2026-06-22, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Det är tyvärr bara att kämpa på med krimfup och kolla dagligen med sökning på fullständigt namn om det har indexerats några nya länkar, jag har tagit bort tillräckligt många att det ibland tar 1-2 veckor innan en ny dyker upp men det ger ju också en falsk känsla a "trygghet"

Förutom att Bing är betydligt långsammare så har jag aldrig haft problem att få länkar borttagna så vet ej hur man ska göra det lättare för dig, testa att använda olika formuleringar eller till och med mvöbda chatgpt för att få fram en bra text som formulering.

Vill bara fråga i vilket syfte ni utför detta för av ren nyfikenhet. Är det för ni inte vill att folk ska googla fram saker om er vad det än är? För även om en länk inte syns i en sökmotor finns ni ju garanterat kvar i krimfup som nämns, lexbase, Verifiera och allt de andra.

Om det nu inte är så att ni utfört någon brottslighet som är skamfylld på något sätt vad vet jag.

Frågar av ren nyfikenhet som sagt.
Citera
2026-06-22, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenlampan
Angående att få sökträffar raderade på Google och Bing;

1. Jag har sen länge fått bort sökträffar på Lexbase och Krimfup på mitt för- och efternamn på Google. Söker man däremot på mitt fullständiga namn, dvs för-, mellan- och efternamn kommer det fortsatt upp en sökträff till krimfup. Jag har säkert 15 gånger skickat in begäran av borttagning av sökträffarna till Google, och inom timmar tas sökträffen bort - jättebra! Problemet är att det inom kanske ett dygn kommer upp en ny sökträff till krimfup, då indexerat på en annan del av mitt namn.

Vet någon hur detta fungerar? Får Krimfup ett meddelande när sökträffen tas bort, eller hur kan de veta när de ska lansera nästa sökträff? Finns det nåt sätt att bli kvitt detta? Det känns verkligen som att jag går och rycker upp samma jävla ogräs, men stunden senare växer den ändå upp igen.

2. Avseende Bing. Jag har försökt få sökträffar borttagna från Bing, men det har visat sig vara mkt knepigare än Google. Jag har vid två tillfällen fått svar att jag länkat på ett felaktigt sätt. Första gången gjorde jag säkert fel, men andra gången gjorde jag precis som de sa att jag skulle göra. Ändå fick jag tillbaka min begäran. Det finns så klart inte heller nån möjlighet att prata med nån person vad jag sett för att fråga/diskutera hur man ska göra. Har någon nåt tips hur man ska gå tillväga för att få sina sökträffar borttagna?

Lyckades inte heller få bort mig ifrån Bing. De är helt jävla efterblivna verkar det som. Men oavsett; hur man än vrider och vänder på det så spelar det egentligen ingen roll, eftersom företag man söker jobb via ändå kommer att kunna se eventuella domar i andra typer utav databaser tyvärr, så den enda lösningen är väl att byta namn om man vill hitta jobb (om det ens hjälper? Någon som testat)
Citera
2026-06-22, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintangel
Vill bara fråga i vilket syfte ni utför detta för av ren nyfikenhet. Är det för ni inte vill att folk ska googla fram saker om er vad det än är?

Stämmer bra.

Trots friande dom vill jag inte att kollegor, grannar, vänner till släkten eller nya kontakter för den delen ska snoka och gotta sig i mina misstag. Misstänker även tyvärr att det finns arbetsgivare som ser förekomsten i en brottmålsdom som en anledning att sålla bort en som sökande också då det är betydligt säkrare från deras perspektiv att välja någon som är "fläckfri".

Och sen finns det ju dom som nöjer sig att se en som kriminell enbart på grund av att man "förkommer i en eller flera brottmålsdomar" som krimfup uttrycker det trots att man blivit frikänd.

Domen i sig är också pinsam och något jag absolut inte vill diskutera om jag inte väljer det själv. Nu när allt är bakom mig så det blir ju väldigt problematiskt att krimfup ska erbjuda ett skyltfönster för något jag vill ska stanna i det förflutna så fort någon söker på mitt namn.

Så ja. . Även om jag blev friad I rätten så kommer jag alltid riskera att bli dömd av allmänheten I efterhand när det är så lätt att hitta denna information.
Senast redigerad av Tragic315 2026-06-22 kl. 04:48.
Citera
2026-06-22, 13:35
Medlem
Citat:
Stämmer bra.

Trots friande dom vill jag inte att kollegor, grannar, vänner till släkten eller nya kontakter för den delen ska snoka och gotta sig i mina misstag. Misstänker även tyvärr att det finns arbetsgivare som ser förekomsten i en brottmålsdom som en anledning att sålla bort en som sökande också då det är betydligt säkrare från deras perspektiv att välja någon som är "fläckfri".

Och sen finns det ju dom som nöjer sig att se en som kriminell enbart på grund av att man "förkommer i en eller flera brottmålsdomar" som krimfup uttrycker det trots att man blivit frikänd.

Domen i sig är också pinsam och något jag absolut inte vill diskutera om jag inte väljer det själv. Nu när allt är bakom mig så det blir ju väldigt problematiskt att krimfup ska erbjuda ett skyltfönster för något jag vill ska stanna i det förflutna så fort någon söker på mitt namn.

Så ja. . Även om jag blev friad I rätten så kommer jag alltid riskera att bli dömd av allmänheten I efterhand när det är så lätt att hitta denna information.

