2026-06-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Om IMY gör sitt jobb kommer det förmodligen finns en del privata aktörer som säljer dessa uppgifter till arbetsgivare, men det kommer isåfall enbart vara de som har tillstånd av IMY och behandlar då uppgifterna under tillsyn av en myndighet som GDPR kräver. Det kommer då följa villkor som berör ändamål och relevans osv. Någon får rätta mig om jag har fel.

Instämmer i det du säger. Arbetsgivare kommer fortsatt kunna begära belastningsregistret (de som har rätten/behovet till det läs skola, vård, säkerhetsklassat och inte Hasses bilmeck).

De enda aktörer som får bedriva sådana här bakgrundskontroller är företag som fått licens av IMY och som uppfyller vissa krav och för att få behålla sin licens får de endast utföra kontrollerna i de fall arbetsgivaren har rätt till det som regleras efter lag.

Som nämns ovanför i andra inlägg så stämmer det att det kommer bli olagligt för arbetsgivare (utan rätt) att ens begära belastningsutdrag (för att slentrianmässigt sålla folk).

Så vill du att Sverige ska brinna så dokumentera alla företag som ens skriver det på arbetsförmedlingen eller de som frågat dig om ett så kan det garanterat öppna upp för stämning då GDPR är retroaktivt och det är nog det som krävs för att arbetsmarknaden i Sverige ska förstå vad som gäller egentligen.

Att de sedan antagligen kommer stå och säga men vadå vi trodde man fick det, dvs, okunskap kommer inte hjälpa i detta fallet då det klart och tydligt står i GDPR vad som gäller vilket alla kan läsa även om Sverige likt ett iq-befriat (eller med skygglappar på) säger att utgivningsbevis och offentlighetsprincipen det står väl över EU?

Sverige är antingen otroligt blåögda och juridiskt okunniga eller så är det otroligt korrupt då man försöker stå över EU lagar och förordningar som står över nationers grundlagar vid konflikt för att en politiker vill följa sin personliga agenda. Fyfan rent ut sagt.

Jag har aldrig röstat rött i mitt liv men att enbart se och höra Herr Strömmer i tv-rutan får mig att vilja bli vänsterpartist.
Senast redigerad av Tintangel 2026-06-23 kl. 20:17.
Citera
2026-06-23, 20:33
Medlem
Finns en risk att EU gör en slags kompromiss och låter Attunda få lösa detta nationellt..
Citera
2026-06-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Finns en risk att EU gör en slags kompromiss och låter Attunda få lösa detta nationellt..

Den risken ser jag som extremt liten då general advokaten i flertalet stycken påpekar hur Sverige bryter mot GDPR och att man inte kan finta det som Sverige försöker med utgivningsbevis.

Sverige har inte kunnat följa förordningen sedan 2016, ännu mindre har nationella domstolar kunnat döma efter det utan är även själva blinda av tron att Sverige står över EU.

Så vad du bygger den teorin på vet jag faktiskt inte (menar inte att låta otrevlig).
Senast redigerad av Tintangel 2026-06-23 kl. 21:10.
Citera
2026-06-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintangel
Den risken ser jag som extremt liten då general advokaten i flertalet stycken påpekar hur Sverige bryter mot GDPR och att man inte kan finta det som Sverige försöker med utgivningsbevis.

Sverige har inte kunnat följa förordningen sedan 2016, ännu mindre har nationella domstolar kunnat döma efter det utan är även själva blinda av tron att Sverige står över EU.

Så vad du bygger den teorin på vet jag faktiskt inte (menar inte att låta otrevlig).

Den 7 juli får vi förhoppningsvis ett klargörande i den här frågan. När klargörandet kommer så ska det bli skönt att se på när dessa moraliskt mycket tveksamma sidor stängs ned.
Citera
2026-06-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Den 7 juli får vi förhoppningsvis ett klargörande i den här frågan. När klargörandet kommer så ska det bli skönt att se på när dessa moraliskt mycket tveksamma sidor stängs ned.

Det är jag beredd att skåla på!
Citera
2026-06-23, 23:38
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Mer än två år senare är tiden kommen! Fyfan vad man längtar! 🍻

All eloge till dig GDPRWarrior!

Hinner inte svara alla, men ett stort tack till er alla för stödet.

Det här hade aldrig varit möjligt utan er. Det här målet har på många sätt blivit en folkrörelse, eftersom frågan berör människor från alla delar av samhället. Oavsett om du är barn, ungdom, vuxen eller äldre, och oavsett om du har låg, medel eller hög inkomst, påverkas du av hur dessa frågor hanteras.

Det är just därför engagemanget har varit så stort. Tillsammans visar vi att integritet och rättssäkerhet inte är frågor för några få de angår oss alla. Framför allt visar vi att människor inte är till salu och att grundläggande rättigheter aldrig får reduceras till en handelsvara.
Citera
2026-06-24, 02:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:

Det finns ingen sådan risk.

