2026-06-23, 23:19
  #1081
Medlem
Ja, får lite känslan av att ”det inte går att återkalla flickan livet så nu försöker vi skydda vår dotter så hon kommer lindrigt undan”

Men också mycket förnekelse, antagligen för att lindra deras egen skuld och skam. Hoppas någon får möjlighet till det. Anledningen till att Emma inte ”minns” och varken bestrider yrkandena tror jag är mycket för att hon skall komma lindrigt undan i ett senare skede, där hon kan hävda att hon är oskyldigt dömd osv. Och att närstående som inte är inlästa kan köpa det. Och hon kan återgå till sin offerkofta som hon stickat under lång tid

Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Eller hur?! Tycker att det är fruktansvärt anmärkningsvärt att de inte ens velat stå upp för lilla D när all skit kommit fram i ljuset! Ynkryggar!
Citera
2026-06-23, 23:24
  #1082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Barn har inga tydliga minnen före 3-4 år , innan dess har de bara " tillfälliga " minnen som glöms efter några månader.
Adoptivföräldrarna borde ha fått info om de tidiga åren för att kunna stödja och hjälpa med de problem som vanvård gett , det enda de nämner är att de la ned mycket på att lära henne svenska

Jag har tydliga minnen från en traumatisk händelse då jag var två och ett halvt år gammal. Trodde själv jag va ca 3-4 år när det inträffade men fick bekräftat av min mamma att jag endast var två och ett halvt år. Minns själva händelsen och sjukhusvistelsen efteråt.
Citera
2026-06-24, 00:10
  #1083
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
I personutredningen stod det att de biologiska föräldrarna fick E när de var tonåringar och inte kunde ta hand om henne så då hamnade hon på barnhem , Ingen uppgift om hon levt på barnhem sedan hon var bebis eller om det var myndigheter som omhändertog efter vanvård under de första åren , att det står att biologiska föräldrar inte kunde ta hand om E kan ju betyda allt från att de själva lämnade bort snart efter födseln till att det varit väldigt illa och myndigheter ingripit
Sedan kan man också fråga sig om det faktum att de biologiska föräldrarna sägs ha varit tonåringar var det enda skälet. De kanske var missbrukare av alkohol och/eller narkotika. E kanske har nedärvda skador redan från början? Hon fick redan vid fyra års ålder komma till ett samhälle och fosterföräldrar där hon inte behövt sakna något. Att hon försöker skylla det mesta på sin dåliga start i livet håller inte. Hon framstår som ett bortskämt barn som snabbt räknat ut hur hon skulle manipulera fosterföräldrarna som inte velat eller klarat av att gränssätta henne.
Citera
2026-06-24, 09:28
  #1084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Sedan kan man också fråga sig om det faktum att de biologiska föräldrarna sägs ha varit tonåringar var det enda skälet. De kanske var missbrukare av alkohol och/eller narkotika. E kanske har nedärvda skador redan från början? Hon fick redan vid fyra års ålder komma till ett samhälle och fosterföräldrar där hon inte behövt sakna något. Att hon försöker skylla det mesta på sin dåliga start i livet håller inte. Hon framstår som ett bortskämt barn som snabbt räknat ut hur hon skulle manipulera fosterföräldrarna som inte velat eller klarat av att gränssätta henne.

Nu har man i och för sig kommit fram till att de första åren i livet är extremt viktiga. Det spelar ingen roll att vi inte minns dem, de är ändå på många sätt grundläggande.

Jag skulle inte bli förvånad om Emmas beteende hade sin grund därifrån. Men det är ingen ursäkt. De flesta människor fattar om inte annat på ett intellektuellt plan att det är fel att lämna ett litet barn i ett dygn. Även om man själv är känslomässigt skadad kan man fortfarande göra rätt genom att man vet ungefär vad som är rätt och fel.

För övrigt noterar jag att Brunothesuperstar höll på att bli portad från rättegången då Joanna (kompisen som visste att D lämnades ensam) anmält henne till en vakt.

Hon hade tydligen droppat någon kommentar om att det inte var synd om Joanna som inte föll i god jord.

