2026-06-23, 23:14
  #37
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
För att du är ingenting i det stora hela, eller ens i din egna tillvaro? Sen kanske just religion inte är svaret, men tro inte att du är tillvarons medelpunkt.
Vad är någonting i tillvaron och hur kan du komma fram till det om du är ingenting?
Citera
2026-06-23, 23:30
  #38
Medlem
Religion, och andra tillhörigheter, är lika stort hot mot sitt inre som ett alldeles för stort ego.
Citera
2026-06-23, 23:34
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Varför inte älska och bli älskad av riktiga människor istället?
Riktiga människor skapar kaos och oreda. Idéen om en gud eller andar bygger på exakt vad jag sa, villkorslös kärlek.

Vi älskar inte andra människor villkorslöst. En sund vuxen människa har gränser, det är barn som älskar dig utan förbehåll eftersom de är beroende av dig för sin överlevnad. Genom att konstruera en Gud eller andra väsen, uppfinner människor en idé av att de kan bli älskade oavsett vad. Det ger dem tröst och tillit.

Man kan säga att Gud är en slags omvänd projektion där de upplever barnets kärlek igen men riktade emot dem själva istället för åt tidigare omsorgspersoner.
Citera
2026-06-23, 23:55
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det inte bara att överlåta makten över ens liv att låta någon annan sitta i förarsätet? Varför skulle man inte själv kunna styra över sitt liv till fullo utan gudar och religion?
Jag tog svamp när jag insåg vissa saker. Jag kände att vi alla är en del, och vi är en del av något större.

Den upplevelsen gjorde att slutade med missbruk ett bra tag. Och jag blev mer uppmärksam på när djur (inkl människan) behövde hjälp.

Och när människor kring mig dör, så har jag fortfarande en känsla av att de uppgår i det större medvetandet nu och är en liten partikel som mår bra nu som följer med i flödet. ❤️🙏
Citera
2026-06-24, 02:13
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det inte bara att överlåta makten över ens liv att låta någon annan sitta i förarsätet? Varför skulle man inte själv kunna styra över sitt liv till fullo utan gudar och religion?
Det står ju förklarat i Bibeln att vi är Gud, kan du inte läsa ut det ?
Citera
2026-06-24, 02:44
  #42
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Det står ju förklarat i Bibeln att vi är Gud, kan du inte läsa ut det ?
Var står det förklarat i bibeln?
Citera
2026-06-24, 03:35
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Var står det förklarat i bibeln?
Nej du ska inte överlåta åt någon annan att finna, ingen annan ska sitta i ditt förarsäte så att du själv inte kan styra
Citera
2026-06-24, 03:58
  #44
Medlem
Enbolots avatar
Så fort Gud diskuteras så är det per automatik den semitiske guden JHVH som avses medvetet eller omedvetet. Gud är en kraft du själv är en del av, din själ är gudomlig, gud är varken större eller mindre än dit eget Jag.
Tat tvam asi - Det är du. Du är Gud.

Mosaisk tro, islam och kristendom är förslavande religioner som lär att Gud är stor och att du måste underkasta dig Gud. Man ser på Gud som en antropomorf skapelse som uppenbarar sig, som delar ut stentavlor med lagar, eller står i brinnande buskar, vilken vidskepelse.

Begreppet Gud är långt mer än detta, det är ett universiellt medvetande som genomsyrar allt. Ett medvetande bortom denna materiella tillvaro, ett medvetande vi inte kan förstå eller vill förstå.
Citera
2026-06-24, 05:22
  #45
Medlem
Man hoppas på en vinst.
Ego
Citera
2026-06-24, 06:45
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enbolot
Så fort Gud diskuteras så är det per automatik den semitiske guden JHVH som avses medvetet eller omedvetet. Gud är en kraft du själv är en del av, din själ är gudomlig, gud är varken större eller mindre än dit eget Jag.
Tat tvam asi - Det är du. Du är Gud.

Mosaisk tro, islam och kristendom är förslavande religioner som lär att Gud är stor och att du måste underkasta dig Gud. Man ser på Gud som en antropomorf skapelse som uppenbarar sig, som delar ut stentavlor med lagar, eller står i brinnande buskar, vilken vidskepelse.

Begreppet Gud är långt mer än detta, det är ett universiellt medvetande som genomsyrar allt. Ett medvetande bortom denna materiella tillvaro, ett medvetande vi inte kan förstå eller vill förstå.
Orsaken varför JHVH inte ska uttalas är för det står för allt och alla, likt ABC, alltså alfabetet - alpha/omega, det visar att alla är Gud och således ska jag som Gud varken sätta mig över eller under någon annan, därav också påbudet att inte göra sig avgudabilder.
Citera
2026-06-24, 08:43
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det inte bara att överlåta makten över ens liv att låta någon annan sitta i förarsätet? Varför skulle man inte själv kunna styra över sitt liv till fullo utan gudar och religion?
Börjar med dig själv, har ditt liv blivit perfekt?
Har aldrig träffat en enda ateist som är intelligent.
Citera
2026-06-24, 08:51
  #48
Medlem
Jag har bytt åsikt om Gud. Från att Han är snäll till en gud som är lite läskig. Fattat på senare år att hela världen styrs av att allt dör för att det ska bli mera liv. Alla celler är utvecklad från början att utvecklas via död, nya generationer tar över som är anpassade för att överleva. Samt finns det djur som överlever pga att döda..deras natur har gett dom huggtänder, gift osv...Att människan finns är egentligen en gåta, då vi inte är rovdjur i tradionell mening, vi måste använda vår logiska tänkande för att gå vidare i livet. Så det där med Adam ock Eva är en saga för mig.
Sen en annan sak. Muslimerna tvingar ju kvinnorna att täcka allt på kroppen som kan fresta till sextankar, dom tror att Allah vill det. Men om gud placerade ett träd i mitten av paradiset där det var förbjudet att ta denna träds underbara frukt betyder ju att gud vill att det ska finnas en frestelse bland människor, ock tanken rent logiskt är att visa förtroende för gud, ta inte av trädet, då händer det tråkiga saker. Men hur ska en muslim kunna det (visa förtroende för gud) om man täcker för "trädet" kvinnans kropp ? Men jag vet inte om denna paradis berättelse finns i koranen..vet att dom har lite gammal testamentliga saker där. Sen måste man ju även besinna att det finns 10.000 olika religioner på jorden..alla hävdar att just deras religion är den rätte/bästa.
Jag tror på Gud, även på aliens , ufos då jag sett ufos på riktigt..Det finns mer än ögat ser..Vet folk som haft sanndrömmar..drömmar som slagit in helt otroligt. Det betyder för mig att det finns mer på jorden, i livet än det man förnimmer med sinnena. Föresten har jag träffat flera personer som inte är religiösa som dött ock kommit tillbaka, varit på andra sidan..Sett en annan värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in