EU-domstolen kommer ge svar på de principiella frågor som tingsrätten ställt. Tingsrätten applicerar sedan dessa svar för att avgöra det enskilda målet.

Det är standardproceduren, och vad som kommer ske även i det här målet.

EU-domstolen kan vägra svara på frågor i en begäran om ett förhandsavgörande, men det sker endast på grund av konkreta anledningar. Ett exempel kan vara att en nationell domstol gjort bort sig och ställt en fråga om det enskilda fallet (det är inte tillåtet), eller ställt en fråga som inte berör EU-rätten, eller liknande. Så är dock inte fallet i GDPRWarriors mål.
Citera
2026-06-24, 08:40
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det finns ingen sådan risk.

EU-domstolen kommer ge svar på de principiella frågor som tingsrätten ställt. Tingsrätten applicerar sedan dessa svar för att avgöra det enskilda målet.

Det är standardproceduren, och vad som kommer ske även i det här målet.

EU-domstolen kan vägra svara på frågor i en begäran om ett förhandsavgörande, men det sker endast på grund av konkreta anledningar. Ett exempel kan vara att en nationell domstol gjort bort sig och ställt en fråga om det enskilda fallet (det är inte tillåtet), eller ställt en fråga som inte berör EU-rätten, eller liknande. Så är dock inte fallet i GDPRWarriors mål.
Ett tillägg från min sida. EUs tolkning, dvs svar på frågorna gäller även omgående. En del verkar tro att det krävs att Attunda avkunnar dom mot Lexbase, men så är det inte.

Säger EU att såhär är det, då är det så fr.o.m 9 Juli.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-06-24 kl. 08:44.
Citera
2026-06-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Jag tror det gäller att ställa fordran på bolagen medelst stämning innan de ansöker om konkurs för att kunna få tillbaks något. För konkurs lär det bli omedelbart och slentrianmässiga inkassobrev från privatpersoner lär inte prioriteras

Kan vara värt en chansning med att stämma dem innan 7 juli. Så man får det på papper
Citera
2026-06-24, 10:52
Medlem
Du är en hjälte och Legend!

Tack för att du frontar detta för oss andra.
Ser fram emot 9e juli!

Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Hinner inte svara alla, men ett stort tack till er alla för stödet.

Det här hade aldrig varit möjligt utan er. Det här målet har på många sätt blivit en folkrörelse, eftersom frågan berör människor från alla delar av samhället. Oavsett om du är barn, ungdom, vuxen eller äldre, och oavsett om du har låg, medel eller hög inkomst, påverkas du av hur dessa frågor hanteras.

Det är just därför engagemanget har varit så stort. Tillsammans visar vi att integritet och rättssäkerhet inte är frågor för några få de angår oss alla. Framför allt visar vi att människor inte är till salu och att grundläggande rättigheter aldrig får reduceras till en handelsvara.
Citera
2026-06-24, 11:00
Medlem
Citat:
Enligt svensk rätt har grundlagen trumfat GDPR, och IMY har helt enkelt saknat lagligt mandat att ingripa.
Nej. GDPR gäller över all svensk rätt, inklusive Sveriges grundlagar, och så har det alltid varit sedan vi gick med i EU. Det har alltid varit uppenbart att vad Lexbase gör är olagligt. Att tro att utgivningsbevis helt ska nullifiera GDPR är orimligt.

Problemet är att svenska myndigheter är dåliga på att hålla sig till EU-lagar när dessa EU-lagar är obekväma för myndigheterna. Man vill kunna fortsätta sälja personuppgifter fastän man vet att det är olagligt.

Citat:
Vad är din personliga åsikt?
Svenska myndigheter och företag borde följa lagen och EU-lagar är lex superior i Sverige. Vad Lexbase gör är olagligt. Men det spelar inte någon roll att det är olagligt om staten inte följer lagen, och hittills har man inte gjort det när det kommer till GDPR.
Senast redigerad av ydn08 2026-06-24 kl. 11:02.
Citera
2026-06-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ydn08
Nej. GDPR gäller över all svensk rätt, inklusive Sveriges grundlagar, och så har det alltid varit sedan vi gick med i EU. Det har alltid varit uppenbart att vad Lexbase gör är olagligt. Att tro att utgivningsbevis helt ska nullifiera GDPR är orimligt.

Problemet är att svenska myndigheter är dåliga på att hålla sig till EU-lagar när dessa EU-lagar är obekväma för myndigheterna. Man vill kunna fortsätta sälja personuppgifter fastän man vet att det är olagligt.

Svenska myndigheter och företag borde följa lagen och EU-lagar är lex superior i Sverige. Vad Lexbase gör är olagligt. Men det spelar inte någon roll att det är olagligt om staten inte följer lagen, och hittills har man inte gjort det när det kommer till GDPR.

Och det är just att staten inte följer lagen som i mina ögon är helt galet. Vad kan/bör göras åt det om något ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in