Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Varför inte älska och bli älskad av riktiga människor istället?
Riktiga människor skapar kaos och oreda. Idéen om en gud eller andar bygger på exakt vad jag sa, villkorslös kärlek.
Vi älskar inte andra människor villkorslöst. En sund vuxen människa har gränser, det är barn som älskar dig utan förbehåll eftersom de är beroende av dig för sin överlevnad. Genom att konstruera en Gud eller andra väsen, uppfinner människor en idé av att de kan bli älskade oavsett vad. Det ger dem tröst och tillit.
Man kan säga att Gud är en slags omvänd projektion där de upplever barnets kärlek igen men riktade emot dem själva istället för åt tidigare omsorgspersoner.