2026-06-23, 01:08
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Min syrra och hennes gubbe renoverade huset för två år sedan, då kompletterade de med frånluftsvärmepump på sikt så är det ett väldigt bra energitillskott då det tar lite tid innan man tjänat in investeringen.

Kombinera frånluftsvärmepumpen med solceller och lite vindkraft så drivs den enkelt och billigt om den bara återvinner värme från brasor.

Sandbatterierna klår allt dock eftersom all värmeenergi lagras i sanden och håller sig länge.. och gör att man kan tömma ut lite värme in i huset när man vill.

En normalstor brasa blir runt typ 8 kilowatt av värmeenergi i sand. Så effektiv blir aldrig frånluftsvärmepump och vanlig vedkamin med skorsten där mycket värme flyger bort.
Citera
2026-06-23, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Kombinera frånluftsvärmepumpen med solceller och lite vindkraft så drivs den enkelt och billigt om den bara återvinner värme från brasor.

Sandbatterierna klår allt dock eftersom all värmeenergi lagras i sanden och håller sig länge.. och gör att man kan tömma ut lite värme in i huset när man vill.

En normalstor brasa blir runt typ 8 kilowatt av värmeenergi i sand. Så effektiv blir aldrig frånluftsvärmepump och vanlig vedkamin med skorsten där mycket värme flyger bort.
Ett gammalt berömt talesätt... "man ska inte elda för kråkorna"
Citera
2026-06-24, 09:26
Medlem
0xfee1deads avatar
Citat:
Jag såg hyreshus idag som hade vertikala vindkraftverk på taket, såna som är cromade och ser ut som metallbollar som snurrar. Jag ser dom lite överallt faktiskt.
Det är ett sätt för hyresvärden att tjäna lite extra pengar medans slavarna fortsätter jobba och köpa dyr el, som slavdrivarna har skapat gratis och vill sälja dyrt.

Jag tror att det du sett är skorstensventilatorer, som m.h.a vinden hjälper till att få drag i skorstenar.
https://ventilation.se/sv/products/turbovent-150-rostfri
Citera
2026-06-24, 09:31
Medlem
Citat:
Fem timmar av att den genererar 200 watt ger 1 kw.
Du blandar ihop. 200W i 5h ger 1kWh.
Citera
2026-06-24, 10:26
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xfee1dead
Jag tror att det du sett är skorstensventilatorer, som m.h.a vinden hjälper till att få drag i skorstenar.
https://ventilation.se/sv/products/turbovent-150-rostfri

Det är de minsta chromade som syns på denna hemsida: https://www.rikareliv.info/Vertikal%20vindkraft.htm

Jag räknade dom igår.
8x3 stycken per hustak, vid kusten.
Hyresvärden är elektriskt oberoende, garanterat.

De vertikala bryr sig inte om att kustens vindar flyger till höger och vänster hela tiden. Dom bara snurrar.
Citera
2026-06-24, 10:34
Medlem
Citat:
Hyresvärden är elektriskt oberoende, garanterat.
Av vilken anledning sätter inte alla hyresvärdar då upp sådana?

Kan det vara så att de inte kan räkna hem investeringen? Att snurrorna inte ger så mycket som du tror? Varför tror du att de du såg var vid kusten?

Vad tror du det beror på?
Citera
2026-06-24, 10:40
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Av vilken anledning sätter inte alla hyresvärdar då upp sådana?

Kan det vara så att de inte kan räkna hem investeringen? Att snurrorna inte ger så mycket som du tror? Varför tror du att de du såg var vid kusten?

Vad tror du det beror på?

Hyresvärdar är också slavar mer eller mindre, även om dom gör sig elektriskt oberoende.

De flesta hyresvärdar behöver inte bry sig om nån gratis el, eftersom dom får rikligt med gratis pengar kontinuerligt för att nån byggde bostäderna vilket ger dom rätten att hyra ut bostäder och tjäna pengar i en evighet på att folk som ägde marken bor där.
Så fungerar slaveriet.

Egentligen ska väl hyresvärden betala folket för ockupering av folkets mark, men såhär fungerar inte slaveriet. Såhär fungerade det innan slaveriet.
Citera
2026-06-24, 10:50
Medlem
Citat:
Hyresvärdar är också slavar mer eller mindre, även om dom gör sig elektriskt oberoende.

De flesta hyresvärdar behöver inte bry sig om nån gratis el, eftersom dom får rikligt med gratis pengar kontinuerligt för att nån byggde bostäderna vilket ger dom rätten att hyra ut bostäder och tjäna pengar i en evighet på att folk som ägde marken bor där.
Så fungerar slaveriet.

Egentligen ska väl hyresvärden betala folket för ockupering av folkets mark, men såhär fungerar inte slaveriet. Såhär fungerade det innan slaveriet.
Känner att den diskussionen dog nu.
Citera
2026-06-24, 19:41
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Simpel matematik egentligen ju.
Man räknar ut genomsnittsproduktionen per vindsnurra och sen köper man vindsnurror som täcker all elförbrukning som man har.
Varje millimeter på en balkong är egentligen outnyttjad elkapabel yta som slösar bort för att folk ska arbeta för dyr el istället för att ha elen ur vägen för evigt.. Eller iaf tills domedagen lol
Men är det inte bättre med värmeljus? De ger 800 grader har jag hört och så varmt behöver man inte ha i sin lägenhet. Simpel matematik.
Citera
2026-06-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Men är det inte bättre med värmeljus? De ger 800 grader har jag hört och så varmt behöver man inte ha i sin lägenhet. Simpel matematik.
Lite kul med värmeljus, vissa verkar tro att de ger massor med värme, eftersom de heter värmeljus. Men namnet kommer ifrån att de kan värma något som placeras ovanför. På engelska heter de "tea lights".

Ett vanligt stearinljus med tjockare veke ger betydligt mer värme, men samtidigt gör det (såklart) av med mer bränsle (stearin).

Ts funderingar får mig att tänka på Peter Pedersens (Vänsterpartiet) förslag om det självklara att sätta vindsnurror på bilar. https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc
Senast redigerad av Krascha 2026-06-24 kl. 19:53.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in