2023-06-28, 19:32
  #49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brallis55
Kommer man in till husläkaren som arbetar under 1177 regelverk och berättar att man varje morgon vaknar plaskvåt och övriga dygnets timmar skakar av köld ända in i benmärgen, då betraktas man som inbillningssjuk. Man hänvisas till Swartlings svettklinik bakom st:Göran utan remiss där man köar bland överviktiga klimakteriedamer som dryper av svett. Vi män vi betalar 300:- för ingenting annat än en radda med onödig information som läkaren vet inte hjälper.

Mina problem började när jag fick blodgförgiftning (Septis) efter en operation på KS samtidigt som jag fick stafylokocker i operationssåret, då man hänge på mig en drös påsar med antibiotika.
Efter detta kom svettningarna och extrem frusenhet ända in i benmärgen. När jag nämt detta till alla läkare så fnyser dom irriterat. Kontentan av detta blir alltså: Att svettningar och frusenhet är bara inbillningar, som bara inbillningssjuka individer ägnar sig åt. Således är jag en inbillningssjuk individ.
Suck.
Men är du dum i huvudet eller? Kvinnor som svettas pga klimakteriet, eller vad det kan vara, har ju samma här problem som dig! Du förlorade 300 spänn för att du själv inte kollade upp info innan.

Vad är det man får där? Botox eller? Alltså jag svettas också för mycket, har alltid gjort och är inte i klimakteriet. Speciellt ansiktet och ryggen.

Läkarna blir irriterade för att du hade dött om du inte fick din blodförgiftning behandlad. De är vana vid att folk gnäller över fula ärr osv efter canceroperationer och sådant. Förstår att problemet är sant, men varför vill du inte gå till ett ställe där klimakteriekäringar som dryper av svett går?
Citera
2026-01-23, 18:30
  #50
Medlem
.alprazolam.s avatar
Har lidit av detta problem sen jag var 20, förstår inte vart det kommer ifrån... Men har försökt olika lösningar och mediciner.

Ditropan fick jag sån äcklig biverkning av, kände mig helt konstig i huvudet, dock slutade jag svettas. Men det kändes inte värt det och man fick verkligen välja dagarna som jag behövde ta medicin på.

Nu har jag fått en ny medicin, som är långverkande istället för att ta ditropan vid behov flera ggr om dagen dessutom har jag inga biverkningar alls av den, men jag svettas fortfarande otroligt mycket i vissa sammanhang. Typ efter en lätt promenad med jacka är jag fortfarande dygnsur när jag kommer hem, speciellt nu under vintern när man måste ha på sig tjockare kläder.

Solifenacin heter den och den tar man varje morgon, visst jag svettas absolut inte lika mycket som jag hade gjort utan den. Men att man knappt kan gå en lätt 60 minuter promenad i tjock jacka och tshirt under utan att komma hem dygsnur är fortfarande irriterande som fan.
Funderar på om man ska behöva köra botox kanske... Ser ingen annan utväg.

Har fortfarande golvfläktar och bordsfläktar i varenda rum hemma som är på dygnet runt i princip, usch asså. Fattar inte varför de är såhär? Och läkarna tar en inte speciellt allvarligt heller...
Citera
2026-06-17, 14:56
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hatar varje sekund av det.
Kan inte köra färgad skjorta på jobbet eller en färgad t shirt en vanlig sommardag.

En buss eller tunnelbana som är lite varm ja då svettas jag så in i helvete. Går så fort !
Mkt är nog psykiskt men alltså … vad gör man? Det är så trist att inte kunna ha snygga sommarkläder.


Sen ser man kostymnissar i 28 grader sol med skjorta och slips. Inte en enda svettpärla…

Haha känner igen mig så sjukt mycket. Är exakt likadant för mig och ditt sista stycke är en spaning jag ofta har.

Har bokat tid för detta i vården. Lyckligtvis är problemen begränsade till sommaren och den är ju relativt kort i Sverige. Därför har jag aldrig tagit tag i det med att gå till vården. Även om problemet ibland uppstår även andra perioder på året.

Bad du om hjälp från vården eller hur ser din situation ut idag?
Citera
2026-06-18, 06:24
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Haha känner igen mig så sjukt mycket. Är exakt likadant för mig och ditt sista stycke är en spaning jag ofta har.

Har bokat tid för detta i vården. Lyckligtvis är problemen begränsade till sommaren och den är ju relativt kort i Sverige. Därför har jag aldrig tagit tag i det med att gå till vården. Även om problemet ibland uppstår även andra perioder på året.

Bad du om hjälp från vården eller hur ser din situation ut idag?

Haha dags igen nu då?

Nej jag har mer accepterat att det är sommar det är varmt och jag svettas. Men väljer ändå mörkare kläder i de flesta situationer.
För min del är det inte solens värme som är det jobbiga utan när det blir kvavt. Bussar, affärer etc. Då tar det 2 sekunder sen är det över… tack och god natt
Citera
2026-06-21, 20:06
  #53
Medlem
Det finns alla möjliga hjälpmedel för kyla, vet att kylväst och kylkeps är populärt.

https://www.bertschat.se/collections/kylande-keps/products/kylande-keps-pro-bla?variant=46503847362907

Själv använder jag frysklampar i linningen, både hemma och borta. En mjuk sort från Nexcare är min favorit. Gäller att se upp för förfrysningsskador!

https://www.kronansapotek.se/Nexcare-ColdHot-Therapy-Pack/p/786591/
Citera
2026-06-23, 13:02
  #54
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Haha dags igen nu då?

Nej jag har mer accepterat att det är sommar det är varmt och jag svettas. Men väljer ändå mörkare kläder i de flesta situationer.
För min del är det inte solens värme som är det jobbiga utan när det blir kvavt. Bussar, affärer etc. Då tar det 2 sekunder sen är det över… tack och god natt

Om man nu svettas pass mycket som du verkar göra, varför inte köra botox?
En relativt enkel, och inte speciellt dyr* ”investering” i sig själv som dessutom har lång verkanstid.
Har själv aldrig svettats direkt, men har en nära vän som för några år sedan fick hjälp av vården med botox till händer/fötter vilket hon menade på i princip förändrade hennes liv.
Det enda hon ångrade var att hon inte hade sökt hjälp för det tidigare.


*om du nu inte skulle få det betalt av sjukvården.
Citera
2026-06-24, 06:55
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Om man nu svettas pass mycket som du verkar göra, varför inte köra botox?
En relativt enkel, och inte speciellt dyr* ”investering” i sig själv som dessutom har lång verkanstid.
Har själv aldrig svettats direkt, men har en nära vän som för några år sedan fick hjälp av vården med botox till händer/fötter vilket hon menade på i princip förändrade hennes liv.
Det enda hon ångrade var att hon inte hade sökt hjälp för det tidigare.


*om du nu inte skulle få det betalt av sjukvården.

Grejen är att svett måste ut någonstans annars ligger man risigt till. Så din vän har då börjat svettas någon annanstans.

Tar man botox under armarna kanske ryggen är där allt kommer. Har ju hellre under armarna än händerna tex.

Ska också påpekas att det var mkt värre när man var yngre så ålder och psyket spelar in mkt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in