2021-07-15, 22:25
  #1
Medlem
Har problem med svettning, söker praktiska lösningar/lindringar.

Jag är typen som svettas lätt. Om det är vinter, och jag sätter mig i hallen och böjer mig fram över knät och knyter skosnörena på båda skorna, när jag kommer tillbaka upp så är jag lite lätt varm/fuktig i pannan. Det är inget extremt, som typ skyfall från pannan så fort temperaturen går över 20 grader, men det är tydligt mer än andra.

När det är varmt, som nu (hade 27 grader ute idag), och om man ska arbeta utomhus eller bära hem tunga matvaror från affären, eller bara har sex med tjejen, så svettas man så det droppar från ansiktet. Det känns rätt besvärligt och lite pinsamt rent ut sagt. Man framstår inte som särskilt fräsch när man är genomsvettig så hela T-shirten ser blöt ut, och alla andra är rätt torra och bra, och det är opraktiskt för det droppar ner i ögonen när man jobbar osv.

Förra veckan hjälpte jag till att sätta upp några datorer, och det var varmt i lokalen, och det var fullt med svettdroppar på bordet och datorchassin som jag försökte torka bort så ingen skulle bli äcklad.

Min kondition är åtminstone genomsnittlig, några enstaka kilon extra men inget som märks tydligt.

Att byta T-shirt funkar inte, för då måste man ha handduk med sig och dra av sig det värsta från överkroppen, men nya T-shirten är lika våtfläckad 10 minuter senare ändå.

Enda lösningen jag hittat hittills, när man ska jobba med kroppen och det är varmt, är att köra pann-band. Ser lite fucked up, Björn Borg anno 1977 typ, men det funkar i alla fall för att hindra skiten från att hamna i ögonen, i alla fall ett tag. Sex är det värre med, speciellt när tjejen ligger under, hud mot hud och hög energiförbrukning, blir smått blött kan man säga. Lagom mysigt.

Tänkte höra med andra som kan ha liknande upplevelser, om ni hittat praktiska lösningar i vardagen som kan lindra det här, vanor, tips och annat. Kanske finns det medel, eller olika kost som kan lindra med mera.

Tacksam för egna historier, tips, tankar, ja allt.
Citera
2021-07-15, 22:29
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Fläkt i varje rum, luften får inte stå stilla!
Citera
2021-07-15, 22:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Har problem med svettning, söker praktiska lösningar/lindringar.

Jag är typen som svettas lätt. Om det är vinter, och jag sätter mig i hallen och böjer mig fram över knät och knyter skosnörena på båda skorna, när jag kommer tillbaka upp så är jag lite lätt varm/fuktig i pannan. Det är inget extremt, som typ skyfall från pannan så fort temperaturen går över 20 grader, men det är tydligt mer än andra.

När det är varmt, som nu (hade 27 grader ute idag), och om man ska arbeta utomhus eller bära hem tunga matvaror från affären, eller bara har sex med tjejen, så svettas man så det droppar från ansiktet. Det känns rätt besvärligt och lite pinsamt rent ut sagt. Man framstår inte som särskilt fräsch när man är genomsvettig så hela T-shirten ser blöt ut, och alla andra är rätt torra och bra, och det är opraktiskt för det droppar ner i ögonen när man jobbar osv.

Förra veckan hjälpte jag till att sätta upp några datorer, och det var varmt i lokalen, och det var fullt med svettdroppar på bordet och datorchassin som jag försökte torka bort så ingen skulle bli äcklad.

Min kondition är åtminstone genomsnittlig, några enstaka kilon extra men inget som märks tydligt.

Att byta T-shirt funkar inte, för då måste man ha handduk med sig och dra av sig det värsta från överkroppen, men nya T-shirten är lika våtfläckad 10 minuter senare ändå.

Enda lösningen jag hittat hittills, när man ska jobba med kroppen och det är varmt, är att köra pann-band. Ser lite fucked up, Björn Borg anno 1977 typ, men det funkar i alla fall för att hindra skiten från att hamna i ögonen, i alla fall ett tag. Sex är det värre med, speciellt när tjejen ligger under, hud mot hud och hög energiförbrukning, blir smått blött kan man säga. Lagom mysigt.

Tänkte höra med andra som kan ha liknande upplevelser, om ni hittat praktiska lösningar i vardagen som kan lindra det här, vanor, tips och annat. Kanske finns det medel, eller olika kost som kan lindra med mera.

Tacksam för egna historier, tips, tankar, ja allt.

Samma problem men inga tips. Rör dig så lite som möjligt och vädra, vädra, vädra.

