2026-06-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Trådens ämne handlar om att Israel avsiktligt dödar barn.

Min fråga till dig är därför: Hur skulle 20 000 barn kunna ha dött oavsiktligt? Hur har det gått till?

Antingen lär du hävda att det inte dött några 20 000 barn, eller så lär du hävda att samtliga dessa är följdverkningar av krigets mekanismer.

Nej. Det går inte att på något rimligt sätt förklara 20 000 döda barn. Det MÅSTE oundvikligen ha skett som en följd av att IDF inte bryr sig om palestinska barn, och därför attackerar även när oskyldiga, framförallt barn, är närvarande. Annars når du inte dom nivåerna.

Jag förstår. Du vill ge Hamas immunitet att begå folkmord mot judar.
Citera
2026-06-23, 22:14
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag förstår. Du vill ge Hamas immunitet att begå folkmord mot judar.

Utveckla!
Citera
2026-06-23, 22:15
Medlem
Citat:
Utveckla!

Hamas begick folkmord på judar 7 oktober 2023. Sedan drog de sig tillbaka till Gaza. I Gaza finns en massa barn och andra civila. Det går inte att föra krig i Gaza utan att civila dör. Du menar att det är fel att civila dör i Gaza. Alltså skall Israel inte få föra krig i Gaza. Alltså vill du ge Hamas immunitet att begå folkmord.
Citera
2026-06-23, 22:19
Medlem
Citat:
Hamas begick folkmord på judar 7 oktober 2023. Sedan drog de sig tillbaka till Gaza. I Gaza finns en massa barn och andra civila. Det går inte att föra krig i Gaza utan att civila dör. Du menar att det är fel att civila dör i Gaza. Alltså skall Israel inte få föra krig i Gaza. Alltså vill du ge Hamas immunitet att begå folkmord.
Petronius: det är folkmord att mörda 1200 israeler.

Oxå Petronius: det är inte folkmord att mörda 70 000-90 000 palestinier varav 20 000 barn.
Citera
2026-06-23, 22:21
Medlem
Citat:

Det är en väldigt binär verklighet du målar upp här - antingen måste mängder och åter mängden med barn utan omsvep kunna dödas, eller så vill man ge Hamas immunitet att begå folkmord.

Ett argumentationsknep kallat för retorisk rävsax, i samma ballpark som "har du slutat slå din fru?".

Jag är av tron att man kan undvika ett nytt 7 oktober utan att döda 20 000 barn. Kalla mig naiv, men jag är övertygad om att det är möjligt. Det borde gå.
Citera
2026-06-23, 22:25
Medlem
Citat:
Det är en väldigt binär verklighet du målar upp här - antingen måste mängder och åter mängden med barn utan omsvep kunna dödas, eller så vill man ge Hamas immunitet att begå folkmord.

Ett argumentationsknep kallat för retorisk rävsax, i samma ballpark som "har du slutat slå din fru?".

Jag är av tron att man kan undvika ett nytt 7 oktober utan att döda 20 000 barn. Kalla mig naiv, men jag är övertygad om att det är möjligt. Det borde gå.

Nu blev jag intresserad! Kan den militäre experten Engelbrekt Engelbrektsson delge oss andra okunniga sin fantastiska plan för hur man besegrar Hamas i Gaza utan att det dör en massa civila. Jag sitter här med anteckningsblocket redo för det fall Israel ändrar åldersgränsen för reservister och bestämmer sig för att kalla in mig igen. Jag har som bekant bara erfarenhet av semiurban strid och är idel öra nu när du skall undervisa mig i hur man bedriver urban strid utan civila överskottsförluster.

Edit: Jag ser nu att du skrev "man kan undvika ett nytt 7 oktober" och det är ju lite grand på samma tema som att faktiskt ge Hamas immunitet att begå folkmord på judar. Du förespråkar alltså immunitet för folkmördare trots allt.
Senast redigerad av Petronius 2026-06-23 kl. 22:28.
Citera
2026-06-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Du läste inte artikeln, det gjorde jag. 6% fler döda "barn" i det senaste Gazakriget, det är "beviset" för "folkmord" och att Israel medvetet attackerar civila

Jo men det finns en anledning till att du klumpar ihop de två, för att det ska framstå som löjeväckande. Det avsiktliga barnadödandet står så bra på egna ben.

Är det avsiktliga barnadödandet bevis folk folkmord? Bry.

Pågår det avsiktliga barnadödandet? Oerhört intressant. Volymerna, the wholesale slaughter, talar för att det MÅSTE vara avsiktligt. Att andelen barn ökat är också en indicie.

Citat:
En salig blandning av strid i tät bebyggelse, Hamas som förhindrar evakueringar, barnsoldater och det simpla faktumet att 50% av Gazas befolkning är "barn". https://www.npr.org/2023/10/19/1206479861/israel-gaza-hamas-children-population-war-palestinians

Just det. Det är Gazas demografi som är problemet här. Det är för mycket barn för att kunna etniskt rensa obehindrat.

