2026-06-24, 12:06
Medlem
Karl.Bracchettos avatar
Du som humanoid har inte en chans, så länge det inte är en kvinna som ställer frågorna och vill ha simp-svar.
Citera
2026-06-24, 15:46
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Kan dock tillägga angående det du skriver, att jag använder generativ AI ibland. Jag tycker att när det ändå finns kan man lika gärna använda det. Men jag inser också att det finns potentiella problem med det på olika sätt. Om det kommer kunna utgöra en fara, hur det påverkar speciellt yngre, möjligheten att fuska i skolor och på utbildningar, jobb som kan gå förlorade, datacenters behov av el och påverkan på miljön etc.

Jo jag håller med, AI är jättebra om man snabbt vill ha information i någon fråga. Men jag skulle aldrig använda den för något jag själv vill uttrycka och skriva. Formulerar mig bättre själv än en AI.
Absolut finns det en fara med att unga av idag blir slöare mentalt när de bara med några knapptryckningar kan få information eller en snygg formulering. När man chattar eller använder en AI måste man alltid ha i tanke att det bara är en dum maskin som simulerar mänskligt tal och intelligens.
Citera
2026-06-24, 16:17
Medlem
Bajslukts avatar
Det var väl nån i Indien som gjorde ungefär sådär. Jag har för mig att ett företag poserade som en AI-chatt i själva verket var det ett hundratal indier som satt bakom tangentborden och skrev febrilt.

Det är nog den här jag tänker på: https://ia.acs.org.au/article/2025/the-company-whose--ai--was-actually-700-humans-in-india.html

Citat:
As well as its financial shenanigans, the company’s questionable business has been outed after confirmation that Natasha was not, in fact, an AI at all – but a team of 700 very human Indian developers who were not only writing customers’ software, but tasked with behaving like bots.
Citera
2026-06-24, 16:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Är detta en döfödd idé eller något värt ett testa?
Hur gör du om du får några hundra användare per dag? Då får väl de som kommer sent till festen en ganska lång väntetid på några veckor. Förmodligen föredrar de då ChatGPT som svara på några sekunder. Om du ska anställa folk som ska svara manuellt då ska ju de ha lön som dina användare måste betala för om det ska gå runt. Det skulle alltså bli väldigt dyrt och väldigt långsamt.
Citera
2026-06-24, 19:34
Medlem
Citat:
Hade du kunnat det? Det är lite som ett omvänt Turing-test... Inte för att "skryta" men jag tror faktiskt jag kunnat det. Jag råkar veta en hel del saker, kanske för jag har varit intresserad av så mycket. Jag är också bra på att snabbt hitta det mesta väsentliga i en text, eller skumma igenom något och sammanfatta. Det hade självklart inte gått lika snabbt som med en bot men... Sen att jag kan skriva dikter eller berättelser om någon ber mig.

Har också ofta rättat en bot som haft fel på årtal eller fakta, när den verkar direktöversätta från engelska, etc. Plus att jag gillar att chatta och höll på med det ganska ofta, redan för flera år sen. Och inte bara "romantiskt" utan för att jag är intresserad av människor, kulturer och idéer....

Men finns det en arbetsmarknad för att göra saker som en chatt-bot gör idag?. Såklart inte, men innan chatt-bottar fanns hade det kanske funnits en nisch... Eller om det blir som i Dune, och "tänkande maskiner" förbjuds.

Så hade du kunnat arbeta som chatt-bot, och hade du velat det? Och vad säger detta om människor, och hade någon nytta funnits med att sätta upp ett "omvänt Turing-test"? Utöver att det är en rolig grej såklart... Botten i testet hade ju fått saktas ner, så personen inte hade kunnat gissa genom det.

Så vad tror ni om detta experiment? Men ok, vissa saker hade avslöjat det inte är en chatt-bot... Typ som att inte kunna skriva program och göra avancerade beräkningar jättefort, men detta hade hade kanske fått uteslutas ur testet.

Är detta en döfödd idé eller något värt ett testa?

Under träningsfasen av en chatbot är human-in-the-loop viktigt. Anställda s.k. AI-tränare. Det tror jag är ett växande yrke. Du behöver bara vara bra på kommunikation, vara snabb att söka i databaser och ha viss domänkunskap och etisk fingertoppkänsla. Ett jobb för dig?

Under kontorstid vill kunder gärna chatta med en verklig människa. Åtminstone om de slipper lång väntetid. Dock kan en AI-bot inleda med standardfrågor och göra en automatisk triage=prioritering och kategorisering av ärendet, och sedan skicka vidare chatfrågan till mänskliga experter när det behövs.

Tänk på att lagen "EU AI Act" kräver att man indikerar om användaren chattar med en AI eller en människa. Om det inte är självklart.

Kod-agenter och andra AI-agenter kan bli dyra pga sin token-konsumtion, och blir otillförlitliga när de förbrukar sin quota. Jag har hört rykten om att IT-företag därför har börjat undersöka när de bör återinföra mänskliga programmerare. Är du billigare och mer pålitlig programmerare än en kod‑agent i vissa situationer, eller jämfört med en autonom AI-agent som t.ex. ska autosvara på mejl? Jag tänker att om en AI-agent gör en massa fel som den inte ser ut att kunna lösa utan får upprepade felmeddelanden och itererar många gånger, så kanske en duktig mänsklig programmerare är bättre.
Citera
2026-06-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Bracchetto
Du som humanoid har inte en chans, så länge det inte är en kvinna som ställer frågorna och vill ha simp-svar.