För sexet kan du välja en ställning där du bara ligger och tjejen gör allt jobb. Men jag gissar att det inte blir så mycket göka om du gör en vana av att vilja ha det så. Du får svetta ner damen, hon tycker säkert om det.
Citera
2021-07-15, 22:33
  #4
Medlem
ost-e-knarks avatar
Blöt ner en t-shirt och låt den torka på dig, oslagbart när det är för varmt.
Citera
2021-07-15, 22:40
  #5
Medlem
Gå ner i vikt. Då kommer du svettas mindre.
Citera
2021-07-15, 23:08
  #6
Medlem
Jag känner igen mig som fan! Jag är bra tränad både vad gäller kondition och styrka, så där finns inga sådana orsaker att söka.

Jag har natruligtvis inget emot att jag och mina löparkläder är svettiga efter ett halvmaraton, men jag tycker det är äckligt att vara klibbig i vardagen och att mina vardagskläder och allt jag tar i blir svettigt. Det är visserligen svårt att skriva på sin generationsroman när handen man håller pennan i inte rör sig därför att armen klibbar fast i bordsskivan, men armen kan sköljas och bordsskivan torkas av.

Nej! Framför allt är det ju ett socialt problem och man känner sig så jävla äcklig i stunden.

Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker alltid att det är värre att ha starkt solljus i ansiktet än i nacken. Rimligtvis värmer solen lika mycket oavsett varifrån, men det starka solljuset i ögonen verkar nästan få mig att spänna mig extra mycket och därmed också svettas mer. Vidare känns det nästan som om bara nervositeten för att börja svettas kan få mig spänd och därmed påbörjas en ond cirkel av svettning.

Två tips:

Bär vit t-shirt med färgade ränder i lite grövre kvalitet. Svetten maskeras effektivt av att sugas upp i ett tjockare lager bomull och av synvillan som det grafiska mönstret medför.

Påtala saken för din omgivning. Det kan funka avväpnande och avslappnande. Skall ni sitta på någon uteservering kanske sällskapet går med på att sitta i skuggan. (Att "sitta i solen med en kall öl" är något av det vidrigaste som finns. Hur kan man finna någon som helst njutning av en öl, när svettfläckarna på kläderna växer?)

Häromdagen skulle jag möta någon någonstan men visste inte hur jag skulle göra för att komma till mötesplatsen. Förutom att vara typen som svettas mer än andra är jag också typen som går snabbare än alla andra. Alla mina promenader är automatiskt raska promenader. Jag hade valet att antingen försöka gå ett par kilometer så långsamt jag kunde i 30 graders hetta, eller sitta några minuter på en stekhet spårvagn. Jag valde att börja gå, blev genomsvettig, hoppade på en vagn för att få sitta ner och vila, blev ännu svettigare av att sitta i ett jävla akvarium utan minsta vindfläkt, så jag hoppade av och svalkade mig något i fartvinden av min promenad, och kom fram helt genomdränkt. Det värsta av allt var att jag såg flera människor som satt helt torra och till synes oberörda av hettan på spårvagnen.

Något som gör mig extremt provocerad är när man ser veritabla fetton som är helt torra medan man själv sprutar svett trots att man inte utför mer ansträngande handlingar än att typ sitta på en stol.


Edit:
För protokollet kan jag tillägga att jag såklart är typen som aldrig fryser också. Det är säkert jobbigt att vara en sådan där frusen och anemisk person, men för sådana finns ju rent praktiska lösningar som inte har någon motsvarighet för oss svetton.
__________________
Senast redigerad av rx93yvd 2021-07-15 kl. 23:17.
Citera
2021-07-15, 23:15
  #7
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Blöt ner en t-shirt och låt den torka på dig, oslagbart när det är för varmt.

Aces! Taget!

Vill bjuda mitt överlevnadsknep för absurd värme i utbyte - smeta vatten på smalbenen. Smalbenen har ben och blodkärl nära huden som är specifikt bra på att leda bort värme.
Citera
2021-07-15, 23:32
  #8
Medlem
MissDecibellas avatar
Tipsar igen om botox om man lider så mycket av svettningar..
Vet flera stycken som blivit hjälpta och som det förändrat livet för.

En av mina närmaste vänner hade sån fruktansvärd fot&handsvett (luktade dock aldrig), och efter att hon i många år testat varenda kur/husmorstips som finns gav hon äntligen med sig när jag föreslog botox.

Det är ca 4 år sedan idag och hon ångrar att hon inte gjorde det tidigare, bara en sån sak som att våga gå i vita tunna strumpor/ta folk i handen etc var enormt stort för henne, och hon grät mer än en gång dom första veckorna.


