Igår, 19:33
  #1
Medlem
Denoms avatar
Vilka andra månar än jordens är intressanta att utforska mer än andra? Hur orealistiskt är det att utforska någon av dem på samma sätt som vi gjorde på Mars? Är de alldeles för långt bort från oss i jämförelse för att det någonsin ska vara intressant?
Citera
Igår, 19:36
  #2
Medlem
Vad är syftet?
Syfte och anledning kan ge svar.
__________________
Senast redigerad av skriftbyte Igår kl. 19:40.
Citera
Igår, 19:41
  #3
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Månen är väl ganska ointressant. Eller hur tänker du att den är intressant att utforska?

Det finns en frusen måne runt Jupiter tror jag, som tydligen är intressant för forskarna. De misstänker att det kan finnas liv under isen där...
Citera
Igår, 19:50
  #4
Medlem
Vårt solsystem innehåller 174 kända månar. Här är 20 av de mest intressanta:
https://www.sciencefocus.com/space/the-solar-systems-top-20-moons-ranked-why-because-we-can

De två största är Ganymede och Titan, den sistnämnda har en tjock atmosfär, så den kan vara kul att titta närmare på.
Citera
Igår, 19:51
  #5
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Vad är syftet?
Syfte och anledning kan ge svar.

Är det inte syfte nog för dig att mänskligheten vidgar sina vyer utanför Tellus och upptäcker helt nya saker som kan leda till vad som helst? Vi kanske hittar civilisationer som ger oss svar på hur vi kan bota cancer eller hur vi kan tillverka heroin utan biverkningar. Vem vet, det kallas potential.
Citera
Igår, 19:52
  #6
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vilka andra månar än jordens är intressanta att utforska mer än andra? Hur orealistiskt är det att utforska någon av dem på samma sätt som vi gjorde på Mars? Är de alldeles för långt bort från oss i jämförelse för att det någonsin ska vara intressant?

Frågade chatgpt: "Vilken av jupiters månar, om någon, kan vara värd att utforska mer?"

Gav ett ganska informativt och intressant svar.
(Om någon ställer exakt samma fråga, svarar den exakt samma som till mig?)

/VV
Citera
Igår, 19:54
  #7
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Är det inte syfte nog för dig att mänskligheten vidgar sina vyer utanför Tellus och upptäcker helt nya saker som kan leda till vad som helst? Vi kanske hittar civilisationer som ger oss svar på hur vi kan bota cancer eller hur vi kan tillverka heroin utan biverkningar. Vem vet, det kallas potential.

Håller med.
Tänk om 100 år när vi alla är borta och bortglömde.
Hur ser det ut då?
Vore lite kul att få veta.

Men månar och planeter kommer nog att undersökas av mänskligheten innan den går under.
Om inte utforskningen avstyr Armageddon.

/VV
Citera
Igår, 19:57
  #8
Medlem
Syfte? Kanske samma som för att bestiga Mount Everest - därför att det finns där. Människans utforskningslusta.

Eller rent praktiskt för att sätt ut noder och utrustning till det interplanetariska internet:
Interplanetary Internet
Citera
Igår, 19:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Är det inte syfte nog för dig att mänskligheten vidgar sina vyer utanför Tellus och upptäcker helt nya saker som kan leda till vad som helst? Vi kanske hittar civilisationer som ger oss svar på hur vi kan bota cancer eller hur vi kan tillverka heroin utan biverkningar. Vem vet, det kallas potential.
Skulle vi finna något vi kan bruka eller få användning för i framtiden på någon av våra andra månar i solsystemet, lär det bli svårt att få hit det/informationen.

Det är långt fram i tiden.
Hittills har vi klarat oss på det vi har på Tellus (vad vi vet). Vi kan säkert behöva vidga det. Frågan är hur akut det är?
Citera
Igår, 20:08
  #10
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Håller med.
Tänk om 100 år när vi alla är borta och bortglömde.
Hur ser det ut då?
Vore lite kul att få veta.

Men månar och planeter kommer nog att undersökas av mänskligheten innan den går under.
Om inte utforskningen avstyr Armageddon.

/VV

Förhoppningsvis hamnar vi på någon annan planet när vi dör, på någon slags själ-planet, där vi kan fortsätta betrakta jordens evolution därifrån. Nåt sånt här går i alla fall jag runt och försöker tro på, i försök att få livet att kännas mindre jävligt

Jag vet helt ärligt inte vad det är vi väntar på med det här med rymden egentligen. Varför vi ännu inte har besökt månar etc som TS nämner är en gåta. Kanske beror det på likasinnade personer som användaren här ovan, som tycker att vi behöver ett "tydligare syfte" med att besöka yttre rymden..
Citera
Igår, 20:12
  #11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Skulle vi finna något vi kan bruka eller få användning för i framtiden på någon av våra andra månar i solsystemet, lär det bli svårt att få hit det/informationen.
Hur vet du det?

Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Det är långt fram i tiden.
Hittills har vi klarat oss på det vi har på Tellus (vad vi vet). Vi kan säkert behöva vidga det. Frågan är hur akut det är?
Det är rätt akut, det går förjävligt för mänskligheten, har du missat det?
Citera
Igår, 20:16
  #12
Medlem
Som redan nämnts är väl Saturnus måne Titan rätt intressant. Ligger väl långt fram för människor att besöka den, men att skicka en sond dit skulle vara intressant!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in