2026-06-23, 20:55
  #25
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Du förutsätter att alla känner att de har det valet men ändå inte väljer det.
Hur resonerar folk då?
Citera
2026-06-23, 21:02
  #26
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur resonerar folk då?
Om de inte känner att de har det valet så behöver de en kraft att förlita sig till.
Citera
2026-06-23, 21:03
  #27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Om de inte känner att de har det valet så behöver de en kraft att förlita sig till.
Så det är inte ett val att förlita sig på en kraft utan deras sista utväg?
Citera
2026-06-23, 21:07
  #28
Medlem
Smekarn87s avatar
Tröstande. Men man borde verkligen fundera på Planks konstant för den pekar åt något märkligt.
Citera
2026-06-23, 21:09
  #29
Avstängd
Comitiums avatar
Vad är poängen med att tro på något större än sig själv?

Jag kommer ihåg att Göran Persson var för monarkin. Han tyckte att det kändes bra att han inte satt på den översta pinnen utan att han ändå hade Kungen över sig högst upp. Kanske en inte helt onormal tanke? Vad säger amatörpsykologerna här? Finns här några teologer som kan göra ett uttalande?
Citera
2026-06-23, 21:12
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det inte bara att överlåta makten över ens liv att låta någon annan sitta i förarsätet? Varför skulle man inte själv kunna styra över sitt liv till fullo utan gudar och religion?
Jag skulle gissa att när WHO talar om att man för att ha existentiell hälsa, behöver förhålla sig till något större än sig själv, kan det vara helt andra saker än en högre makt som Gud. Typ naturen. Själv tror jag på Gud och finner det sunt. Jag tänker att det speglar förhållandet man har till sig själv internt. Men som sagt: det handlar nog mest om att inte vara en isolerad monad.
Citera
2026-06-23, 21:42
  #31
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så det är inte ett val att förlita sig på en kraft utan deras sista utväg?
Nej, inget val, i betydelsen att man lika gärna skulle klara sig utan den. För många är tron dock en självklarhet, hur märkligt det än kan tyckas.
Citera
2026-06-23, 22:05
  #32
Medlem
Majsmannen2s avatar
Kanske skapar en form av ödmjukhet som i sin tur gör nånting gott.

Men det är väl mer vanligt vi sätter oss själva i främsta rum.
Citera
2026-06-23, 22:10
  #33
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Vad är poängen med att tro på något större än sig själv?

Jag kommer ihåg att Göran Persson var för monarkin. Han tyckte att det kändes bra att han inte satt på den översta pinnen utan att han ändå hade Kungen över sig högst upp. Kanske en inte helt onormal tanke? Vad säger amatörpsykologerna här? Finns här några teologer som kan göra ett uttalande?
Människan är alltid fri - det är både vår olycka och lycka. Gud tror på dig och man är fri att förkasta eller försvara tron.
Citera
2026-06-23, 22:23
  #34
Medlem
Det handlar nog mindre om maktlöshet och mer om att människor strävar efter en relation där de upplever villkorslös kärlek.

Ju sämre människor har det, ju mer betydelsefullt blir religion eller tro i deras liv. Ju bättre folk har det, ju mindre utrymme får olika trosystem.

Människor vill uppleva kärlek, meningsfullhet och få det bättre.

Jag som är in lite på andlighet tycker att det är lite anmärkningsvärt att det finns en idé om de döda, våra förfäder och spirituella krafter som någon slags livscoacher.

Om människor nu är som de är när de lever, varför skulle de bli någon god kraft till hjälp som döda?

Människor vill tro på att det finns något de inte ser som vara vill dem väl. Jag kan uppleva det som lite motsägelsefullt med tanke på hur världen ser ut men föredrar det framför de dårar som tutar i folk att de är förföljda av demoner osv. Pratade nyligen med en person som gått och betalat för att få höra att den var demonbesatt. Människor som vräker ur sig sådant (när de har ekonomiska intressen) borde ställas inför rätta.
Citera
2026-06-23, 22:44
  #35
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Det handlar nog mindre om maktlöshet och mer om att människor strävar efter en relation där de upplever villkorslös kärlek.

Ju sämre människor har det, ju mer betydelsefullt blir religion eller tro i deras liv. Ju bättre folk har det, ju mindre utrymme får olika trosystem.

Människor vill uppleva kärlek, meningsfullhet och få det bättre.

Jag som är in lite på andlighet tycker att det är lite anmärkningsvärt att det finns en idé om de döda, våra förfäder och spirituella krafter som någon slags livscoacher.

Om människor nu är som de är när de lever, varför skulle de bli någon god kraft till hjälp som döda?

Människor vill tro på att det finns något de inte ser som vara vill dem väl. Jag kan uppleva det som lite motsägelsefullt med tanke på hur världen ser ut men föredrar det framför de dårar som tutar i folk att de är förföljda av demoner osv. Pratade nyligen med en person som gått och betalat för att få höra att den var demonbesatt. Människor som vräker ur sig sådant (när de har ekonomiska intressen) borde ställas inför rätta.
Varför inte älska och bli älskad av riktiga människor istället?
Citera
2026-06-23, 23:12
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det inte bara att överlåta makten över ens liv att låta någon annan sitta i förarsätet? Varför skulle man inte själv kunna styra över sitt liv till fullo utan gudar och religion?

För att du är ingenting i det stora hela, eller ens i din egna tillvaro? Sen kanske just religion inte är svaret, men tro inte att du är tillvarons medelpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in