Obs, sök givetvis till en seriös klinik och inte första bästa klåpare på nätet.
Citera
2021-07-15, 23:44
  #9
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Gå ner i vikt. Då kommer du svettas mindre.

Knappast?

Jag har samma problem, och ser ut som ett skinntorrt spett. (Står jag bakom ett spett så är det bara öronen som syns.)

Men svettas kopiöst, det gör jag.
(OCH fryser på vintern. Och svettas även då, men inte just när jag fryser..)

Bra form åxå så det är inte pga dålig kondis.

Tipsen om våt t-tröja och vatten på smalben ska testas. Liksom även pannbandet. Dock enbart vid exempelvis trädgårdsarbete.

Själv kör jag med näsdukar, det är väl en åldersgrej. Har alltid ett gäng näsdukar i fickorna vid varmt väder.
Citera
2021-07-15, 23:44
  #10
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Aces! Taget!

Vill bjuda mitt överlevnadsknep för absurd värme i utbyte - smeta vatten på smalbenen. Smalbenen har ben och blodkärl nära huden som är specifikt bra på att leda bort värme.

Bra! Jag brukar spola iskallt vatten på insidan av handlederna och det funkar också. Körde ett benpass hemma ikväll och det var mindre begåvat, eftersvettas fortfarande trots kalldusch. Ska ställa mig ute i shorts nu. Att gå och lägga sig känns inte som någon höjdare.
__________________
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-07-15 kl. 23:45. Anledning: Korrigering
Citera
2021-07-15, 23:51
  #11
Avslutad
Absolut torr
Citera
2021-07-15, 23:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rx93yvd
Jag känner igen mig som fan! Jag är bra tränad både vad gäller kondition och styrka, så där finns inga sådana orsaker att söka.

Jag har natruligtvis inget emot att jag och mina löparkläder är svettiga efter ett halvmaraton, men jag tycker det är äckligt att vara klibbig i vardagen och att mina vardagskläder och allt jag tar i blir svettigt. Det är visserligen svårt att skriva på sin generationsroman när handen man håller pennan i inte rör sig därför att armen klibbar fast i bordsskivan, men armen kan sköljas och bordsskivan torkas av.

Nej! Framför allt är det ju ett socialt problem och man känner sig så jävla äcklig i stunden.

Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker alltid att det är värre att ha starkt solljus i ansiktet än i nacken. Rimligtvis värmer solen lika mycket oavsett varifrån, men det starka solljuset i ögonen verkar nästan få mig att spänna mig extra mycket och därmed också svettas mer. Vidare känns det nästan som om bara nervositeten för att börja svettas kan få mig spänd och därmed påbörjas en ond cirkel av svettning.

Två tips:

Bär vit t-shirt med färgade ränder i lite grövre kvalitet. Svetten maskeras effektivt av att sugas upp i ett tjockare lager bomull och av synvillan som det grafiska mönstret medför.

Påtala saken för din omgivning. Det kan funka avväpnande och avslappnande. Skall ni sitta på någon uteservering kanske sällskapet går med på att sitta i skuggan. (Att "sitta i solen med en kall öl" är något av det vidrigaste som finns. Hur kan man finna någon som helst njutning av en öl, när svettfläckarna på kläderna växer?)

Häromdagen skulle jag möta någon någonstan men visste inte hur jag skulle göra för att komma till mötesplatsen. Förutom att vara typen som svettas mer än andra är jag också typen som går snabbare än alla andra. Alla mina promenader är automatiskt raska promenader. Jag hade valet att antingen försöka gå ett par kilometer så långsamt jag kunde i 30 graders hetta, eller sitta några minuter på en stekhet spårvagn. Jag valde att börja gå, blev genomsvettig, hoppade på en vagn för att få sitta ner och vila, blev ännu svettigare av att sitta i ett jävla akvarium utan minsta vindfläkt, så jag hoppade av och svalkade mig något i fartvinden av min promenad, och kom fram helt genomdränkt. Det värsta av allt var att jag såg flera människor som satt helt torra och till synes oberörda av hettan på spårvagnen.

Något som gör mig extremt provocerad är när man ser veritabla fetton som är helt torra medan man själv sprutar svett trots att man inte utför mer ansträngande handlingar än att typ sitta på en stol.


Edit:
För protokollet kan jag tillägga att jag såklart är typen som aldrig fryser också. Det är säkert jobbigt att vara en sådan där frusen och anemisk person, men för sådana finns ju rent praktiska lösningar som inte har någon motsvarighet för oss svetton.

har exakt samma problem. det spelar ingen roll, det ÄR svett på sommaren! men på vintern fixar man allt, lättklädd! typ rensar fisk i minus 20 grader!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in