2021-07-18, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajola
Har/hade samma problem. Gick till en läkare, för över fem år sedan. Hon kallade det lite skämtsamt för det manliga klimakteriet.

Sedan dess har hon skrivit ut detta till mig
https://www.fass.se/m/produkt/19980306000011/public/tabproduct

Samma ämne som i det piller någon tidigare i tråden skrev om. Det har på riktigt ändrat mitt liv helt otroligt. Svettas nu "helt normalt".

Lycka till
Det stämmer att Oxybutynin och Ditropan är samma. En riktig lifesaver 😊
Citera
2021-07-18, 11:51
Medlem
Köp absolut torr på apoteket och rålla där du svettas. Aluminiumkloridet täpper igen svettkörtlarna.
Citera
2021-07-18, 12:53
Medlem
OggeOJs avatar
Dialon kroppspuder har räddat många själar.
Citera
2021-07-18, 17:01
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Tackar för medicinskt relevant info. Om du skulle kunna minnas/hitta namnet på den 'andra' medicinen så tror jag det vore grymt uppskattat.

Ditropan och Oxybutynin är de två mediciner jag känner till utöver botox.

https://www.fass.se/LIF/result?userType=0&query=Oxybutynin

Hoppas att du kan få hjälp! 🙂
Citera
2021-07-18, 19:03
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Du ska inte duscha kallt, du ska duscha varmt/ljummet.
Duschar du kallt krymper blodkärlen och du har svårare att bli av med värmen. Duscha normalt efter träningen och lufttorka.
Gör likadant innan du ska sova om det är varmt..

Ahh, det förklarar en hel del, man tackar!
Citera
2021-07-19, 13:13
Medlem
MissDecibellas avatar
Reportage från dagens Aftonbladet 19/7-21 📰

..” Regionerna har tidigare stått för kostnaden av behandlingen av hyperhidros-patienter, även om problemområdena, som i Josefines fall, berörde exempelvis ansiktet och hårbotten. Nu betalas ersättning endast för behandling av händer i Region Stockholm, och händer och armhålor i andra regioner..”

https://www.aftonbladet.se/a/M1Pder

Dvs, det finns hjälp att få, som dessutom gällande händer/armhålor bekostas via regionen.
Läkemedlet som vissa hyllar här i tråden Oxybutinin skrivs det också om, ” Medicinen Oxybutinin som erbjuds de som inte har råd med privat vård, har i observationsstudier på 60-plussare, visat kognitiv påverkan och ökad risk för demens”.

För övrigt anser jag det vara totalt åt helvete att en fullt frisk kvinna, 42 år gammal ska behöva gå hemma sjukskriven 100% med sjukpenning från f-kassan varje månad istället för att arbeta för sitt uppehälle och få lön, vilket ju är precis vad hon själv också vill..?
Hur i helvete tänker försäkringskassan här liksom?!
Senast redigerad av MissDecibella 2021-07-19 kl. 13:17.
Citera
2021-07-19, 13:18
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tatewin
Det stämmer att Oxybutynin och Ditropan är samma. En riktig lifesaver 😊

Det stod om biverkningarna av Oxybutunin i dagens Aftonbladet, se mitt inlägg ovan ⬆️
Senast redigerad av MissDecibella 2021-07-19 kl. 13:34.
Citera
2021-07-19, 13:33
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Detta låter helt sjukt men jag har en kyldyna för små hundar som jag tejpar fast på rygg/bröst under en lös t shirt om jag måste göra något och se proper ut i denna värme.

Det hjälper något jävla enormt. Blir ej varm alls.
Utan den så forsar svetten.

Låter knäppt, jag vet.

Edit: att fukta kalsingarna (ska ej vara blöta, bara fuktiga) och lägga dem i frysen hjälper också förvånansvärt bra!

Har småhundar själv och sommaren 2018 (när det var tropisk värme 😮‍💨 ) köpte jag 4 stycken kyldynor åt dom som jag la ut lite varstans hemma, helt slutsålt i Sverige så fick beställa från Danmark 😅.

