan gå förlorade, datacenters behov av el och påverkan på miljön etc.
Senast redigerad av Snobird 2026-06-24 kl. 05:25.
Men oraklet svarade väl bara om framtiden?. Det finns ju också folk som jobbar som "medium" idag.
Fanns gigs även som gamla visa gubbar! Dom visste precis allt som var värt att veta på den tiden - som t ex varför inte havsvattnet rann av den platta jorden.
Nuförtiden ska vi veta allt om det vi inte behöver veta - s.k. onödigt vetande. T ex allt vad "kändisarna" företar sig. Tror att 90% av all AI används till slop om dylikt skit.
Är inte riktigt med på att mänskligheten utvecklas i rätt riktning....
Men det mest viktiga i detta experiment är datainsamling.
Den datan är nämligen väldigt värdefull.
Jo, men jag svårt att se varför inte någon, åtminstone under en viss tid, skulle kunna lura någon annan de är en chatt-bot. De flesta ställer nog ändå inga särskilt avancerade frågor...
Fanns gigs även som gamla visa gubbar! Dom visste precis allt som var värt att veta på den tiden - som t ex varför inte havsvattnet rann av den platta jorden.
Nuförtiden ska vi veta allt om det vi inte behöver veta - s.k. onödigt vetande. T ex allt vad "kändisarna" företar sig. Tror att 90% av all AI används till slop om dylikt skit.
Är inte riktigt med på att mänskligheten utvecklas i rätt riktning....
Förr fanns bondepraktikan som väl innehöll allt värt att veta (åtminstone för en bonde)...