Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Är det inte bara att överlåta makten över ens liv att låta någon annan sitta i förarsätet? Varför skulle man inte själv kunna styra över sitt liv till fullo utan gudar och religion?
Jag skulle gissa att när WHO talar om att man för att ha existentiell hälsa, behöver förhålla sig till något större än sig själv, kan det vara helt andra saker än en högre makt som Gud. Typ naturen. Själv tror jag på Gud och finner det sunt. Jag tänker att det speglar förhållandet man har till sig själv internt. Men som sagt: det handlar nog mest om att inte vara en isolerad monad.