Citat:
Ursprungligen postat av
guru1966
Under träningsfasen av en chatbot är human-in-the-loop viktigt. Anställda s.k. AI-tränare. Det tror jag är ett växande yrke. Du behöver bara vara bra på kommunikation, vara snabb att söka i databaser och ha viss domänkunskap och etisk fingertoppkänsla. Ett jobb för dig?
Det hade nog varit intressant men jag har läst eller sett i videos, att man ibland låter AI träna AI men det är nog inte riktigt bra när det gäller alignment...
Citat:
Under kontorstid vill kunder gärna chatta med en verklig människa. Åtminstone om de slipper lång väntetid. Dock kan en AI-bot inleda med standardfrågor och göra en automatisk triage=prioritering och kategorisering av ärendet, och sedan skicka vidare chatfrågan till mänskliga experter när det behövs.
Gillar man att chatta finns också många vanliga kundtjänsten man kan jobba på. Fast för mig passar inte riktigt om det inte är ett jobb som har med IT och liknande att göra, typ telecom...
Citat:
Tänk på att lagen "EU AI Act" kräver att man indikerar om användaren chattar med en AI eller en människa. Om det inte är självklart.
Det är ju bra men jag har upptäckt vissa företag har personal som inte talar svenska på sin kundtjänst-chatt.
Citat:
Kod-agenter och andra AI-agenter kan bli dyra pga sin token-konsumtion, och blir otillförlitliga när de förbrukar sin quota. Jag har hört rykten om att IT-företag därför har börjat undersöka när de bör återinföra mänskliga programmerare. Är du billigare och mer pålitlig programmerare än en kod‑agent i vissa situationer, eller jämfört med en autonom AI-agent som t.ex. ska autosvara på mejl? Jag tänker att om en AI-agent gör en massa fel som den inte ser ut att kunna lösa utan får upprepade felmeddelanden och itererar många gånger, så kanske en duktig mänsklig programmerare är bättre.
Jag har varit bra på programmering och kort jobbat som handledare för elever på en utbildning. Skulle jag jobbat med programmering idag hade jag fått friska upp en hel del...