Citat:
Om IMY gör sitt jobb kommer det förmodligen finns en del privata aktörer som säljer dessa uppgifter till arbetsgivare, men det kommer isåfall enbart vara de som har tillstånd av IMY och behandlar då uppgifterna under tillsyn av en myndighet som GDPR kräver. Det kommer då följa villkor som berör ändamål och relevans osv. Någon får rätta mig om jag har fel.
Instämmer i det du säger. Arbetsgivare kommer fortsatt kunna begära belastningsregistret (de som har rätten/behovet till det läs skola, vård, säkerhetsklassat och inte Hasses bilmeck).
De enda aktörer som får bedriva sådana här bakgrundskontroller är företag som fått licens av IMY och som uppfyller vissa krav och för att få behålla sin licens får de endast utföra kontrollerna i de fall arbetsgivaren har rätt till det som regleras efter lag.
Som nämns ovanför i andra inlägg så stämmer det att det kommer bli olagligt för arbetsgivare (utan rätt) att ens begära belastningsutdrag (för att slentrianmässigt sålla folk).
Så vill du att Sverige ska brinna så dokumentera alla företag som ens skriver det på arbetsförmedlingen eller de som frågat dig om ett så kan det garanterat öppna upp för stämning då GDPR är retroaktivt och det är nog det som krävs för att arbetsmarknaden i Sverige ska förstå vad som gäller egentligen.
Att de sedan antagligen kommer stå och säga men vadå vi trodde man fick det, dvs, okunskap kommer inte hjälpa i detta fallet då det klart och tydligt står i GDPR vad som gäller vilket alla kan läsa även om Sverige likt ett iq-befriat (eller med skygglappar på) säger att utgivningsbevis och offentlighetsprincipen det står väl över EU?
Sverige är antingen otroligt blåögda och juridiskt okunniga eller så är det otroligt korrupt då man försöker stå över EU lagar och förordningar som står över nationers grundlagar vid konflikt för att en politiker vill följa sin personliga agenda. Fyfan rent ut sagt.
Jag har aldrig röstat rött i mitt liv men att enbart se och höra Herr Strömmer i tv-rutan får mig att vilja bli vänsterpartist.
Senast redigerad av Tintangel 2026-06-23 kl. 20:17.
Senast redigerad av Tintangel 2026-06-23 kl. 20:17.