Citat:
Självklart, till skillnad från en obildad, pallywood hjärntvättad mongoloid som tror att Israel begår jordens fattigaste "folkmord"

Har aldrig anklagat Israel för att begå folkmord. Anklagar dom för att döda misstänksamt mycket barn. Anklagar dig för att bedriva demagogi för att sopa det under mattan.

Citat:
Om det bor 1 miljon barn i Gaza så är det mer än rimligt att 20,000 av människorna som stryker med i kriget är barn. Det är snarare en extremt låg siffra sett till det totala antalet barn och hur länge kriget pågick.

Jo men nu pratar du som att det har upphört. Dom skjuter frisk fortfarande, trots noll attacker från Palestinskt håll senaste 2 åren.

Citat:
Det dog i snitt 27 barn om dagen i Gaza. I Sudan dör hundratals barn om dagen i strider mellan afrikaner och araber, men det är du så klart tyst om.

Strider kompis, strider. Det är något helt annat. Prickskyttet som pågår i Gaza har ingenting med strider att göra.

Citat:
Let's face it, den enda anledningen till att du öht bryr dig är för att du är en antisemit. När araberna folkmördar och fördriver hundratusentals negrer så säger du inte ett pip, precis som alla andra folkmordshycklare.

När fan blir gammal osv... Ditt språkbruk i detta stycket är självförklarande. Det pågår ingen rasism från min sida överhuvudtaget, den står du för.
Citera
2026-06-23, 22:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jo men nu pratar du som att det har upphört. Dom skjuter frisk fortfarande, trots noll attacker från Palestinskt håll senaste 2 åren.

Israel har inte ett fredsavtal med Hamas, de gick med på en vapenvila i utbyte mot att Hamas avväpnade sig. Enda anledningen att Hamas fortfarande existerar är att Israel gick med på en vapenvila. Men Hamas vägrade att avväpna sig så vapenvilan gäller inte längre.
Citera
2026-06-23, 22:36
Medlem
Citat:
Nu blev jag intresserad! Kan den militäre experten Engelbrekt Engelbrektsson delge oss andra okunniga sin fantastiska plan för hur man besegrar Hamas i Gaza utan att det dör en massa civila. Jag sitter här med anteckningsblocket redo för det fall Israel ändrar åldersgränsen för reservister och bestämmer sig för att kalla in mig igen. Jag har som bekant bara erfarenhet av semiurban strid och är idel öra nu när du skall undervisa mig i hur man bedriver urban strid utan civila överskottsförluster.

Det fetade - definera "besegra Hamas". Jag tror att det är i just den definitionen nyckeln, och skillnaderna mellan våra synsätt, finns. Du är av åsikten att samtliga Hamas ofrånkomligen MÅSTE dö så fort som möjligt, jag är av åsikten att man kan avvakta med dödandet undantaget akuta situationer fram tills att det kan ske utan att barn dödas.

Citat:
Edit: Jag ser nu att du skrev "man kan undvika ett nytt 7 oktober" och det är ju lite grand på samma tema som att faktiskt ge Hamas immunitet att begå folkmord på judar. Du förespråkar alltså immunitet för folkmördare trots allt.

Jo, eller precis tvärtom. Att man går hårt ut för att försvara ett angrepp a la 7 oktober är fullt rimligt. I det läget köper jag era argument om att civila drabbas i strid.

Det är inte situationen i Gaza av idag dock. Det är prickskytte.
Citera
2026-06-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Israel har inte ett fredsavtal med Hamas, de gick med på en vapenvila i utbyte mot att Hamas avväpnade sig. Enda anledningen att Hamas fortfarande existerar är att Israel gick med på en vapenvila. Men Hamas vägrade att avväpna sig så vapenvilan gäller inte längre.

Men vad är det som gör att man fortsatt måste döda alla dessa barn då, om det är Israels barmhärtighet som gör att Hamas ens existerar.

En så överlägsen part kan väl undvika att döda barn om dom vill. Meeeeen, dom vill inte. Tyvärr. Allt pekar mot att det är anledningen till de höga volymerna döda barn.
Citera
2026-06-23, 22:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men vad är det som gör att man fortsatt måste döda alla dessa barn då, om det är Israels barmhärtighet som gör att Hamas ens existerar.

För att de är barnsoldater. Terrorister. Man kan vara ett barn och terrorist samtidigt. Förstår att det är svårt för din svenska sossehjärna att ta in men det är en annan kultur. Det finns ingen barndom i Gaza, man anses vara vuxen vid 13 där. Det är därför de är pedofiler. Det är därför araber i Sverige skriker åt skolfröken vid 13. Hemma är de vuxna vid 13.
Citera
2026-06-24, 01:45
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Och Europa och Sverige gör ingenting. Vi är delaktiga i mordet på palestinier och deras barn genom våra ledares passivitet. Och Europa har varit passiva i decennier.

Israel borde hanteras som vi hanterar Ryssland och Nordkorea idag, tills de slutar mörda palestinier och grannar, och tills det slutar vara en etnostat.

Sverige ger mest i världen per capita till terroristerna i Hamas, mer än Iran deras officiella huvudsponsor så du kan sova lugnt, vi gör vad vi kan för att stötta det enda riktiga kommande folkmordet, det på judarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in