Nja, så duktig är inte en AI. Den missuppfattar ibland frågan, påstår fel saker, tar fel på årtal och annat. Så visst är den bra när det blir rätt men bottar hävdar inte så sällan saker som människor direkt fattar är fel...
Citera
2026-06-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enbolot
Jo jag håller med, AI är jättebra om man snabbt vill ha information i någon fråga. Men jag skulle aldrig använda den för något jag själv vill uttrycka och skriva. Formulerar mig bättre själv än en AI.
Absolut finns det en fara med att unga av idag blir slöare mentalt när de bara med några knapptryckningar kan få information eller en snygg formulering. När man chattar eller använder en AI måste man alltid ha i tanke att det bara är en dum maskin som simulerar mänskligt tal och intelligens.

Det är bra... Och hur lär sig barn att skriva, räkna eller göra något alls? Genom att göra det många gånger. Barn bör absolut inte ta hjälp av AI skolan för att skriva saker.

Typ på 70-, 80-talet fick man knappt ens använda miniräknare i grundskolan. Detta trots miniräknare såklart fanns...
Citera
2026-06-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Det var väl nån i Indien som gjorde ungefär sådär. Jag har för mig att ett företag poserade som en AI-chatt i själva verket var det ett hundratal indier som satt bakom tangentborden och skrev febrilt.

Det är nog den här jag tänker på: https://ia.acs.org.au/article/2025/the-company-whose--ai--was-actually-700-humans-in-india.html

700 indier? Inte ens Foodora har 700 indier...

Men eftersom AGI inte är uppnått borde t.o.m. en indier vara överlägsen en bot på många sätt. Och 700 indier?.De borde kunna åstadkomma en hel del...
Citera
2026-06-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Hur gör du om du får några hundra användare per dag? Då får väl de som kommer sent till festen en ganska lång väntetid på några veckor. Förmodligen föredrar de då ChatGPT som svara på några sekunder. Om du ska anställa folk som ska svara manuellt då ska ju de ha lön som dina användare måste betala för om det ska gå runt. Det skulle alltså bli väldigt dyrt och väldigt långsamt.

Jo, men jag föreslog det mer som ett experiment, inte som en faktisk affärsidé. Förutom om man bor i Indien såklart...
Citera
2026-06-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Under träningsfasen av en chatbot är human-in-the-loop viktigt. Anställda s.k. AI-tränare. Det tror jag är ett växande yrke. Du behöver bara vara bra på kommunikation, vara snabb att söka i databaser och ha viss domänkunskap och etisk fingertoppkänsla. Ett jobb för dig?

Det hade nog varit intressant men jag har läst eller sett i videos, att man ibland låter AI träna AI men det är nog inte riktigt bra när det gäller alignment...

Citat:
Under kontorstid vill kunder gärna chatta med en verklig människa. Åtminstone om de slipper lång väntetid. Dock kan en AI-bot inleda med standardfrågor och göra en automatisk triage=prioritering och kategorisering av ärendet, och sedan skicka vidare chatfrågan till mänskliga experter när det behövs.

Gillar man att chatta finns också många vanliga kundtjänsten man kan jobba på. Fast för mig passar inte riktigt om det inte är ett jobb som har med IT och liknande att göra, typ telecom...

Citat:
Tänk på att lagen "EU AI Act" kräver att man indikerar om användaren chattar med en AI eller en människa. Om det inte är självklart.

Det är ju bra men jag har upptäckt vissa företag har personal som inte talar svenska på sin kundtjänst-chatt.

Citat:
Kod-agenter och andra AI-agenter kan bli dyra pga sin token-konsumtion, och blir otillförlitliga när de förbrukar sin quota. Jag har hört rykten om att IT-företag därför har börjat undersöka när de bör återinföra mänskliga programmerare. Är du billigare och mer pålitlig programmerare än en kod‑agent i vissa situationer, eller jämfört med en autonom AI-agent som t.ex. ska autosvara på mejl? Jag tänker att om en AI-agent gör en massa fel som den inte ser ut att kunna lösa utan får upprepade felmeddelanden och itererar många gånger, så kanske en duktig mänsklig programmerare är bättre.

Jag har varit bra på programmering och kort jobbat som handledare för elever på en utbildning. Skulle jag jobbat med programmering idag hade jag fått friska upp en hel del...
Citera
2026-06-24, 21:00
Medlem
Enbolots avatar
Citat:

Typ på 70-, 80-talet fick man knappt ens använda miniräknare i grundskolan. Detta trots miniräknare såklart fanns...
Miniräknare?? Vi hade räknesticka, hur många kan använda en sådan idag? Hela V2 raketen eller A4 programmet som det hette räknades ut med räknesticka.
Citera
2026-06-24, 21:42
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Men eftersom AGI inte är uppnått borde t.o.m. en indier vara överlägsen en bot på många sätt.
Inte en chans.

Citat:
Och 700 indier?.De borde kunna åstadkomma en hel del...
Det bor 1,4 miljarder människor i Indien. De bajsar fortfarande öppet på gatorna och dricker ur vattendrag som är helt bruna av all avföring och skräp som de kastar där i. Trafikregler tycks inte existera, än mindre körkort, och folk bokstavligen sitter på tågtaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in