Dessa var hyfsat stora trots att jag tog den minsta storleken, ca 1m* 60cm.
Hundarna var inte så intresserade av dessa så jag tog en själv och la under lakanet i sängen, så jäkla härligt!
Sen dess använder jag den varje sommar 🥱🛌.
Gav bort en till den äldre granntanten som använder den i fåtöljen hon har när hon sitter och tittar på tv, den blev väldigt uppskattad 😌..

Nåväl, läste nyss dagens Aftonbladet och kom direkt att tänka på ditt inlägg i denna tråden, har hört många tips genom åren för att lindra svettningar men ditt tar nog priset 🤔😅.

Du tror inte botox kan vara värt att testa..?
Har som sagt redan tipsat om det i tråden, men fått noll gehör, var samma gällande mina vänner men som till slut (efter att ha testat varenda tips, trix och husmorsknep) testade just botox och det blev en enorm förändring för dom, precis som för tjejen i artikeln jag länkat i ett annat inlägg här.

Det gör inte heller speciellt ont om man nu är rädd för det, dessutom är det ju det ”lilla” i sammanhanget om man tänker på vilket resultatet blir.
Jag har själv botox men inte pga svettningar (svettas typ aldrig och har aldrig ens köpt en deodorant nånsin 😂 ), och har läst att det behöver fyllas på ca var 6:e månad, dock sitter mitt i upp till ett år.
Sen är det också så att ju längre man använder det, ju längre sitter det i per gång.

Värt att tänka på kanske, jag menar tänk att slippa behöva gå runt med en kyldyna runt magen varje sommar..😶‍🌫️💦

Lycka till 🍀
Citera
2021-07-27, 14:00
Medlem
MissDecibellas avatar
Ytterligare ett reportage idag i Aftonbladet!

Bra att detta lyfts och kommer fram så att folk som lider av detta får hjälp!!

https://www.aftonbladet.se/a/PyLkJX
Citera
2021-09-14, 13:06
Medlem
Någon här som tar Oxybutynin/Ditropan 3ggr per dygn? Vilka tidsintervall kör ni på?
Citera
2021-09-14, 13:43
Medlem
Brallis55s avatar
Kommer man in till husläkaren som arbetar under 1177 regelverk och berättar att man varje morgon vaknar plaskvåt och övriga dygnets timmar skakar av köld ända in i benmärgen, då betraktas man som inbillningssjuk. Man hänvisas till Swartlings svettklinik bakom st:Göran utan remiss där man köar bland överviktiga klimakteriedamer som dryper av svett. Vi män vi betalar 300:- för ingenting annat än en radda med onödig information som läkaren vet inte hjälper.

Mina problem började när jag fick blodgförgiftning (Septis) efter en operation på KS samtidigt som jag fick stafylokocker i operationssåret, då man hänge på mig en drös påsar med antibiotika.
Efter detta kom svettningarna och extrem frusenhet ända in i benmärgen. När jag nämt detta till alla läkare så fnyser dom irriterat. Kontentan av detta blir alltså: Att svettningar och frusenhet är bara inbillningar, som bara inbillningssjuka individer ägnar sig åt. Således är jag en inbillningssjuk individ.
Suck.
Senast redigerad av Brallis55 2021-09-14 kl. 13:51. Anledning: Tillägg
Citera
2023-04-25, 19:51
Medlem
Hatar varje sekund av det.
Kan inte köra färgad skjorta på jobbet eller en färgad t shirt en vanlig sommardag.

En buss eller tunnelbana som är lite varm ja då svettas jag så in i helvete. Går så fort !
Mkt är nog psykiskt men alltså … vad gör man? Det är så trist att inte kunna ha snygga sommarkläder.

Sen ser man kostymnissar i 28 grader sol med skjorta och slips. Inte en enda svettpärla…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in