Så Joanna vet tydligen att man KAN påkalla myndighetspersoners uppmärksamhet på sådant man tycker är fel. När det gäller hennes egen bekvämlighet agerar hon både skyndsamt och samvetsgrant på den punkten. Synd bara att hon inte var lite mer alert när det gällde ett barns liv och säkerhet.
Citera
2026-06-24, 10:02
  #1085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Jag har tydliga minnen från en traumatisk händelse då jag var två och ett halvt år gammal. Trodde själv jag va ca 3-4 år när det inträffade men fick bekräftat av min mamma att jag endast var två och ett halvt år. Minns själva händelsen och sjukhusvistelsen efteråt.
Speciella händelser kan minnas före 3-4 år har själv ett sådant minne som är från kring 2-3 år , att E säger sig inte minnas något före 4 år visar inte på att hon förträngt de tidiga åren pga att de var så hemskta.
Citera
2026-06-24, 10:15
  #1086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Sedan kan man också fråga sig om det faktum att de biologiska föräldrarna sägs ha varit tonåringar var det enda skälet. De kanske var missbrukare av alkohol och/eller narkotika. E kanske har nedärvda skador redan från början? Hon fick redan vid fyra års ålder komma till ett samhälle och fosterföräldrar där hon inte behövt sakna något. Att hon försöker skylla det mesta på sin dåliga start i livet håller inte. Hon framstår som ett bortskämt barn som snabbt räknat ut hur hon skulle manipulera fosterföräldrarna som inte velat eller klarat av att gränssätta henne.
Borde framkommit i personutredningen mer än att de biologiska föräldrarna var tonåringar och därför inte kunde ta hand om E , Adoptivföräldrarna borde i förhör sagt mer än att de ägnade mycket tid åt att lära henne svenska och sagt vilken info de fått om de tidiga åren för att ge en bild av E,
Citera
2026-06-24, 10:29
  #1087
Medlem
Jag dör,
Åklagaren yrkar på 6 års fängelse!!!! Är detta ett skämt? Då betyder detta att det är okej att lämna 3-4-5 åringar ensamna hemma inspärrade i 19 timmar utan mat!!!! I Usa hade hon fått livsstid. Är detta ett JÄVLA SKÄMT!???
Citera
2026-06-24, 10:34
  #1088
Medlem
Merwinnas avatar
Man blir så förtvivlad. De levde i Sverige. Varför lämnade hon inte bara över flickan till soc, om annat lockade så mycket mer? Man behöver inte ha sina barn hos sig i Sverige. Man kan t.o.m. (och det är det normala) få umgänge så att man kan ha kvar kontakten, om man nu skulle önska det. Allt är ju bättre än det här - och ja även om flickan inte skulle ha brunnit inne. Måste ha varit fruktansvärt för ett litet barn att vara ensam så där många timmar, och även på natten. Tänk bara på mörkrädsla t.ex. - ingen att gå till, ingen som lugnar och tröstar...
Citera
2026-06-24, 11:01
  #1089
Medlem
Om och om igen hade hon att knulla istället för att ta hand om sitt barn.. Livstid.
Citera
2026-06-24, 11:02
  #1090
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man blir så förtvivlad. De levde i Sverige. Varför lämnade hon inte bara över flickan till soc, om annat lockade så mycket mer? Man behöver inte ha sina barn hos sig i Sverige. Man kan t.o.m. (och det är det normala) få umgänge så att man kan ha kvar kontakten, om man nu skulle önska det. Allt är ju bättre än det här - och ja även om flickan inte skulle ha brunnit inne. Måste ha varit fruktansvärt för ett litet barn att vara ensam så där många timmar, och även på natten. Tänk bara på mörkrädsla t.ex. - ingen att gå till, ingen som lugnar och tröstar...
Hon ville väl åt bidrag, som barnbidrag.
Citera
2026-06-24, 11:04
  #1091
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hon ville väl åt bidrag, som barnbidrag.

Så illa, alltså? Ja som ensamstående mamma måste hon ha haft ett fett bostadsbidrag också, och underhåll från pappan alternativt underhållsstöd från samhället...
Citera
2026-06-24, 11:12
  #1092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man blir så förtvivlad. De levde i Sverige. Varför lämnade hon inte bara över flickan till soc, om annat lockade så mycket mer? Man behöver inte ha sina barn hos sig i Sverige. Man kan t.o.m. (och det är det normala) få umgänge så att man kan ha kvar kontakten, om man nu skulle önska det. Allt är ju bättre än det här - och ja även om flickan inte skulle ha brunnit inne. Måste ha varit fruktansvärt för ett litet barn att vara ensam så där många timmar, och även på natten. Tänk bara på mörkrädsla t.ex. - ingen att gå till, ingen som lugnar och tröstar...
Går ju inte att lämna bort ett barn och fortfarande vara " en kämpande ensamstående mamma " i omgivningens ögon fanns dessutom den där biten med det negativa kring pappan som hon såg i dottern , hon hade dessutom iden om att skaffa ett nytt barn med W*lid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in