2026-06-23, 20:07
Medlem
En lång rad kristdemokrater har signerat ett pågående upprop där abort kallas dödens kultur. Man motsätter sig 50 år av fri abort och uttalanden som dessa finns:

Citat:
”Sverige har i år haft 50 år med fri abort. Under dessa år har abortverksamheten släckt omkring 1,7 miljoner ofödda människoliv”.

Citat:
– Vi har inte rätt att misshandla varandra och inte rätt att stjäla. Vi kan heller inte ha rätt att ta våra barns liv.

Citat:
Partiet har även tillsatt nuvarande hälso- och sjukvårdsminister Elisabet Lann som opinionsbildat för att sjukvårdspersonal ska kunna vägra att utföra aborter.

Citat:
KD-kandidater kallar abort ”dödens kultur”

I höstens val ställer exempelvis Kristdemokraterna upp med en rad abortmotståndare. De talar om aborträtten som ”dödens kultur”.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/k0Q9pB/kd-kandidater-kallar-abort-dodens-kultur

Diskussionsämne: Hur går det ihop med allt prat om att man står upp för den svenska lagstiftningen? När högt uppsatta i partiet, ministrar och andra gör sådana uttalanden, har bakgrund och nuvarande kopplingar till livets ord, ja till livet och andra anti-abort-sekter? Går sånt bra runt om i Sverige i hemmen?
Senast redigerad av Katki 2026-06-23 kl. 20:12.
Citera
2026-06-23, 20:10
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Partier och partipolitik
/Moderator
Citera
2026-06-23, 20:12
Medlem
Jag ger inte mycket för politiker och KD hade jag inte röstat på (om jag röstat). Inte heller är jag religiös eller tror på någon gud.

Men det är sjukt att vi aborterar foster på löpande band, som om man tog bort tandsten. Vad sägs om att alla religiösa fanatiker och woke-tokar istället gör gemensam sak: nollvision för aborter?
Citera
2026-06-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag ger inte mycket för politiker och KD hade jag inte röstat på (om jag röstat). Inte heller är jag religiös eller tror på någon gud.

Men det är sjukt att vi aborterar foster på löpande band, som om man tog bort tandsten. Vad sägs om att alla religiösa fanatiker och woke-tokar istället gör gemensam sak: nollvision för aborter?

Var det inte hycklar-busken som ville ha in svensk abortlagstiftning i grundlagen och krävde att alla skulle signera? Sen anlitar hon i nästa andetag ministrar, toppar och har fullt runt om i hela landet av anti-abort tokar och sekterister i massor i stora antal.
Citera
2026-06-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Var det inte hycklar-busken som ville ha in svensk abortlagstiftning i grundlagen och krävde att alla skulle signera? Sen anlitar hon i nästa andetag ministrar, toppar och har fullt runt om i hela landet av anti-abort tokar och sekterister i massor i stora antal.
Det låter precis som politiker det!
Citera
2026-06-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Varför? Vad är problemet med aborter? Jag har aldrig hört ett enda bra argument för varför det är fel att göra abort.
Citera
2026-06-23, 20:23
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jag ger inte mycket för KD och jag är absolut för fria aborter men fan vad jag gillar när politiker vågar sticka ut hakan och vägrar att rida med konsensusvågen som bara verkar existera i Sverige.

Alla från V till SD måste tycka likadant i vissa frågor annars blir de lynchade

Det pelar ingen roll vilken tabufråga det gäller.
Abort, Ukraina, narkotika eller vad som helst.

Runt 2010 var invandringsfrågan en sådan tabufråga, tack och lov är den inte det längre
Senast redigerad av Donaldstrumpet 2026-06-23 kl. 20:26.
Citera
2026-06-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Varför? Vad är problemet med aborter? Jag har aldrig hört ett enda bra argument för varför det är fel att göra abort.
Jag kan bjuda på ett: det kostar samhället en massa pengar och belastar sjukvården helt i onödan.
Citera
2026-06-23, 20:25
Medlem
Bra initiativ att försöka bryta dödens kultur. Men tyvärr kan vi nog inte ge kd speciellt mycket cred i detta fall. Enligt kommunistiska Flamman är det två personer på listan med kd-kopplingar som kandiderar till kommunfullmäktige. Och de som signerat är ett 70-tal personer, de flesta tycks vara pastorer eller präster eller ha någon annan kyrklig koppling. Så nej Aftonbladet, detta räcker inte för att vinna över mig till kd.

Själva artikeln som jag förmodar att ts vill diskutera finns alltså här:

Bryt dödens kultur i Sverige
Citera
2026-06-23, 20:26
Medlem
Vågar de protestera mot att vi har militärtjänst och tillverkar vapen som dödar människor, eller att polisen bär vapen redo att döda istället för att predika Jesus i ett kristet land?
Citera
2026-06-23, 20:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
En lång rad kristdemokrater har signerat ett pågående upprop där abort kallas dödens kultur.
Mycket bra. Jag var rädd att de skulle få sitta kvar efter valet men med detta tilltag så är den risken eliminerad.
Citera
2026-06-23, 20:33
Medlem
I princip kallar Kd eller dessa kd-toppar den höga andelen kvinnor som genomgår minst en abort under livet för mördare. Det är kontentan av det man säger.

Går det hem i stugorna? "Majoriteten kvinnor är mördare!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in