Citat:
Det slog mig när jag insåg hur mycket el en liten solpanel kan ge, att om lägenhetshyrare hade solpanel och ett litet vertikalt vindkraftverk så hade lägenheten varit självförsörjande på el, även om det bor fler människor i den.
Borde inte bra hyresvärdar ge valmöjligheten att göra räcket på balkongen till en solcell med ett litet vertikalt vindkraftverk för att eliminera elräkningar och låta grön el flöda?
Jag tycker att det är logiskt.
Inte för att vi bor i en sån värld där hyresvärdar vill befria hyresgäster från att behöva köpa smutsig el från nått kolkraftverk i Kina.. men ändå.
Borde inte bra hyresvärdar ge valmöjligheten att göra räcket på balkongen till en solcell med ett litet vertikalt vindkraftverk för att eliminera elräkningar och låta grön el flöda?
Jag tycker att det är logiskt.
Inte för att vi bor i en sån värld där hyresvärdar vill befria hyresgäster från att behöva köpa smutsig el från nått kolkraftverk i Kina.. men ändå.
En normalt kyl/frys drar ca 200-250 watt, du skulle behöva ett antal paneler för att komma upp i den förbrukningen till 100%
För vindkraftverk (även små vertikala) finns det regler att hålla sig till (säkerheten) för att andra bland annat om det skulle lossna och blåsa ner på någon, grannarna vill inte något vinande ljud heller skulle jag tro.
Kostnaden för att till konstens alla regler få det godkänt med massa paneler på balkongräcket och till då (On-Grid) till elsystemet kommer ta en vääääääldigt massa år att tjäna ihop, men då är solpanelerna redan slut.
(Off-Grid) några fast monterade paneler på räcket, med en ladd regulator, samt ett större batteri med en lagom stor omformare till 230 volt (minst 6 amp) så kan du nog hämta ut ca 1300 watt så länge det finns kräm i batteriet. Med andra ord kan du ladda på dagen och förbruka på natten om du stoppar i den kontakten i uttaget på omformaren, förutsatt att det är tillräckligt mycket sol dagtid. "OM" du skulle få detta godkänd av hyresvärden?
Men enligt de flesta experter till sådana små lösningar är det inte ekonomiskt försvarbart i längden, det duger till sommarstugan eller i husvagn då det kostar mer än det smakar.
Vi säger att du fixar ett litet komplett paket för 7000:-, hur många år tar det innan du får ihop "el-pengar" som motsvarar inköpspriset? Sen var det dags att investera i ett nytt batteri igen, och efter 3 batterier så har panelerna gjort sitt kanske och du har drivit kyl/frys samt micron några minuter lite då o då.