Jag förstår! Ja det är en jäkla situation de har skapat i Sverige.
Citera
2026-06-22, 14:20
Medlem
Citat:
Jag förstår! Ja det är en jäkla situation de har skapat i Sverige.
utgivningsbevisen är problemen
Citera
2026-06-22, 16:15
Medlem
Citat:
Det är tyvärr bara att kämpa på med krimfup och kolla dagligen med sökning på fullständigt namn om det har indexerats några nya länkar, jag har tagit bort tillräckligt många att det ibland tar 1-2 veckor innan en ny dyker upp men det ger ju också en falsk känsla a "trygghet"

Förutom att Bing är betydligt långsammare så har jag aldrig haft problem att få länkar borttagna så vet ej hur man ska göra det lättare för dig, testa att använda olika formuleringar eller till och med mvöbda chatgpt för att få fram en bra text som formulering.

Tack för ditt svar! Då får jag fortsätta kämpa på med renhållningsarbete…
Citera
2026-06-22, 16:22
Medlem
Citat:
Vill bara fråga i vilket syfte ni utför detta för av ren nyfikenhet. Är det för ni inte vill att folk ska googla fram saker om er vad det än är? För även om en länk inte syns i en sökmotor finns ni ju garanterat kvar i krimfup som nämns, lexbase, Verifiera och allt de andra.

Om det nu inte är så att ni utfört någon brottslighet som är skamfylld på något sätt vad vet jag.

Frågar av ren nyfikenhet som sagt.

För min del personligen spelar det mindre roll att jag förekommer i deras register, detta då jag verkligen inte tror att nån skulle få för sig att söka efter mig där. Jag har liksom inte den auran eller hur man ska säga. Däremot verkar en del personer söka efter mig (ser det på antalet träffar på mrkoll), så är för mig ett betydligt större problem med att vissa sökträffar kommer upp på google än att jag är sökbar internt på ex lexbase och liknande sidor. Tror inte heller särskilt många skulle begära bakgrundskoll gällande brottsmål på mrkoll heller, detta då jag som sagt inte har en sån aura. Jobbmässigt sitter jag redan säkert, och min arbetsgivare känner till min dom (är på det stora hela inget allvarligt brott jag är dömd för, men är pinsamt).
Citera
2026-06-23, 10:49
Medlem
Tja allesammans,

Kan något proffs svara på om dessa verksamheter förbjuds, kommer då arbetsgivare enbart ha ens brottsregister att döma efter som man själv begär ut eller tror ni det finns något annat sätt?

En annan fråga är om/när dessa sajter förbjuds, betyder det att allt kommer raderas eller kommer hemsidorna fortfarande finnas kvar på Google/Bing?
Citera
2026-06-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenlampan
För min del personligen spelar det mindre roll att jag förekommer i deras register, detta då jag verkligen inte tror att nån skulle få för sig att söka efter mig där. Jag har liksom inte den auran eller hur man ska säga. Däremot verkar en del personer söka efter mig (ser det på antalet träffar på mrkoll), så är för mig ett betydligt större problem med att vissa sökträffar kommer upp på google än att jag är sökbar internt på ex lexbase och liknande sidor. Tror inte heller särskilt många skulle begära bakgrundskoll gällande brottsmål på mrkoll heller, detta då jag som sagt inte har en sån aura. Jobbmässigt sitter jag redan säkert, och min arbetsgivare känner till min dom (är på det stora hela inget allvarligt brott jag är dömd för, men är pinsamt).

Jag förstår jag hoppas det löser sig för dig på bästa sätt!
Citera
2026-06-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MynameisAnders
Kan något proffs svara på om dessa verksamheter förbjuds, kommer då arbetsgivare enbart ha ens brottsregister att döma efter som man själv begär ut eller tror ni det finns något annat sätt?
Det skulle isåfall vara att begära ut domar från samtliga domstolar själva, vilket har diskuterats tidigare.
Utöver detta är det möjligen olagligt att begära belastningsregister när lagen inte kräver detta som tidigare diskuterats, ifall du blir utsatt för detta rekommenderar jag att ni dokumenterar det så gott ni kan.

Citat:
En annan fråga är om/när dessa sajter förbjuds, betyder det att allt kommer raderas eller kommer hemsidorna fortfarande finnas kvar på Google/Bing?
Sidorna kommer givetvis att avindexeras av sökmotorerna när de inte finns kvar.
Citera
2026-06-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Det skulle isåfall vara att begära ut domar från samtliga domstolar själva, vilket har diskuterats tidigare.
Utöver detta är det möjligen olagligt att begära belastningsregister när lagen inte kräver detta som tidigare diskuterats, ifall du blir utsatt för detta rekommenderar jag att ni dokumenterar det så gott ni kan.

Sidorna kommer givetvis att avindexeras av sökmotorerna när de inte finns kvar.

Då förstår jag och tack för svar.

Tror du att det fortfarande kommer finnas privata företag som säljer dessa uppgifter till arbetsgivare eller blir det också olagligt om domen faller till vår fördel 9/7?
Citera
2026-06-23, 16:25
Medlem
Citat:
Då förstår jag och tack för svar.

Tror du att det fortfarande kommer finnas privata företag som säljer dessa uppgifter till arbetsgivare eller blir det också olagligt om domen faller till vår fördel 9/7?

Om IMY gör sitt jobb kommer det förmodligen finns en del privata aktörer som säljer dessa uppgifter till arbetsgivare, men det kommer isåfall enbart vara de som har tillstånd av IMY och behandlar då uppgifterna under tillsyn av en myndighet som GDPR kräver. Det kommer då följa villkor som berör ändamål och relevans osv. Någon får rätta mig om jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in